Gå til innhold

Rød batterilampe - TRENGER bilen! Kan jeg kjøre? HJELP


Michaelskare

Anbefalte innlegg

Hei, står å skal kjøre til hytta og bilen har stått litt på tomgang. Ser at rød batterilampe har kommet. 

 

Land Rover Discovery 3 TDV6, gått 180 000km. 

 

 

Feilmelding jeg fikk opp: 

6BE0BEAC-A9FE-4D9E-BC89-F5C5777C65DE.jpeg

 

Her ser dere hvor mye det er på batteriet:

D60F3CC0-0DFB-4616-8038-1005FC0A40D2.jpeg

 

Her er det hvor mye det er på batteriet når bilen står på tomgang (live Stream), har også ladet batteriet her, men gikk litt høyere opp når jeg starta bilen. 

78948552-BE3A-4FDD-A628-F5E968787DF3.jpeg

 

Er dette farlig å kjøre med? Er 2-3t til hytta. 

 

Hva kan feilen være? Dynamo? Batteri?

 

Setter pris på all hjelp jeg kan få!

 

 

0B6F29C6-AA4E-41B7-8763-A0A8E90C0D11.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål fysisk på batteriet og sjekk spenning med motor av / på .

 

Man kan jo sjekke at multi rem er hel også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kjøpe oem eller merkenavn. Mener Denso skal være være godt merke. Står også som G på noen av Denso dynamoene. Kanskje lurt å handle ny reim evt løpehjul om de har ruslet langt.

 

aldri handlet på skruvat. men googlet litt rundt i forbindelse med noe annet en tid tilbake og fikk inntrykk av det var mye kinavare uten produsent angivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaffer du delen selv vil ikke verkstedet bytte gratis på en evt. reklamasjon.

Delepusher pleier heller ikke dekke arbeidet,kun ny del hvis du er heldig med utenlandsk pusher.

Norsk pusher,derimot, skal dekke ny del jfr lover og regler.

Skrur du ikke selv bør kalkulator frem for kronasjesjekk

og en sannsynlighetsberegning vedr. fabrikkfeil gjøres.

Og til slutt snakker vi bestilling av feil del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som er linket til står merket med "less ACE", dvs uten ACE. Husker ikke hva som gjelder ved Disco3, men kan sikkert være greit å vite sjekke.

Synes ikke prisen var så gal fra verkstedet om det var inkl mva, og de garanterer at delen passer. Skrur du selv, så er sikkert Skruvat, EWS eller engelsk delepusher greit.

 

Husker ikke hva vi betalte for dynamo når jeg gjorde jobben her, men etterpå var jeg overbevist om at jeg aldri skulle ha Disco3 eller RRS. Men nå har jeg hjulpet et familiemedlem å skru på en Monedo, så nå synes jeg ikke det var så trangt lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.advancedfactors.co.uk/kit800-tdv6-without-ace-denso-alternator-kit-2005-2009--belt--tools-102054-p.asp

 

Bytt den selv. Lett nok jobb. Du skal ha uten ACE. Og bare Denso som duger (sier de som kan det).

 

Her kommer det på litt over 3000,- totalt. De trekker fra momsen, også bruker du rabattkoden fra disco3 forumet.

 

Spesialverktøyet kan være greit å ha til en senere anledning også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hanslr skrev:

https://www.advancedfactors.co.uk/kit800-tdv6-without-ace-denso-alternator-kit-2005-2009--belt--tools-102054-p.asp

 

Bytt den selv. Lett nok jobb. Du skal ha uten ACE. Og bare Denso som duger (sier de som kan det).

 

Her kommer det på litt over 3000,- totalt. De trekker fra momsen, også bruker du rabattkoden fra disco3 forumet.

 

Spesialverktøyet kan være greit å ha til en senere anledning også.

Hvordan rabattkode? :) 

 

Tusen takk for mange fornuftige svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp for all del spesialverktøyet!!!!! Jeg har klart å ødelegge vifteblad uten. Med verktøyet så er jobben en lek. Jeg ville byttet multireim og løperulle også. 

2 ganger har jeg hatt bilen på bilberger, multireim og dynamo. 

Og jeg kan love det ikke er noe gøy å få død bil på E6 ved Moss på en søndag ettermiddag, bare pga den forbanna dynamoen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, vegarj skrev:

Kjøp for all del spesialverktøyet!!!!! Jeg har klart å ødelegge vifteblad uten. Med verktøyet så er jobben en lek. Jeg ville byttet multireim og løperulle også. 

2 ganger har jeg hatt bilen på bilberger, multireim og dynamo. 

Og jeg kan love det ikke er noe gøy å få død bil på E6 ved Moss på en søndag ettermiddag, bare pga den forbanna dynamoen....

Hei, ja bestilte hele pakka fra advanced factors, så får jeg se på YouTube å lære, ser ut som en relativt Ok jobb egentlig :) 

Hehe, pendler den veien selv og har stått med motorproblemer rett før Moss, men det var i en BMW da.. Ikke veldig gøy hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multireim, strammer og verktøyet som skal til passer fint bak venstre luke i bagasjen. Den gamle reima og strammeren min var helt fine, så de følger med som reserve i bilen. Utifra hva jeg har lest kan dynamoen likegreit byttes hvert 5. år. Så slipper man å bli stående pga den, eller oppbrent bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hanslr skrev:

Multireim, strammer og verktøyet som skal til passer fint bak venstre luke i bagasjen. Den gamle reima og strammeren min var helt fine, så de følger med som reserve i bilen. Utifra hva jeg har lest kan dynamoen likegreit byttes hvert 5. år. Så slipper man å bli stående pga den, eller oppbrent bil ;)

Ja,  du sier noe der :-) Lurt å ha det med seg! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte dette kitet torsdag kveld og hadde det på døra på mandag, snakk om service fra Advanced Factors og DHL. 

https://www.advancedfactors.co.uk/kit800-tdv6-without-ace-denso-alternator-kit-2005-2009--belt--tools-102054-p.asp

 

Bytte gikk relativt smertefritt, selvom jeg egentlig ikke hadde gjort noe slikt før. Eneste problemet var at ene skruen/bolten til dynamo som satt der fra før hadde gåene gjenger, så brukte lang tid på å skru den ut. Men fikk den ut hel og gjenga opp igjen hullet.

 

Takk for alle tips og svar, dette forumet her er noe for seg selv :-) 

 

Ble litt skremt da det lukter svidd og brent av motorrommet, bilen var helt død enda jeg hadde hatt på lader og det røyk av motorrommet. Men viste seg å være kortslutning i dynamoen og at dette førte til det, så hvis dette skjer noen så er det ikke dermed sagt at noe annet også blir ødelagt. Batteriet var til og med like fint. 

 

Spesialverktøyet gjorde jobben til en lek. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...