Gå til innhold

D3 - Brumming / Resonans ved gasspådrag i bakker


Disco07

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kjøpte en 2007 D3 rett før jul og er helt fersk i Land Rover gamet!:)

 

Bilen ble kjøpt i Ålesund så jeg hadde god tid å bli kjent med den på vei hjem og oppdaget da en dyp brummelyd / resonans ved gasspådrag i motbakker. Dette skjer ved litt over 2000rpm i ca. 80 kmt (antageligvis 5 gir?). Lyden forsvinner når turtallet blir høyere/lavere. 

 

Bilen hadde en full gjennomgang hos Land Rover spesialist, men de klarte ikke å diagnostisere lyden.

 

Noen som vet hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kan være converter problem/slipp. Forsøk cruisekontroll i ca 80 km/t og legg merke til om turtallet vandrer. Bør ikke kjøre med dette lenge da det kan føre til havari på kasse. Er du heldig så kan det reddes med flush.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har identisk problemet på min RRS. Fikk det på 96’ km, og har nå kjørt 198’ km. Merkeforhandler feilsøke dette , og fant faktisk aldri noe feil. 

 

Når jeg har kjørt 5 år med dette, så tror jeg ikke du behøver å frykte noe girkasse ras.

 

I følge flere på nettet skyldes dette tett filter og gammel olje på girkasse. Jeg har kjøpt bunnpanne i metall, og løst filter.  

 

Mvh Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha sjekket de enkle tingene først: Hvordan er service historikken? Har det vært skiftet olje på fordelingskassa, fram og bakdiff? Den skal og ha ny registerreim og reim til dieselpumpen. Er dette gjennomført? Ble strammere og løpehjulene byttet samtidig? Og noe av det viktigste; ble oljepumpen byttett til den forsterkede typen? (Du finner mange tråder her inne som er relatert til oljepumpen) Brumme og resonanslyder kan komme av veldig mye rart, så det er ikke enkelt å bli kvitt de. Men du kjører en aldrende engelsk herremann, og det er flere eldre herrer som begynner å brumme litt  med alderen :-) tror man bare må venne seg til det.

 

Er opphengslageret på mellomaksling i orden?

 

Er det noe galt med converteren, er det som regel lockup lamellene som blir galssert og slipper, noe som skaper vibrasjoner i gitte momentforhold, og ikke brumming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.1.2018 den 17.32, Disco07 skrev:

Bilen hadde en full gjennomgang hos Land Rover spesialist, men de klarte ikke å diagnostisere lyden.

Det er merkelig at de ikke kan stille diagnose for ulyd - klarte de å konstatere ulyd eller komme med en kommentar/antakelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det samme selv ved et gitt turtall. Lyden var der når jeg kjøpte bilen for 7 år siden og bilen har gått 120 000 etter jeg kjøpte den. Lyden er akkurat lik den dag i dag å den har kjørt masse tunge hengere på de grusomste plasser.

 

Egenresonans er et faktum her tror jeg, jeg har hørt lyden på fabrikknye D3 også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibrasjon? Det var snakk om en brummelyd/resonans.... 

 

Vist du får brummelyd/resonans fra konverteren da blir jeg meget overasket...

 

Å enda mer overasket om brummelyden forsvinner ved bytte av converter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er situasjonen på mellomakslingen? Er lageret tight og fint, og kryssene like så?

 

Endres lyden om du svinger litt på rattet i den hastigheten hvor du har lyden?

 

Vet ikke hvordan en Disco blir om resonansloddene mangler, men det kan jo være verdt å sjekke at de er på plass også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkasse flush! eneste løsning. fjerner problemet. viktig å få gjort relativt kjapt. mange poster om dette på forumet. handler om service intervallene (bytte olje) på ZF kassen ikke stemmer med LR service intervall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...