Gå til innhold

Skikkelig rengjøring av motor. Tips?


leiohel

Anbefalte innlegg

Er på tide med en skikkelig rengjøring av motor så jeg får se om det er på tide med skift av pakninger. Er litt for glad i å markere revir. 

Blir renere med avfetting og høytrykk på bensinstasjon, men helt rent blir det ikke. Mye gammel møkk som sitter fast. Spesielt i nedre del av motor og i kriker og kroker.

Varmtvanns vasker ville vært bedre, men har ikke tilgang til det. 

Damp har jeg hørt skal være bra for rengjøring av møkkete motor. Har noen forsøkt det? 

 

Tips mottas med takk.

 

leif ove

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

White spirit var et tips jeg fikk en gang for mange år siden.

Har ikke prøvd selv, det jeg husker,

og flaskens innhold er vel blitt mye mer miljøvennlig enn før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whitespirit funker, diesel/parafin, bensin. 

Det meste av løsemiddler egentlig. Så var det dette med miljø og sånt da..

Biltema kaldavfetting har jeg bare godt å si om.

 

Bruk nok, legg på i flere omganger før du spyler. Gnukk gjerne litt med oppvaskbørste.

Med kaldvann i spyleren må det gjerne flere omganger til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt ei kanne som heter Smådelsvask fra Jula.

Har den over på en dusjeflaske og bruker litt tid på å spraye godt inne i kriker og kroker, der hvor det er mye skitt gnir jeg over med en radiatorpensel.

Lar det gjerne virke litt før steameren fyres opp.

Synes det funker greit.

 

JE

Skjermbilde 2018-01-04 kl. 08.16.57.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gammel tråd, men jeg føler at jeg har et godt tips. Jeg strevde med å finne en lekkasje som var på et svært utilgjengelig sted (er det ikke som som regel det?). Kjøpte med meg en boks  med bremserens fra Biltema, og dette var virkelig saker!

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rengjoring-og-vedlikehold/Bremserengjoring-2000035883/

 

Her er forslag til fremgangsmåte: Hvis mulig la motoren gå en stund så den blir litt varm. Spray på rikelig med bremserens og hvis nødvendig bruk en nylonbørste for å løsne kaker med skitt. Poenget med bremserensen er at den er veldig flyktig, så når du sprayer så løser den opp olje og olje, skitt og bremserens renner av. Det er bra trykk i boksen også. Etter noen minutter så fordamper bremserensen og igjen står en ren og fin flate. Du må selvsagt ha en papplate under, etter en stund fordamper bremserensen fra denne også så det blir lite søl av dette. 

 

Det går med mye, så jeg anbefaler å kjøpe 5L dunk og refill sprayboks. Refill sprayboksen har et rør som gjør at du får brukt det ennå mer presist. Refill sprayboksen trykkes opp med trykkluft så det forutsetter at du har dette tilgjengelig.

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rengjoring-og-vedlikehold/Bremserens-refill-5-l-2000038231/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2018 den 8.56, ian928 skrev:

Litt gammel tråd, men jeg føler at jeg har et godt tips. Jeg strevde med å finne en lekkasje som var på et svært utilgjengelig sted (er det ikke som som regel det?). Kjøpte med meg en boks  med bremserens fra Biltema, og dette var virkelig saker!

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rengjoring-og-vedlikehold/Bremserengjoring-2000035883/

 

Her er forslag til fremgangsmåte: Hvis mulig la motoren gå en stund så den blir litt varm. Spray på rikelig med bremserens og hvis nødvendig bruk en nylonbørste for å løsne kaker med skitt. Poenget med bremserensen er at den er veldig flyktig, så når du sprayer så løser den opp olje og olje, skitt og bremserens renner av. Det er bra trykk i boksen også. Etter noen minutter så fordamper bremserensen og igjen står en ren og fin flate. Du må selvsagt ha en papplate under, etter en stund fordamper bremserensen fra denne også så det blir lite søl av dette. 

 

Det går med mye, så jeg anbefaler å kjøpe 5L dunk og refill sprayboks. Refill sprayboksen har et rør som gjør at du får brukt det ennå mer presist. Refill sprayboksen trykkes opp med trykkluft så det forutsetter at du har dette tilgjengelig.

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rengjoring-og-vedlikehold/Bremserens-refill-5-l-2000038231/

 

 

Kongetips. Dette skal jeg prøve. Luft har jeg tilgjengelig.

 

Takk for tips

leif ove

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrow trailervask og varmvann. Trenger ikke høytrykk. Hadde dette om bord i en båt jeg jobba på, og det løste opp grease... mye annet funker like bra på olje,  men med denne så løsnet skitten også. Sand osv. Kombinert med varmvann er det helt rått. Skal tynnes ut etter behov, men på motor har jeg brukt den ufortynnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Se på den her videon av youtubern Chrisfix. Finns en hel del goe tips der. Sånt man ikke tenker ens en gang før man tar høytrykksspylaren og går loss og spyler. :)

Jeg har i hvert fall begynt å å koste vekk støvet til att begynne med innen jeg spyler vann.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...