Gå til innhold

Olje i VCU!


landrange

Anbefalte innlegg

Noen har kanskje skrevet om det før her, men å bytte ut oljen som er inne i vcu på FL1, har noen vært borti det?

Man borer hull og tapper ut viscoseoljen, dette kan visstnok ta litt tid, og fyller på en annen type olje som muligens er bedre egnet til formålet og setter i en liten bolt i hullet man har gjenget opp.

Har prøvd å søke etter dette men ikke funnet så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er gjort før og skrevet om her, men vet ikke i hvilken tråd/post det ble referert, og ei heller om det ble gitt noen test status etter en tid. 

Vet det ble referert en silikonolje kjøpt på ebay, men aner ikke hva og hvor.

 

edit: ved søk på "silikonolje VCU" på Freelander forumet så fikke jeg gode resultat på trådene jeg husket!

 

Endret av telindnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skifte silikonvæske i VCU er fullt mulig å gjøre selv. Jeg pleier å bore ut stålkulene i gavlene på enheten med et kjernebor og gjenge opp hullene slik at det kan monteres fettnipler. På den måten kan fyllingen gjøres ved hjelp av en fettpresse. Det tar en stund å få ut all den gamle væsken, men det går raskere hvis man bruker varme og gjerne løsemiddel.

Silikonvæske kan være vanskelig å finne, men kjemifirmaet Dow Corning har væske i flere viskositetsgrader. 30.000 centiStoke er en vanlig tykkelse å bruke, men jeg har også god erfaring med 12.500 cSt. 

Ved å bruke væske med lav viskositet og liten fyllingsgrad vil man få en "myk" kobling som er fin til gatebruk, men som likevel gir bra fremkommelighet. Dette gir bedre drivstofføkonomi og sparer IRD og bakdiff for slitasje. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ok, høres ut som en bra ide. Jeg fikk tak i en ny som en på finn skulle selge, jeg sammenlignet den med min gamle og kunne ikke klare å finne noen forskjell. Tok to store tenger på hver side og presset hver vei. Jeg kjørte bare en tur med den gamle vcu`n før jeg tok den av, og kjørte med forhjulstrekk neste tur. Skulle bare flytte bilen.  Det som var mest åpenbare feilen var lagrene på hver side av vcu som var helt defekte. Jeg skal nå prøve å kjør med den litt for å se. Skal bare fikse litt andre ting først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...