Gå til innhold

Null oljetrykk og nok olje - TD5


tigergutt

Anbefalte innlegg

Et lite mysterium:

2003 Defender 110 med nok olje.

Null oljetrykk (lampa lyser konstant) og bilen vil ikke gå (nødmodus???)

Den starter og går opp til 2000 rpm. Går saktere og saktere og stopper på tomgang...

 

Er det noen gode forslag til hvor jeg bør starte letinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at kjeden til oljepumpen røk - stoppet heldigvis motoren umiddelbart slik at jeg unngikk følgeskade. Som lafterolf skriver så er det bare å ta ned bunnpannen først.  Hvis du har kjørt motorene lenge og forsøkt (uten hell) å presse den over 2000 rpm så er jeg redd for at motoren må skiftes / overhales.  Manglende smøring gir økt friksjon / økt friksjon gir mer varme / mer varme gir ekspansjon som til slutt gjør at motoren står fast...  Der burde ha vært en automatikk i at motoren stoppet når oljelyset kom på....

Du kan også ta av toppdekselet for å sjekke skader på kamaksel - dette kommer fort ved manglende smøring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde lysende oljelampe ved lave turtall. Da var det oljetrykksbryter som det var feil på. Det kom olje ut gjennom pluggen. Men det var ingen problem å kjøre bilen. Bytte pluggen, så var alt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, finnarne skrev:

Vi hadde lysende oljelampe ved lave turtall. Da var det oljetrykksbryter som det var feil på. Det kom olje ut gjennom pluggen. Men det var ingen problem å kjøre bilen. Bytte pluggen, så var alt greit.

Men da gikk motoren over 2000 rpm - og stoppet ikke ved tomgang .....  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Atle G skrev:

Men da gikk motoren over 2000 rpm - og stoppet ikke ved tomgang .....  

 

Ja, var det jeg mente. Det er forøvrig 2 varianter av oljetrykksbryter. En med rette/parelelle? gjenger, og og en med kon?. Jeg bestillte begge to, usikker på ikke hvilken jeg brukte, men mener det er forskjell i størrelsen på "muttern" på dem. delenr: NUC10003 eller NUC000020. _Tror_  jeg brukte NUC10003.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, gautes skrev:

Høres dessverre ut som dyre symptomer.

Mål oljetrykk evt. bytt til ny føler

og se.

Ville du ha forsøkt å starte motoren igjen uten å ha sjekket topp/bunn fysisk?  Er vel rimelig risikalbelt ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i de fleste tilfelle.

Men her skriver Tigergutt slik at jeg regner med han har prøvd kjøring gjentatte ganger.

Så da mener jeg en 5 sekunders gange på tomgang ikke forverrer eventuell skade vesentlig.

Men en annen noe snillere løsning er å kutte dieseltilførsel og kompresjon og dra den på starter for å få sjekket oljetrykket

Problemet her er å diagnostisere feilen med begrenset demontering.

Når motoren ligger i tusen deler på et verkstedgulv,hjemme eller borte,og feilen er feks. elektrisk,smiles det ikke lenger.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, gautes skrev:

Enig med deg i de fleste tilfelle.

Men her skriver Tigergutt slik at jeg regner med han har prøvd kjøring gjentatte ganger.

Så da mener jeg en 5 sekunders gange på tomgang ikke forverrer eventuell skade vesentlig.

Men en annen noe snillere løsning er å kutte dieseltilførsel og kompresjon og dra den på starter for å få sjekket oljetrykket

Problemet her er å diagnostisere feilen med begrenset demontering.

Når motoren ligger i tusen deler på et verkstedgulv,hjemme eller borte,og feilen er feks. elektrisk,smiles det ikke lenger.

 

 

Godt poeng - tar den. 5 sekunder!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at bilen har blitt kjørt fra Ski til Fagernes med oljelampe tent.

Motoren sviver helt fint og ingen klassiske tegn på manglende smøring...

 

PS

Det er heldigvis ikke min bil eller jeg som har kjørt (bare prøver å trøste)
DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sitter nede mellom oljekjøler og girkasse. Under den lille slangestussen som går fra oljekjøler til røret som snor seg rundt i bakkant av motoren over girkassa. På førersiden av motoren på venstrestyrte biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...