tigergutt Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Et lite mysterium: 2003 Defender 110 med nok olje. Null oljetrykk (lampa lyser konstant) og bilen vil ikke gå (nødmodus???) Den starter og går opp til 2000 rpm. Går saktere og saktere og stopper på tomgang... Er det noen gode forslag til hvor jeg bør starte letinga? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonnyisaksen Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Få målt olje trykket å ikke kjør Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Av med bunnpanna og sjekk skruen som står i oljepumpa. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Jeg har opplevd at kjeden til oljepumpen røk - stoppet heldigvis motoren umiddelbart slik at jeg unngikk følgeskade. Som lafterolf skriver så er det bare å ta ned bunnpannen først. Hvis du har kjørt motorene lenge og forsøkt (uten hell) å presse den over 2000 rpm så er jeg redd for at motoren må skiftes / overhales. Manglende smøring gir økt friksjon / økt friksjon gir mer varme / mer varme gir ekspansjon som til slutt gjør at motoren står fast... Der burde ha vært en automatikk i at motoren stoppet når oljelyset kom på.... Du kan også ta av toppdekselet for å sjekke skader på kamaksel - dette kommer fort ved manglende smøring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Vi hadde lysende oljelampe ved lave turtall. Da var det oljetrykksbryter som det var feil på. Det kom olje ut gjennom pluggen. Men det var ingen problem å kjøre bilen. Bytte pluggen, så var alt greit. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 8 minutter siden, finnarne skrev: Vi hadde lysende oljelampe ved lave turtall. Da var det oljetrykksbryter som det var feil på. Det kom olje ut gjennom pluggen. Men det var ingen problem å kjøre bilen. Bytte pluggen, så var alt greit. Men da gikk motoren over 2000 rpm - og stoppet ikke ved tomgang ..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Høres dessverre ut som dyre symptomer. Mål oljetrykk evt. bytt til ny føler og se. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 50 minutter siden, Atle G skrev: Men da gikk motoren over 2000 rpm - og stoppet ikke ved tomgang ..... Ja, var det jeg mente. Det er forøvrig 2 varianter av oljetrykksbryter. En med rette/parelelle? gjenger, og og en med kon?. Jeg bestillte begge to, usikker på ikke hvilken jeg brukte, men mener det er forskjell i størrelsen på "muttern" på dem. delenr: NUC10003 eller NUC000020. _Tror_ jeg brukte NUC10003. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 48 minutter siden, gautes skrev: Høres dessverre ut som dyre symptomer. Mål oljetrykk evt. bytt til ny føler og se. Ville du ha forsøkt å starte motoren igjen uten å ha sjekket topp/bunn fysisk? Er vel rimelig risikalbelt ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Enig med deg i de fleste tilfelle. Men her skriver Tigergutt slik at jeg regner med han har prøvd kjøring gjentatte ganger. Så da mener jeg en 5 sekunders gange på tomgang ikke forverrer eventuell skade vesentlig. Men en annen noe snillere løsning er å kutte dieseltilførsel og kompresjon og dra den på starter for å få sjekket oljetrykket Problemet her er å diagnostisere feilen med begrenset demontering. Når motoren ligger i tusen deler på et verkstedgulv,hjemme eller borte,og feilen er feks. elektrisk,smiles det ikke lenger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle G Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 26 minutter siden, gautes skrev: Enig med deg i de fleste tilfelle. Men her skriver Tigergutt slik at jeg regner med han har prøvd kjøring gjentatte ganger. Så da mener jeg en 5 sekunders gange på tomgang ikke forverrer eventuell skade vesentlig. Men en annen noe snillere løsning er å kutte dieseltilførsel og kompresjon og dra den på starter for å få sjekket oljetrykket Problemet her er å diagnostisere feilen med begrenset demontering. Når motoren ligger i tusen deler på et verkstedgulv,hjemme eller borte,og feilen er feks. elektrisk,smiles det ikke lenger. Godt poeng - tar den. 5 sekunder! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 3. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2018 Saken er at bilen har blitt kjørt fra Ski til Fagernes med oljelampe tent. Motoren sviver helt fint og ingen klassiske tegn på manglende smøring... PS Det er heldigvis ikke min bil eller jeg som har kjørt (bare prøver å trøste) DS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Da er det definitivt ikke null oljetrykk på den. Bytt føler og sjekk resten av symptomene igjen etterpå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 4. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2018 Will do :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigergutt Skrevet 4. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2018 Hvor sitter den??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 (endret) Men spesielt skvetne er de ikke når de kjører med lysende oljelampe Endret 4. januar 2018 av lafterolf Lysende, ikke mysende oljelampe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 Den sitter nede mellom oljekjøler og girkasse. Under den lille slangestussen som går fra oljekjøler til røret som snor seg rundt i bakkant av motoren over girkassa. På førersiden av motoren på venstrestyrte biler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.