Gå til innhold

Freelander 2


xlnt

Anbefalte innlegg

Etter å ha overtalt konen, har jeg endelig fått kjøpt meg en Freelander 2.

Jeg var heldig og rakk akkurat å få godbilen hjem før snøen ankom vestlandet, og har fått virkelig nyte vinteregenskapene til Freelanderen.

 

Historikken på bilen er litt usikker. (så om noen kjenner bilen blir jeg svært glad for litt info)

Men ut fra en liten sjekk ser den ikke halvt gale ut.

 

Den ene parkeringssensoren forran ser ut til å være trykt inn, er det noen som vet hvordan denne kan hektes på igjen?

Er jeg nødt til å demontere hele støtfangeren for å komme til bak?

 

Litt blider

_237979031.jpg

20171229_203156.jpg

20171229_203213.jpg

20171229_203234.jpg

20171229_203248.jpg

20171229_203259.jpg

20171229_203306.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok trangt å komme til der. Har ikke trøblet med det selv, men jeg mistenker at det blir mellom radiator og støtfanger, og der er jeg ikke sikker på om man klarer å få plass til hender. Mulig det blir litt bedre om du tar av den sølvfargede plasten under på støtfangeren.

 

Forøvrig - gratulerer med flott bil. Råder deg til å bytte olje på bakdiffen så raskt som mulig. Disse er et av de få svake punktene disse bilene har, og oljeskiftintervallet fra Land Rover er mildt sagt optimistisk. Ta gjerne Haldex og fordelingskasse i samme slengen. Vi har sett noen eksempler på at det av en eller annen grunn er svært lite olje på disse fra fabrikk.

 

Ellers tror jeg du har fått deg en flott bil, vil tro du får mye glede av denne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode oljetips trondshj, diff, haldex, gear Og transfer står for tur på ny olje. Er det noen spesiell olje som anbefales her?

 

Yarnslayer takker for tips med bilder på demonteringen. Hvilken bok er dette hentet fra? Denne kunne jeg tenkt meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, xlnt said:

Yarnslayer takker for tips med bilder på demonteringen. Hvilken bok er dette hentet fra? Denne kunne jeg tenkt meg. :)

Det er verkstedhåndboka (workshop manual) i pdf-form. Fant den på ebay. Man får den dog uten hotlinks og uten delnr, så det blir en del (= MYE) søking for å finne fram. Likevel vel andvendte 40 kr. I tillegg er Haynes Manual 5636 grei om du har tenkt å skru selv. Selv om den veksler mellom å være banal og ikke grundig nok gir den en overblikk over de mest vanlige jobbene - sånn at man iallfall få gjort en kvalifisert vurdering over hva man vil gjøre ting selv eller sette bort, og oversikt over oljetyper, mengder og sånt. Det siste finnes også i verkstedhåndboka, men søkbarheten er som sagt noe under pari der.

 

Du finner også mye bra i freelanderdelen av forumet. Det er flere informative tråder der. Tror oljespørsmålene dine er besvart i en av dem også. :)

 

Ja, og delenr finner man stort sett via http://cat.lrparts.ru/

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31/12/2017 den 11.30, yarnslayer skrev:

Det er verkstedhåndboka (workshop manual) i pdf-form. Fant den på ebay. Man får den dog uten hotlinks og uten delnr, så det blir en del (= MYE) søking for å finne fram. Likevel vel andvendte 40 kr. I tillegg er Haynes Manual 5636 grei om du har tenkt å skru selv.

Da var verkstedsmanual på PDF anskaffet og Haynes manual bestilt.. :)

 

1 time siden, EnTo skrev:

Gratulerer med fin bil:)

Takker. Er svært fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er det bare å brette opp ermene om/når noe går galt.

 

Forøvrig veldig greie biler å skru på. Det er også verdt å merke seg at det er en del Ford-deler på bilen, så om man ikke har tid/mulighet til å bestille fra england, så finnes det faktisk litt deler på Biltema om nøden er stor.

 

Nå vet jeg ikke hvor langt bilen din har gått, men om du bestemmer deg for å skifte alt av væsker på den, så husk å løsne påfyllingsplugg før du løsner tappeplugg (der det er relevant). Ellers har vi blendet EGR på mr Free, og er fornøyd med det. Noe lavere drivstofforbruk, og litt mer krefter på lave turtall.

 

Kos deg med bilen. Vil tro at både du og fruen blir fornøyd med denne. :)

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte bilen var "posen" ved gearstangen svært slitt og ødelagt. Ny ble bestilt hos eBay, og i dag kom den i posten. 

 

Etter litt fundering gikk det bra å bytte denne. 

 

Jeg tok meg samtidig tid til å rengjøre modulen.

 

Litt bilder som viser før og etter samt prosessen.

 

20180104_174350.jpg

20180104_174325.jpg

20180104_174357.jpg

20180104_174408.jpg

20180104_183003.jpg

Endret av xlnt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...