Gå til innhold

RRS ca 2008 V8, TDV6 eller TDV8?


freelange

Anbefalte innlegg

Sitter og snuser på vogue eller sport når tiden etter hvert kommer for å bytte ut min kjære D3. Har alltid drømt om V8 - alltid hyggelig å gjøre noe konstruktivt for å provosere MdG. Har jo TDV6 i min disco, og har vært utrolig fornøyd. Ikke verdens sprekeste bil, men aldri noe problem med forbikjøringer etc. Virker som en bra motor bare man gir den en oljeskift 2x i året. Men hvordan er egentlig V8 bensin-motoren som sitter i RRS fra ca 2008? Hvor mye bruker den på mila? Jeg bor slik at jeg ikke lenger trenger å kjøre bilen langt hver dag, så litt ekstra drivstoffkroner er ikke så farlig som før, men greit å vite likevel. Jeg kan ikke så fryktelig mye om det her, men har inntrykk av at det er generelt mer trøbbel med diesel enn bensin?

Takk for tips og svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Utover det er jeg ikke i tvil om hva jeg ville kjøpt, jeg har RRS med TDV8 og den har nok kraft uten å bli sliten til både hestehenger og møkkahenger:) g jeg synes ikke forbruket ser så ille. Når kona bruker den er det 4 km hver veg til jobb og da ligger forbruket på rundt 1,.2-1.3 på langkjøring ned mot 1 litt avhengig av vegen. Bilen vi har er litt mindre i bagasjerommet enn den store pga skrå bakluke eller er vi kjempefornøyd. Jeg ville helst kjøpe Disco, men etter å ha prøvd forskjellige endte vi opp med denne, først og fremst etter konas "anbefaling"

Lykke til!   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 42,12 km stod kjørecomputeren på 0,72. Men det var veldig fin kjøring. Det var på tur hjem når jeg og dattera var og hentet den sørafor. Har målt den til 0,79 når jeg kjørte 30 mil tur/retur til hundeutstilling. Ellers kjører jeg ca 40 mil i uka (30 mil arbeidskjøring) og fyller ca 70-75 liter annen hver mandag. 

Ellers er jeg strålende fornøyd med det som bare MÅ være verdens beste bil. Selvfølgelig noe småtteri jeg ikke er helt fornøyd med, og som jeg likte bedre på L322'n, men alt i alt er jeg kjempefornøyd, og koser meg hver gang jeg kjører en tur. 

Inge 

DSC_0774.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, larsern01 skrev:

Er det virkelig mulig å få TDV8 til å gå på 0.8?

 

Jeg har kjørt 6 mil hjemmefra til jobb på i underkant av 0,7 og litt mer hjem igjen.  Men det er med såpeboble på gasspedalen og målt av bilens kjørecomputer.  Den er ikke å stole på.  Mer realistisk forbruk kan sees i signaturen min.  Det er hovedsaklig vinterkjøring og inkludert all mulig kjøring, tomgangskjøring, bruk av webasto osv. og korrigert for feilvisning på kilometertelleren.  Nå har min bil vært litt plaget av feil på EGR og en bakre bremsekaliper som periodisk henger litt så snittet kunne vært litt lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, larsern01 skrev:

Er det virkelig mulig å få TDV8 til å gå på 0.8? Nå som jeg var så fornøyd med å få den ned mot 1.0 og da er det bare lunkekjøring på 1500 rpm og 80 km, hmf

 

 

Kjørte min på 0,79-0,82 til Trondheim i oktober. Så lenge jeg holder meg under 100 og ligger på cruise controll er forbruket veldig greit på min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Fristelsen er stor til å klemme til med en V8 bensin.. Er det ikke generelt mindre krøll med bensinsmotorer? Må først lande bytte av jobb, men bor sånn at forbruket per mil ikke betyr så mye når antall km per måned ikke er så fryktelig høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, freelange skrev:

bor sånn at forbruket per mil ikke betyr så mye når antall km per måned ikke er så fryktelig høyt.

 

De vanlige argumentene for diesel vs. bensin eller motsatt må jo vurderes.  For egen del er dieselens støy en ulempe mens dens dreiemoment fra bunn er en stor fordel.  Begge motorene har EGR ventiler med alt hva det innebærer.  Men om det blir mye småkjøring hvor (særlige en diesel-) motor ikke blir varm er selvsagt bensin å foretrekke.  

Utfordringen du får blir å finne en bil med bensinmotor.  De gror ikke på trær.  Akkurat nå er det en NA og tre SC på finn.no

Når det gjelder forbruk er ikke gode tall for langkjøring særlig relevant for deg.  Særlig ikke når det bare er snakk om en tur og det ikke er kompensert for feilvisning.  Småkjøring drar uansett mye drivstoff.  

 

Ta en titt her:  https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/25-Land_Rover/237-Range_Rover.html?fueltype=1&power_s=200

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...