Gå til innhold

JonH's Range Rover


Jon-Helge

Anbefalte innlegg

Aiai! 

Her har du noen timer med arbeid foran deg :)

Har en fotbrønn liggende til venstre side om du trenger cool (hvilket det ser ut til). 

 

Når jeg tenker meg om har jeg også "sparkepanelene" liggende. 

Fresht stål - uten orm! :)

 

 

 

Endret av SiggenRRC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk for tilbud om nye paneler. Jeg endte med å lage til og erstatte fra stålplater. Ble ganske fornøyd. Ser fra starten at sveising og platearbeid ikke er min sterke side, men det ble bedre etterhvert :)

 

Oppbygging av hjulbrønn og c-stolpe;

 

DSC_0057.JPGDSC_0058.JPGDSC_0059.JPGDSC_0063.JPG

DSC_0064.JPG

 

Var ganske mye lapping i fotbrønn fra før av, så jeg la til noen ekstra;

DSC_0060 (1).JPG

 

 

DSC_0061 (1).JPG

 

Dette var det første jeg startet på;

DSC_0065 (1).JPG

 

Rekonstruksjon av sidepanel;

DSC_0015.JPGDSC_0016.JPG

 

Også etter siste puss ble det overmaling med Loctite 7500 rustomvandler (gått noen liter av denne i prosjektet :P );

DSC_0020.JPGDSC_0021.JPGDSC_0022.JPG

 

Gått over alle skjøter med karosserikitt, tenker at det er viktig at det ikke er noe kroker og kriker som tillater vann å ligge og starte rust;

DSC_0023.JPGDSC_0025 (1).JPGDSC_0027 (1).JPGDSC_0026 (1).JPG

 

Må fortsatt inn med forsterkningsplate til setebeltefestet, men det tar jeg senere, samt siste puss med sparkel for å få c-stolpen 100%. Det er jo synlig når man åpner døren. Vanskelig å komme til og få slipt ned sveisene skikkelig der.

DSC_0031 (1).JPG

 

Også på lørdag fant jeg frem ramma igjen;

DSC_0032 (1).JPGDSC_0033 (1).JPGDSC_0034 (1).JPGDSC_0036.JPG

 

Og karosseriet på plass! Digg følelse :)

DSC_0038.JPGDSC_0039 (2).JPGDSC_0040.JPGDSC_0041.JPG

 

Så nå skal det jobbes mot første teststart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg fått tatt av skjermene, satt på braketter til diverse og lakkert opp delene. Brukte Biltemas felglakk, synes den virker solid og grei, skrapes ikke opp så lett.

 

DSC_0062 (1).JPG

 

Sånn ble innfestingen mot karosseriet, her ble det gjennomgående bolter dessverre, med unntak av inn i kupeen (til høyre på bildet), der sveiset jeg på gjengestang;

 

DSC_0063 (1).JPG

 

Innsiden av hjulbuen mot torpedovegg

 

DSC_0067 (1).JPG

 

Har ikke helt bestemt meg for plassering av luftfilter etc enda, så her er det ikke noe

 

DSC_0064 (1).JPG

 

Andre siden er nyshinede braketter på plass;

 

DSC_0065 (2).JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde vurdert lakk med herder i. De som driver med billakk lager spraybokser i den fargen du vil ha, med herder.

Det gir et mye sterkere resultat, og tetter porer bedre.

Synd å få overflaterust etter to-tre år når du legger så mye arbeid i det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ja, enig i det. En erfaring jeg gjorde meg var at lakken ikke tåler bremsevæsken, så litt søl så var det borte igjen. Samtidig er det mye montering og remontering, og ettersveising av braketter. Tatt i betraktning at det er mye britparts o.l. rundtom så dukker det nok litt rust opp her og der på bilen. Satser på at bedre vedlikehold underveis og tørr lagring mellom bruk gjør holdbarheten lengre... Sikter på årlig avfetting og overhaling under på eventuelle brune steder. Dessuten er det en ganske rask jobb å demontere og lakke opp igjen skjermene nå som de er avtagbare. :)

Siden det er første gang jeg kjører fullrestaurering og overhaling av motor, girkass ++ er det litt læringsprosjekt også. Sveisene har blitt betraktelig bedre underveis i prosjektet blant annet. Så jeg holder det enkelt og rimelig der jeg kan slik at prosjektet ikke tar for langt tid. Tenker at neste gang ønsker jeg å syredyppe ramme osv og få det pulverlakkert, da på noe som skal tilbake i originalstand.

 

Forøvrig, milepæl på lørdag, oppstart!! Litt hjelp på det elektriske av Marius FM så ble det liv i starter og både motor og girkasse oppførte seg slik det skulle :D Da er det bare kosearbeid med karosseri og interiør igjen..

 

NB, har prøvd å rotere videoen ved hjelp av diverse videospillere og tube, men tror det er mindre tidkrevende at alle som vil se riktig vei skakker på hodet eller snur på dataskjermen sin....

 

 

Endret av Jon-Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...