Gå til innhold

JonH's Range Rover


Jon-Helge

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet et stykke på vei i prosjektet, men tenkte å poste litt etterhvert, og ikke alt på én gang. Etter at jeg solgte en noe kranglete D2 i fjor høst, så hadde jeg vært på utkikk etter en Range Rover Classic siden i fjor vinter. Et godt eksemplar dukket opp i Mai, så i stedet for å pusse opp leiligheten gikk jeg rett løs på restaurering av den da jeg ikke klarte å la den stå.

 

Med litt hjelp fra kollega og Land Rover entusiast Marius fikk jeg den hentet hjem fra Skreia til Oslo. Et godt eksemplar som så veldig bra ut mtp rust. Siden den bare gikk bakover ble ikke prisen så verst heller. Tanken er å få den klar utpå våren 2018, med moderat modifikasjon for offroad bruk. 

 

DSC_1102.JPG

 

 

DSC_1104.JPG

Litt luft i dekkene på hengeren før avreise fra Skreia. Med en hengerpunktering på vei sørover var det ikke verre enn at man var hjemme i totida på natta.

 

DSC_1110.JPG

Trygt på plass i garasjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSC_1116.JPG

Litt oppløsende middel på setebeltefestene bak

 

DSC_1128.JPG

Det gikk ikke så bra...

DSC_1126.JPG

Men kunne holde igjen braketten med hånda, da kom bolten. Tror ikke det festet hadde gjort nytten for baksetepassasjeren ved en kollisjon..

 

DSC_1116.JPG

Endret av Panzerfaust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, takk takk :)

 

Fikk ribbet ned til ramma og brukte Loctite 7500 rustomvandler først (svart), deretter en grå emaljelakk for at det skal bli lysere og lettere å inspisere under bilen når den er ferdig. Angrer litt på valget av lakk der, burde kanskje tatt kostnaden av pulverlakkering. Emaljelakken sprekker lett opp rundt boltefester osv.

 

DSC_1163.JPG

 

DSC_1172.JPG

 

Loctite 7500 på radius armer også..

 

DSC_1189.JPG

 

DSC_1191.JPG

 

2" tilkobling for hengerfeste, så man får en god departure vinkel;

 

DSC_1192.JPG

 

DSC_1199.JPG

 

Bump stops for 2" heving:

 

DSC_1201.JPG

 

 

 

 

Endret av Panzerfaust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte slakken i differensialene, var bra på 0,004.

 

DSC_1223.JPG

 

DSC_1208.JPG

 

Tilsvarende pussing før behandling av bakaksel:

DSC_1221.JPG

 

Og alle andre understellsdeler, samt 45 grader oppgradering av fulcrum braketten:

DSC_1228.JPG

 

Dropper da samtidig self leveling enheten...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kvasi skrev:

Ser helt klart ut til å bli gode greier og skikkelig arbeid her.   Hvor fant du den recieveren for hengerfeste/vinsj? 

 

Og btw, skal du heve den har du lyst på korrigerte radiusarmer eller evt eksenter casterforinger. Jeg har armer som er korrigert for 2" heving men får fremdeles ikke caster innenfor spec.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var hyggelig med så mange positive tilbakemeldinger :)

 

jeg fikk kjøpt 2" receiveren brukt her på forumet. Jeg fant den også i en nettbutikk, men husker ikke hvilken, og nå finner jeg det ikke igjen dessverre... 

 

Jeg har ikke kjøpt casterkorrigerte radiusarmer foran. Tenkte egentlig ikke å gå for det bak heller, men kom over noen som jeg fikk billig. D2'en jeg hadde kjørte jeg samme 2" heving som her, med medium Terrafirmafjærer. Det var egentlig ikke et kjempestort problem, annet enn at selvopprettingen på styringa var dårligere. Derfor har jeg kjøpt return to center steering damper, og relocation kit, slik at den kommer foran akselen som på D2. Med vinsj og vinsjfanger får jeg litt ekstra vekt på også, så den blir vel litt mer komprimert. Får bare se hvordan det går, og hvis det blir for ille får jeg rette på det :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Panzerfaust skrev:

Takk! Du kjenner kanskje igjen noen av delene :D

Jada, det gjorde jeg. Godt det kommer til nytte, og ikke ble liggende i garasjen min.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

 

Ny swivel housing og full refurb på begge sider:

 DSC_1230.JPG

 

 

DSC_1232.JPG

DSC_1233.JPG

 

På den ene siden lå en kule fra CV'en bare og trillet inni swivel huset. Skjønner ikke helt hvordan det skal ha gått til, var ikke bare-bare å få presset den på plass igjen..

 

DSC_1234.JPG

DSC_1239.JPG

DSC_0034.JPG

DSC_1250.JPG

Endret av Panzerfaust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...