Jump to content
LRforum
Jon-Helge

JonH's Range Rover

Recommended Posts

Jeg har kommet et stykke på vei i prosjektet, men tenkte å poste litt etterhvert, og ikke alt på én gang. Etter at jeg solgte en noe kranglete D2 i fjor høst, så hadde jeg vært på utkikk etter en Range Rover Classic siden i fjor vinter. Et godt eksemplar dukket opp i Mai, så i stedet for å pusse opp leiligheten gikk jeg rett løs på restaurering av den da jeg ikke klarte å la den stå.

 

Med litt hjelp fra kollega og Land Rover entusiast Marius fikk jeg den hentet hjem fra Skreia til Oslo. Et godt eksemplar som så veldig bra ut mtp rust. Siden den bare gikk bakover ble ikke prisen så verst heller. Tanken er å få den klar utpå våren 2018, med moderat modifikasjon for offroad bruk. 

 

DSC_1102.JPG

 

 

DSC_1104.JPG

Litt luft i dekkene på hengeren før avreise fra Skreia. Med en hengerpunktering på vei sørover var det ikke verre enn at man var hjemme i totida på natta.

 

DSC_1110.JPG

Trygt på plass i garasjen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Første demontering og nøyere inspeksjon av hva man hadde kjøpt:

 

DSC_1112.JPG

Bakluka måtte åpnes med makt... 

1OJQh5mySDUKxyJvxZHidvPmxjG8Phl5dWixOzma

Rust på vanlige plasser

DSC_1114.JPG

Alt i alt ganske fint baki der

DSC_1120.JPG

Noen som har sett dette før?

 

DSC_1122.JPGDSC_1121.JPG

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

DSC_1116.JPG

Litt oppløsende middel på setebeltefestene bak

 

DSC_1128.JPG

Det gikk ikke så bra...

DSC_1126.JPG

Men kunne holde igjen braketten med hånda, da kom bolten. Tror ikke det festet hadde gjort nytten for baksetepassasjeren ved en kollisjon..

 

DSC_1116.JPG

Edited by Panzerfaust

Share this post


Link to post
Share on other sites

Og 7. juli fikk jeg endelig delt karosseriet fra ramma:

 

DSC_1148.JPG

Ville ikke anbefalt denne metoden for løfting. Holdte på å gå rett i bakken fra en meters høyde med karosseriet.

DSC_1150.JPG

DSC_1146.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, takk takk :)

 

Fikk ribbet ned til ramma og brukte Loctite 7500 rustomvandler først (svart), deretter en grå emaljelakk for at det skal bli lysere og lettere å inspisere under bilen når den er ferdig. Angrer litt på valget av lakk der, burde kanskje tatt kostnaden av pulverlakkering. Emaljelakken sprekker lett opp rundt boltefester osv.

 

DSC_1163.JPG

 

DSC_1172.JPG

 

Loctite 7500 på radius armer også..

 

DSC_1189.JPG

 

DSC_1191.JPG

 

2" tilkobling for hengerfeste, så man får en god departure vinkel;

 

DSC_1192.JPG

 

DSC_1199.JPG

 

Bump stops for 2" heving:

 

DSC_1201.JPG

 

 

 

 

Edited by Panzerfaust

Share this post


Link to post
Share on other sites

Målte slakken i differensialene, var bra på 0,004.

 

DSC_1223.JPG

 

DSC_1208.JPG

 

Tilsvarende pussing før behandling av bakaksel:

DSC_1221.JPG

 

Og alle andre understellsdeler, samt 45 grader oppgradering av fulcrum braketten:

DSC_1228.JPG

 

Dropper da samtidig self leveling enheten...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timer siden, Kvasi skrev:

Ser helt klart ut til å bli gode greier og skikkelig arbeid her.   Hvor fant du den recieveren for hengerfeste/vinsj? 

 

Og btw, skal du heve den har du lyst på korrigerte radiusarmer eller evt eksenter casterforinger. Jeg har armer som er korrigert for 2" heving men får fremdeles ikke caster innenfor spec.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var hyggelig med så mange positive tilbakemeldinger :)

 

jeg fikk kjøpt 2" receiveren brukt her på forumet. Jeg fant den også i en nettbutikk, men husker ikke hvilken, og nå finner jeg det ikke igjen dessverre... 

 

Jeg har ikke kjøpt casterkorrigerte radiusarmer foran. Tenkte egentlig ikke å gå for det bak heller, men kom over noen som jeg fikk billig. D2'en jeg hadde kjørte jeg samme 2" heving som her, med medium Terrafirmafjærer. Det var egentlig ikke et kjempestort problem, annet enn at selvopprettingen på styringa var dårligere. Derfor har jeg kjøpt return to center steering damper, og relocation kit, slik at den kommer foran akselen som på D2. Med vinsj og vinsjfanger får jeg litt ekstra vekt på også, så den blir vel litt mer komprimert. Får bare se hvordan det går, og hvis det blir for ille får jeg rette på det :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutter siden, Panzerfaust skrev:

Takk! Du kjenner kanskje igjen noen av delene :D

Jada, det gjorde jeg. Godt det kommer til nytte, og ikke ble liggende i garasjen min.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ny swivel housing og full refurb på begge sider:

 DSC_1230.JPG

 

 

DSC_1232.JPG

DSC_1233.JPG

 

På den ene siden lå en kule fra CV'en bare og trillet inni swivel huset. Skjønner ikke helt hvordan det skal ha gått til, var ikke bare-bare å få presset den på plass igjen..

 

DSC_1234.JPG

DSC_1239.JPG

DSC_0034.JPG

DSC_1250.JPG

Edited by Panzerfaust

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk :)

 

Begynte på girkassa på lørdag, så bilder på det kommer... Her er bilder av motoren som bare mangler ledningsnettet nå

 

Utganspunktet

DSC_1260.JPGDSC_1263.JPG

 

DSC_1268.JPG

 

Oljegunk overalt

DSC_1272.JPG

 

DSC_0005.JPG

 

DSC_0029.JPG

 

DSCPDC_0002_BURST20171209143045573_COVER.JPG

 

DSC_1278.JPG

 

Etter vask:

DSC_1282.JPG

 

DSC_1279.JPG

 

DSC_1274.JPG

 

DSC_0026.JPG

 

DSC_0027.JPG

 

DSC_0028.JPG

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...