Gå til innhold

Hvilke kjettinger?


vanilla_ninja

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe minst ett par kjettinger til et eventuelt nødsfall. Så vidt jeg har forstått er piggkjetting med tverrgående lenker tungt og vondt å kjøre på, men bortimot bombesikkert når det gjelder framkommelighet av typen "må ned fra hytta på ubrøyta veier".

Spørsmålet er hvor tjukke pigger jeg skal ha. Jeg har fått et godt tilbud på Blåmann med 7mm pigg, men noen sier at så tjukke pigger bare egner seg til tyngre biler og at de vil kunne flyte oppå isen uten å slå nedi.

Burde jeg heller gå for 5-6mm for ekstra gjennomslagskraft?

Noen som har erfaring å bidra med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anskaffet selv disse etter kjip opplevelse på blank is. Kjører piggfritt og har disse i bagasjen på vinteren. Tar ca ett minutt å legge på hvert hjul. De fås i forskjellige klasser (vekt bil) og koster litt, men jeg er kjempefornøyd. Kjøpe hos Mekonomen.

De ble sist brukt på fjellet i dag hvor det slo om til plussgrader, stiv kuling og våt blank is. La på disse, en foran og en diagonalt bak (selv om disco vel bare skal ha foran, men de bygger ikke bak hjulet) og brakte barnebarnet og meg trykt ned fra fjellet :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...