Gå til innhold

Alternativ når zarges kasser blir for dyrt


leiohel

Anbefalte innlegg

Skulle gjerne hatt meg noen vanntette kasser til div greier. Zarges er førstevalget, men prisen er rimelig høy. 

Noen som har gode tips til et rimeligere alternativ. Kanskje noe som en kan modifisere til at det blir brukandes. Og gjerne noe som finnes i forskjellige størrelser.

 

tips mottas med takk

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor forskjell er at Zarges er lagd av kvalitetsalu, kopiene har gjerne samme mål og ser like ut men varer ikke akkurat evig. Merkes først på at bunnen svikter pga "gynging" og materialtretthet, og når det først skjer er det for seint å angre på kronene man sparte.
Men både Zarges og andre alukasser har godt av å bli forsterket i bunn. Legg noe nederst, asfaltplate under eller nesten hva som helst, hvis den skal være på takgrind eller i bil i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt denne fra jula: https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppbevaring/oppbevaring-av-verktoy-smasaker/verktoykasser/aluminiumskasse-663008/ .

 

Brukte Tech7 ved håndtakene og la på en tynn tetningslist rundt kanten, mot lokket, og plasserte den i en lengre periode på taket.

Den holdt seg tørr innvendig. 

Den sto da på en plate og det har gått helt fint. merker selvfølgelig at det ikke er Zarges, men for å oppbevare vinsjeting osv så var det mer enn bra nok.

Låsen er litt "hænkipænky" men med litt frisering så ble det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zarges er ikke dyrt i det hele tatt, når du tar kvaliteten i betraktning.
Kjøpte min første i 2010, når vi dro til Island første gangen. Greia er regelmessig brukt, og misbrukt, f.eks brukte en bekjent den kassa til å knuse garasjeporten med  ( sto bak tilhengeren, som skulle rygges inntil garasjen for opplasting ) 

 

Jeg har vært gjennom to-tre kasser av annet fabrikat, men de er stort sett blitt skrotet ganske kjapt, da de ikke tåler bruken de blir utsatt for. 

Egentlig er det veldig dumt det ikke er å få kasser med lokk i samme materialet som murerbaljer. De har en tendens til å overleve en atomkrig eller 2
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jokerS30: om du vil ha kasser i støpebøtte materiale er det bare å handle noen pelicase. Nærmere kommer du ikke.

 

Vi har brukt, og måttet kaste ganske mange kasser på jobben opp igjennom årene, og har følgende erfaringer:

 

Zarges Eurobox (blå hjørner:)

Betraktelig redusert styrke sammenlignet med de skikkelige. Tåler ikke flytransport. Lagerpersonell som skal sende disse jekker seg faktisk INN i kassene med jekkestroppene (jeg har fortsatt ikke fattet hvalsags folk som jobber på lager offshore, men jeg tror de har konkurranse om å få stroppene strammest mulig.)

Allikevel er jeg ganske sikker på at disse overlever en stund på et biltak.

 

Zarges K470 (aluminiumhjørner):

Ekstremt solid, overlever flyfrakt med tungt innhold med kun mindre defomering. Tåler stort sett å bli sendt rundt (men dropp offshore, de ødelegger hva som helst). Vi har bygget noe testutstyr inn i disse, men ved frakt alene på pall har vi allikevel måttet skifte ut kassene jevnlig pga skader. Løsningen på det problemet ble en alukasse med 7mm vegger, men det er en annen historie..

 

Pelicase / HPRC:

Ekstremt solid. Vi har fremdeles til gode å ta livet av en av disse på avdelingen. Tåler tilsynelatende atomkrig. Men kanskje litt overkill på et biltak? Vi har bruke både Peli, og HPRC. Begge deler holder meget bra.

 

Billig alternativ:

Jeg handet en gang noen billige alukasse på netthandelen av alle ting, som ble brukt til mye rart, blandt annet bodde en av de mindre kassene i to år på taket av defenderen, full av stropper. Til min overraskelse holdt denne faktisk tett, og falt ikke ifra hverandre (kassene ble i sin tid handlet nesten som en vits)

Joda, låsene rustet, og det generelle kvalitetsintrykket på sånne kasser er heller labert, men det holdt, og det var tørt - så så altfor galt kan det ikke være?

en av de større kassene lagde jeg skuillevegger i, og hadde baki en Pajero.  Riktignok ingen fuktbelastning, men bunnen og hele kassa holdt fint i 5 år baki der, med kjettinger og annet tungt inni.

Så etter min erfaring er det å bo i en bil / på et biltak faktisk en ganske lett belastning..

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips følger under her:
Zarges Eurobox`ene er som flere er inne på litt svake under. Jeg tok derme då kappet 2 aluprofiler, type "rettholt fra Bauhaus " sånn at de akkurat passet inni " flensen" på kassa.
Disse ble skrudd rett på takstativet, og kassa montert nedpå. 2 stropper og voila, godt understøttet kasse, som siitter dønn fast. Jeg kjørte Island rundt på til dels ganske tvilsomme veger, med godt med vekt oppi denne, og den løsnet ikke en tidels millimeter engang.  Når aluprofilene ble skrudd til THULE barene, brukte jeg helt vanlige 6mm syrefaste skruer, store plateskiver og låsemutter satt inn med lockite som ekstra sikring.

 

 

DSC_1305.JPG

IMAG1290.jpg

 

IMAG1228.jpg

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en sånn beskyttelse koffert fra jula. Langt fra det beste, men greit nok. Nappet ut skum som lå inni så det passer jekken, latmann, kompressor, vinsj kontrollen og elektriske sikringer m.m.

20171221_135312.jpg

fikk fint plass ved siden av dekket på takgrinden.

 

Mvh

leif ove

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Camarogeddon skrev:

Kom gjerne med erfaring med kassa etter litt tids bruk (og hvilken kjøpte du?)

 

-Camarogeddon

 

Kjøpte denne

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppbevaring/oppbevaring-av-verktoy-smasaker/verktoykasser/beskyttelsekoffert-001592/

 

pakninger på lokk og på tilbud akkurat nå. 

Skal melde tilbake om den er tett og tåler vind og vær.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tilsvarende type til sjø/hav fiskeutstyr, fra Clas Ohlson (40-8470). 5-6 år er den blitt etter hvert.

Husk å spyle av saltlaken av og til.

Gummipakningen i lokket kan bli fortere morken om den utsettes for salt over lang tid.

Stål hengslene har ikke fått oppmerksomhet med oljeholdig væske og er like fine.

 

Har også tilsvarende 2 kofferter for camping utstyr og kjøkken utstyr når vi er på telt turer.

"Gopro" kamerakofferten er også av samme type.

Har tålt mye over noen år den også.

Planlegger å gå til anskaffelse av samme koffert til fotoutstyret.

 

I følge NRK Beta er det støtsikkerheten som er ankepunktet sammenlignet med Pelicase.

Det kan jeg leve med så lenge den koster 1/2 parten av en Pelicase i samme størrelse. (1/4 del om en velger norske nettbutikker).

Jeg skal ikke hive rundt på dem, men det er greit å ha noe beskyttelse rundt diverse utstyr.

 

Bare mine erfaringer.

Ja, jeg vet at Pelicase er "verdens beste", men disse fungerer til mitt bruk og har så langt stått til forventningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg at det ikke var helt bortkastede penger. Passer helt perfekt mellom dekket og original rails på taket på D2-en. Mellomrommet mellom bøylene den ligger på var for stort, men det uttrekkbare håndtaket var så solid at det gjorde at den kunne hvile på to bøyler. Tenker å smøre litt fett på pakningene for å bidra til å holde dem tette og smidige.

 

20171222_091628.jpg

 

Mvh

leif ove

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 22.12.2017 den 0.00, Camarogeddon skrev:

Kom gjerne med erfaring med kassa etter litt tids bruk (og hvilken kjøpte du?)

 

-Camarogeddon

Foreløpig rapport: veldig fornøyd til rimelig pris. Vært på taket nå i ca 300 mil i sludd, regnvær, is og litt kulde. Potte tett så langt.

Oppi boksen er det. Jekk, liten kompressor, viftereim, sikringer og pærer, startkabler. Godt pakket i skum.

 

20180104_171430.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har stålbiter liggende på sånne steder, er det sjelden feil å sette det inn med litt olje.

Før brukte jeg servo / automatolje, så ble jeg lat og brukte spray. Litt CRC eller WD40 dusjet over det som skal oppbevares, gjør bare godt. Når man punkterer langs veien, har man andre bekymringer enn litt ekstra olje på fingra, som regel blir man svart som en feier uansett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...