Gå til innhold

Rustsveising Oslo/Akerhus


Anbefalte innlegg

Jeg er ganske ny Disco2-eier og den er helt knall! 

MEN jeg må nok få rustsveiset ramme så fort jeg kan og dette er noe jeg har null peiling på og trenger hjelp til å få sett på og utbedret. Har noen tips til hvor jeg kan få det gjort godt til en god pris? 

Forsøkte å søke meg gjennom forumet, men fant ingen nye tråder som sa noe om tips til hvor det kan være kjekt å begynne....  Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ett karosseri verksted på den lille stikk veien mellom Sand og Plantasjen/Mc Donalds på Gardermoen Akershus. Du finner det nok, Tror ikke de er så ille på pris.  Dog er slike jobber dyrt å sette bort uansett, det eneste levelige er å få hjelp av en god kompis / bekjent med de rette kunnskapene og gi han/ henne noen lapper for innsatsen....

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, mine 5cent etter ha drivi med bil siden jeg var komfirmert:

forsøk ta noen bilder, så voksne folk her på siden kan hjelpe deg å vurdere skadeomfanget. å lappe litt småtvilsomme hull er fort gjort, og du kommer langt med noen tusenlapper på et verksted. Dessverre har D2 en rammekonstruksjon som er litt tvilsom, og som består av tvilsomt stål i tillegg. Kombinert med gjerne 15 år på saltete norske veier, kanskje litt tvilsom antirustbehandling mv, gjør at mange av rammene er i ferd med å komme i et stadie som ikke gjør det økonomisk forsvarlig å utbedre de, og definitivt ikke på verksted  med Norske verkstedpriser. En brukbar D2 er vel verdt 20-50 000kr, og dermed fins det en grense for hva du bør koste på bilen. Den grensa tipper jeg du overskrider glatt, om du skal betale et verksted for å f.eks skifte en bakramme.

 

Det positive er at å utbedre rust, ved innsveising av nytt stål er ikke så veldig vanskelig, bare masse arbeid. Dermed lar det seg fint gjøre på egenhånd, eller ved hjelp av gode kompiser som orker bidra. Delene koster " ikkenoe " så det er jo arbeidskostnaden som er mulig gjøre noe med.

 

Konklusjon; prøv å dokumentere omfanget, rett og slett ved å krabb under bilen med mobilkameraet og ta noen bilder som du legger ut her. Undertegnede, og fler andre klarer kanskje å se på bakgrunn av bilder om det er en jobb til 5000kr, eller 35 000kr eller mer. Det vil også styre hva råd man kan gi videre, alt fra å besøke et ordinært LR-verksted, til å regelrett lage spiker av hele bilen. 

Synd - men sant.

 

Beste tipset jeg kan gi, sånn helt uten videre. Jeg kan godt forsøke glane på bilen din jeg, om du har lyst til det. Og nei, jeg tilbyr hverken rustsveise-tjenester eller andre konsulenttjenester, rådene jeg gir er ikke alltid så veldig gode, men de er iaf helt gratis og koster i værste fall en kopp kaffe. Det eneste jeg kan love er at jeg har sett mye gamle drittbil

er med både rust og andre skavanker.  Du kan jo likevel velge å gjøre som du vil ....:)

 

Alle som er interesserte å kunne mer om rustskader, og hvordan disse bedømmes på PKK, kan jo ta en titt HER

Dette er ingen fasit, men en god veileder på hvordan rust skal dømmes. Min erfaring er at stort sett alle verksteder, bedømmer rustkader for strengt ift regelverket...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min fars D2 Td5 ble det byttet bakramme i sommer.

Vi bestilte hele bakrammen fra paddocks, og skrudd av støtfanger og tilhengerfeste selv.

Et lokalt verksted tok sveisejobben, pluss bytte av watts-koblingen. Verkstedjobben kom på ca 5500kr

Endret av Camorten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
På 22.12.2017 den 10.01, JokerS30 skrev:

hei, mine 5cent etter ha drivi med bil siden jeg var komfirmert:

forsøk ta noen bilder, så voksne folk her på siden kan hjelpe deg å vurdere skadeomfanget. å lappe litt småtvilsomme hull er fort gjort, og du kommer langt med noen tusenlapper på et verksted. Dessverre har D2 en rammekonstruksjon som er litt tvilsom, og som består av tvilsomt stål i tillegg. Kombinert med gjerne 15 år på saltete norske veier, kanskje litt tvilsom antirustbehandling mv, gjør at mange av rammene er i ferd med å komme i et stadie som ikke gjør det økonomisk forsvarlig å utbedre de, og definitivt ikke på verksted  med Norske verkstedpriser. En brukbar D2 er vel verdt 20-50 000kr, og dermed fins det en grense for hva du bør koste på bilen. Den grensa tipper jeg du overskrider glatt, om du skal betale et verksted for å f.eks skifte en bakramme.

 

Det positive er at å utbedre rust, ved innsveising av nytt stål er ikke så veldig vanskelig, bare masse arbeid. Dermed lar det seg fint gjøre på egenhånd, eller ved hjelp av gode kompiser som orker bidra. Delene koster " ikkenoe " så det er jo arbeidskostnaden som er mulig gjøre noe med.

 

Konklusjon; prøv å dokumentere omfanget, rett og slett ved å krabb under bilen med mobilkameraet og ta noen bilder som du legger ut her. Undertegnede, og fler andre klarer kanskje å se på bakgrunn av bilder om det er en jobb til 5000kr, eller 35 000kr eller mer. Det vil også styre hva råd man kan gi videre, alt fra å besøke et ordinært LR-verksted, til å regelrett lage spiker av hele bilen. 

Synd - men sant.

 

Beste tipset jeg kan gi, sånn helt uten videre. Jeg kan godt forsøke glane på bilen din jeg, om du har lyst til det. Og nei, jeg tilbyr hverken rustsveise-tjenester eller andre konsulenttjenester, rådene jeg gir er ikke alltid så veldig gode, men de er iaf helt gratis og koster i værste fall en kopp kaffe. Det eneste jeg kan love er at jeg har sett mye gamle drittbil

er med både rust og andre skavanker.  Du kan jo likevel velge å gjøre som du vil ....:)

 

Alle som er interesserte å kunne mer om rustskader, og hvordan disse bedømmes på PKK, kan jo ta en titt HER

Dette er ingen fasit, men en god veileder på hvordan rust skal dømmes. Min erfaring er at stort sett alle verksteder, bedømmer rustkader for strengt ift regelverket...

 

Takker for veldig mange gode innspill. God idé å ta noen bilder og legge ut her. Det var tidligere eier som sa at den nok må gjennom litt rustarbeid for å gå gjennom neste kontroll... så jeg skal gjøre som du foreslår og ta litt bilder så fort jeg får bilen opp på en bukk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...