Gå til innhold

M og s blinker etter 10 meter


leiohel

Anbefalte innlegg

Min d2 har et problem. Får blinkende m og s etter å ha kjørt 10 meter. Sletter feilkoder og girvelger viser rett. Kjører litt og de kommer igjen. Hva tror dere. Xyz bryteren eller ledningsnettet som går over kassa? 

Har noen i nærheten av fredrikstad, eller deromkring, en xyz bryter å låne meg om det er den og jeg ikke klarer å fikse den om jeg åpner den.

 

Skal til bergen den 27 så bør helst ha fikset feilen 

 

Mvh Leif Ove 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha av dekselet under girsjalter også, det er poppet fast. Se i tråden min om D2, mulig du ser det der. Hente bildet hit også:

l-20171209_205552.jpg

Du ser også hvordan kabelbunten ligger ned over girkassen. Der ligger den og gnager.

 

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til kontaktene inni bilen bare ved å ta ut vindusbryter knappene.

Skal du inspisere noe mer må du nesten gjøre som finnarne sier.

 

Lurt å få lest av feilkoder også. Følger opp en canbus melding på min og etter hva jeg kan se så bør du få opp en god del andre feilmeldinger også hvis det er xyz bryteren. Har laget en wiki på det med ett par vedlegg med koblingsskjema for automatkassen. Viser også hvor kontaktene er :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ringen som hadde knagd hull på varmeisolasjonen og laget et bitte lite sår i en av ledningene til xyz bryteren. 

Fikk isolert og montert alt sammen igjen. 

Hadde ikke gått så greit om jeg ikke hadde tatt bort midtkonsollen og den poppa plata.

 

20171218_171408.jpg

 

Bildet over er tatt fra siden. Ringen som gnager er øverst midt på bildet.

 

20171218_181520.jpg

 

bildet over er varmebeskyttelsen. På venstre side er det knagd hull gjennom alle lagene. På høyre side har det kunn gått gjennom to lag. Varmefolien er lagt tre ganger rundt ledningene.

 

20171218_180933.jpg

 

akkurat der ledningen går over fingeren min er et lite sår i plastikken som går inn til metallet. Der lå metallkanten på ringen som holdt kabelmatten på plass. Så da fikk den kabelen jord, som den ikke skulle ha.

 

jobben med å ta av midtkonsollen, poppet plate og sette alt sammen igjen tar ca 3,5 timer med gode pauser og leting etter den lille dingsen som datt på gulvet og forsvant under bilen.

 

leif ove

 

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, motom skrev:

Godt det var så lett se hvor problemet lå :)

Det var det for da lot jeg være å ta av xyz bryteren og jobben ble mye mindre. Men der alltid litt spennende de første dagene om det var det som var feilen eller så bare slik ut.

 

loh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, YMK skrev:

Hadde akkurat det samme problemet på min D2 dagen etter kjøp

Da var du på mange måter heldigere enn meg. Rett etter jeg kjøpte min viste det seg at den hadde sprekk i toppen. Men selger var real og tok regninga på delene og så gjorde jeg jobben.

 

det kan alltid bli verre. 

 

Loh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da fikk jeg testet om det var ledningen som var årsaken til feilen. 120 mil i regn, snø og slaps. Det plasket godt opp under bilen og ikke et blink eller feilslag. Inntil videre regner jeg det som problem løst.

 

mvh

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, gautes skrev:

Flott denne kom opp igjen.

Fikk akkurat samme problem for et par dager siden.

Men ribbe og akevitt har forhindret snarlig utbedring.

Og en Defender med ønske om ny servo og vannpumpe.

 

Lite tips: hvis du må rygge og lirke bilen innendørs, som jeg måtte, ha diagnosen tilkoblet hele tiden. Da er det bare å slette feilkoder etter hvert som de popper opp. Jeg måtte frem og tilbake mye for å få bilen inn på verksted. Måtte jeg ha låst opp og igjen dørene og ventet mellom hver gang jeg byttet gir, hadde det tatt lang tid. Diagnose apparat tilkoblet gjorde susen.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rygger normalt etter sletting av koder men 10 meter++ forover gir M+S og blinkende girindikator evt. helt mørkt ved spaken.

Jeg kan kjøre forover men bare i høyeste gir.Den vil ikke gire ned.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med små-flytting av kabler fra undersiden.

Varmefolie og kabelklemma(ringen) manglet fra før.

Slettet feilkoder og alt ok igjen.

Dukker problemet opp igjen får jeg finne frem drillen og gjøre det ordentlig fra oversiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjentagende M+S feil:

Sjekk batteri - er det dårlig bytt

Sjekk lading fra Dynamo, er den dårlig, bytt.

Feiler lampene som sier P-R-N-D-3-2-1 i dash og/eller ved girspak, bytt X-Y-Z, evt juster den.

Kommer feilen tilbake ved f.eks revers ? , Bytt X-Y-Z

Andre feil ? Sjekk kabelmatte.

Det er aldri feil å sjekke med f.eks Nanocom om bryterne endrer seg ved å flytte på girspak.

 

Det er strengt tatt 4 brytere i switchen, dvs X-Y-Z-W.

 

Det er min erfaring, hentet fra 3-4 D2 med automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, radovan skrev:

Korleis veit ein om det er xyz-brytaren eller isolasjongnag som er problemet før ein startar på jobben? Eller er det berre å begynne ein stad?

Kabel gnage  fix er nesten gratis, så start der om du får m og s feil. Tuller den fremdeles så er det trolig xyz bryteren som tuller. Den når du greit fra under bilen.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom plutselig på at jeg lurer på noe fra da jeg gjorde jobben over. Ved xyz bryteren hang det to ledninger, med hver sin plast dings, som tydelig viser at den skal være festet til noe med flatstift. Ledningene lå sammen med ledningene som går til den store xyz koblingen. Så ikke i farta hvor de to ledningene skulle festes. 

Noen tips?

 

ville tro at høy- lav, samt difflock ligger på motsatt side av kassa. 

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, leiohel skrev:

Kabel gnage  fix er nesten gratis, så start der om du får m og s feil. Tuller den fremdeles så er det trolig xyz bryteren som tuller. Den når du greit fra under bilen.

 

leif ove

 

Men ser ein det frå under bilen? Har hatt av girvelgar og plate tidlegare og føler ikkje behov for å gjere det berre for øvelsen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, radovan skrev:

Men ser ein det frå under bilen? Har hatt av girvelgar og plate tidlegare og føler ikkje behov for å gjere det berre for øvelsen :lol:

 

Du klarer å flytte på ledningene under bilen, men å se skikkelig tror jeg blir vanskelig. Selv med speil. Noe som kan gå er å løsne ledningene fra koblingen ved xyz bryteren. Så løsne festeringen. Sitter med en mutter. Kanskje du da får lirket ledningen slik at du kommer bedre til. 

Skulle jeg gjort det igjen, ville jeg gjort det ovenfra.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ny XYZ(W) brytar liggande. Er sikker på at den er temmeleg defekt, men det ville sikkert vere lurt å sjekke kabelgnaget i tillegg. Viss ikkje blir det vel eit tema så snart brytar er bytta. ;)

Tru om ein, frå undersida, kunne klart å kile inn noko tekstil eller noko anna eigna i metallringen slik at begynnande gnag ikkje får utvikla seg vidare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...