Gå til innhold

Lete luftlekkasje D3


Hallgeir

Anbefalte innlegg

Hei dere! Ny i forumet og fersk førstegangseier av en LR(grøss /glede). Byttet kompressor på denne i går kveld. Tidligere eier hadde fått gjort dette på et "høkkertverksted" og det var begredelig å se hva som tidligere var gjort :(. Brakett (aluminium) var fullstendig opptæret og festemutterer var borte. Vedkommende hadde knekt av øverste feste og boret to hull tvers gjennom ramma for å feste de to nederste festene i gjennomgående bolter. Må ha ny brakett og klips. Feste ører på støyskjerm var brukket av og hang i ett øre og to skruer (ikke de originale). Må ha ny støyskjerm. Slanger var skadet og hadde stygge spor der de går inn i niplene (kunne aldri bli tett) og vedkommende hadde smurt på lurium utvendig på koblingene sikkert får å "tette ekstra godt".. Vertikalt gummioppheng var tæret helt bort og luringen hadde montert kompressoren uten denne. Kompressoren hang derfor og dingla... Kjenner jeg koker. Anyways, fikk boret og fikset, rengjort og montert slik at det foreløpig ser "greit ut". Bilen hever og senker seg slik den skal (måtte ha bilen nå i jula). Ingen julelys i dashbordet. Fine greier. 

Imidlertid legger jeg merke til at kompressoren går ofte og lenge. Så mine spørsmål er:

 

1) er det mulig å kjøre kompressor uten at vseksern går? Klarer ikke å høre eventuelle luftlekkasjer når den står og brummer... 

2) hvor får jeg tak i ny brakett? Helst i stål. Aluminium funker som offeranode.  Og nye klips inkludert gummioppheng 

 

3) ja jeg har byttet releet, men hva styrer hvor lenge kompressoren skal gå? Styres den kun av trykket i reservoartanken? 

 

4) Hvor får jeg tak på nytt støydeksel? 

 

Generelle tips mottas med takk! 

 

Doningen har 125k på tellern og er i fint shick ellers det jeg vet) 

 

Med røverhilsen

Hallgeir 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved lekkasje fra passive deler av systemet kan du høre, evt. påvise med zalovann-bobler uten at kompressor (og motor) går. Om den går lenge og ofte kan det hende tanken er rustet hull i. 

Braketten får du på alle norske og utenlandske deleleverandører. Har aldri hørt at den finnes i stål. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amk kompressor har vel huset integrert som ein del av kompressoren? Men til den opprinnelige Hitachi kan ein jo kjøpe ny alubrakett,og med litt syregrunning og lakk holder den seg fint,spesielt når intakt deksel beskytter den. Er du bekymra for galvanisk stramming kan du legge gummi mellom brakett og ramme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@yarnslayer, jeg monterte flett ny Dunlop kompressor i går kveld. Går ut fra at det er nytt tørkestoff i den... @jschille, jepp, noe gummi/plast forings greier blir nok montert neste gang, og det blir ikke lenge til. Vil ha det i orden :)

@Truls Vikin lufttanken er 4måneder gammel. Tror jeg må kikke litt på koblinger på den også. Samme ubrukelig kronidioten som monterte den også.

 

Takk for svar alle. 

Tenker at jeg kobler en ekstern kompressor/dykkeflaske til utgangen fra den originale. Så får jeg trykksatt ting i det stille. Jeg vet det er opp mot 18 bar i systemet, men har regulator som gir 12. Det holder nok til å gi lyd om det er lekkasje noe sted. Er jo bare 8mm pex som går ut derfra. Lett å koble seg til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...