Gå til innhold

Oljetråd - vi læres opp !


JokerS30

Anbefalte innlegg

med bakgrunn i denne tråden, så kommer det fram at det fins mye god kompetanse om motoroljer ( også ) her på siden.

Dette er jo kunnskap som går på tvers av både  motormodeller, og bilmerker, og jeg er iaf i villrede hver gang jeg bytter bil,  HVA SKAL JEG BRUKE DENNE GANGEN ! Sånn sett var TD5 fint å ha, jeg hadde valgt meg ut en olje, og brukte den hver gang, ferdig snakka. 

Men - å lære hva tallene betyr, hvordan man kan velge osv er nok nyttig for fler enn meg. Selvsagt er det enkleste å kjøpe det dyreste som fins, men i mange tilfeller er det helt unødvendig, det er bedre å bytte ofte. Men minimumsspec`er MÅ jo selvsagt møtes, ellers får man unødig startproblemer, slitasje og havari i verste tilfeller

 

Helt konkret har jeg nå en bil, som skal ha olje etter følgende spec:

 

Anbefalt 5W-30

API CF-4 eller CF

Alt API CE eller CD

 

Såvidt jeg kan skjønne, er dette nesten ingen krav i det hele tatt. Stort sett de fleste oljer idag, dekker CF- spec. Justerer vi såvidt på viskositetskrav,  og utvider dette til 10W-40, er det faktisk mulig å kjøre mineralolje, etter bokas anbefalinger. 
Men holder vi oss til syntet, så er det mulig å bruke omtrent alt som fins på denne motoren. 

Tar jeg feil ? Og i så fall hvorfor  ? Jeg ønsker selvsagt å kjøpe den billigste oljen som fungerer på min motor, ser ikke noen god grunn til noe annet. Samtidig har jeg aldri vært superfan av BILTEMA sine oljer, hovedsakelig ikke fordi jeg har vært skeptsk til Biltema, men de har byttet leverandør innimelom, som har ført til at olje jeg kjenner av navn / nummer brått har vist seg være utenfor SPEC på bilen. 
Dette gjør ALDRI de etablerte merkevareleverandørene, da er det nytt navn og annen farge på kanna som gjelder.

 

Så; hva, hvorfor og hvordan ? CASTROL har f.eks 3 serier olje, alle tre dekker spec-krav og vel så det. EUROPRIS har en lang rekke motoroljer i sitt sortiment, til helt OK priser. Butikk borti gata, og åpent støtt er heller ingen dårlig ting, men det forutsettes at du vet hva du skal ha selv. Jula har også en rekke smøremidler fra MOBIL1 serien og sånn kan jeg fortsette og fortsette og fortsette. 

 

Jeg legger jo merket til at kjeder som Mekonomen, Bilxtra osv uten unntak har de " aller dyreste " variantene på " tilbud " det høres selvsagt forlokkende ut å få en "900kr kanne kun for 600" men om en annen olje til 299,- er mer enn god nok, hvorfor bruke det dobbelte ?

Hovedpoenget med tråden er å dele erfaringer og kunnskap, sånn at man lettere kan ta et godt valg, og gjøre et OK kjøp, uten måtte stå som en slukøret idiot, og bli prakket på det dyreste som finnes på bilforhandleren på hjørnet !




 

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje er jo at evig diskusjonstema - men det er jo også det som gjør det litt interresant.

 

Jeg er i stor utstrekning enig med deg i tankesett joker - så lenge oljen oppfyller spesifikasjonen (eller bedre) som er oppgitt fra produsent, så skal den være god nok for motoren. Jeg er også en fan av å heller bytte ofte enn å handle dyr olje og skifte sjelden.

 

Jeg pleier sånt sett å sette meg raskt inn systemet produsenten bruker, og se etter olje etter det. Om det måtte være API  (amerikansk) eller ACEA (europeisk) de har benyttet. API er sånt sett enklest å forholde seg til, jo lenger ned på alfabetet den siste bokstaven er, jo nyere er oljen. og såvidt meg bekjent er spesifikasjonene bakoverkompatible (her må noen gjerne korrigere meg om nødvendig. Det eneste avviket jeg vet om her er kamaksler med flate løftere som kan bli litt misfornøyde med moderne oljer)

ACEA er litt mere "rotete" å forholde seg til, men det er også fullt mulig å finne ut av. i en TD5 er for eksempel en A3/B3 olje et fullgodt alternativ, prisen du betaler er at oljen er litt tyngre å jobbe med for motoren, så du øker drivstoff forbruket noe. Men motoren tar ikke skade av det.

 

API dokumentasjonen er her (personbil) eller her (både personbil og diesel ++)

ACEA dokumentasjon er her (om man skal være rask, bla til side 4 for å sammenligne spesifikasjoner)

 

Når det gjelder rene viskositetstall så pleier jeg å gå etter anbefalingene i boka - for de fleste temperaturer i Norge er jo 5W30 riktig for en TD5

 

-Camarogeddon

 

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er en motor designet for å vare?

Hvor lenge varer den med olje som akkurat oppfyller minstekravene?

Hvor lenge varer den med en bedre olje? Hvor lenge varer den med kortere skiftintervall?

Hvor mye betyr andre variabler, som kaldstart, tung last og uvettig kjøring?

 

De færreste av oss har vel bilen så lenge at vi finner ut av dette. De kronene du investerer i bedre/mere olje nå, får du neppe igjen hvis du selger bilen. Men gir det deg bedre samvittighet, så for all del..

 

En bil jeg hadde tidligere (av ikke-engelsk opprinnelse), måtte etterfylles relativt ofte. Da jeg byttet oljemerke, men tilsynelatende de samme spesifikasjonene, trengte jeg ikke lenger å etterfylle mellom skiftene. Har siden holdt meg til det merket. Finner man en olje som går på de fleste/alle bilene sine, kan man kjøpe i større volum og dermed få ned prisen. Samtidig ser jeg verdien av å kunne gå i en butikk på lørdags ettermiddagen og kjøpe den ene kanna man trenger da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

For noen år siden leste jeg en del om syntetisk motorolja og att gruppe 4 var the real deal, emellertid kan mangen syntetoljor vare blandningar av gruppe 2 og 3. 

Så fant jeg den her som enligt sikkerhetsdatabladet faktiskt innehold de stoffer man kan se en gruppe 4 olja ha. 

 

Q8 Formula Excel 5W/40   API SM/CF, ACEA A3/B3/B4

Finnes på 20L kanna for ca 1250kr. Bra pris! 62,50kr/L  :)

 

Har kjørt med den oljan siden dess og skiftade når jeg kjørte over 1500mil i året hver gang jeg skiftade mellom sommer og vinterdekk. En kanne = fire oljeskift.

Nå med range rover P38 blir det to oljeskift/kanna. Kjøpte en på swedol på Forus for ett år siden.

Ska prøve å gi en link, men finner ikke oljen der lenger. Merkelig. De har kanske sluttat med den i Norge. Finns i sverige fortsatt. 

http://www.swedol.se/formula-excel-5w-40-20l.html

http://www.swedol.no/produktsortiment/oljer-kjemiske-produkter-kjoretoyspleie/smoremiddel/oljer/motoroljer.html Oversikt over motoroljer i norge på swedol.

 

Jeg gidder ikke å handle dyrare olja enn så. Har hellre tettare oljeskift. 

Skulle aldrig kjøpe en brukt bil som gått på så kallat long life service med mindre den har svivt hele veien og gått kun på langkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...