Gå til innhold

Tempføler/måler TD5


gautes

Anbefalte innlegg

Jeg var ute og kjørte med biltralle bak D2n forleden.

Møkkavær og da vi skulle mye ut og inn av bilen ble det bare satt på svak varme på frontruta.

Det kom en rar lyd fra Webastoen men ingen direkte feil funnet .

Vannstand ok og koblet bare av hovedstrømmen på Webastoen i hui og hast.

Slush i nakken....

Holdt godt øye med tempmåler som holdt seg på normalen.

Luktet litt varm motor ved en av stoppene og jeg sjekket vann igjen.

Tomt i tanken og den forbanna måleren stod fortsatt på normal.

Synes det varså pass varmt i slanger og motorrom at måleren burde vist mer.

Har ikke rukket å sjekke for el.feil ennå.

Noen som har erfart samme med instumentet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempmåler på D2td5 er ikke spesielt nøyaktig nei. Har vurdert den samme som jeg har på Bien, men latt det være foreløpig. Har du tilgang til nanocom, så får du greiere avmålinger med den, men litt knot å kjøre med sånn permanent. 

Tempmåler Bien:

http://rypeveien.no/index.php?artID=130&navB=28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange biler så er jo temp måleren i dag i praksis en varsel lampe, ikke et instrument lengre. De viser enten kald, normal eller for varm. Jeg er usikker på om disco td5 har den oppførselen, men diverse diskusjon på andre forum peker i hvertfall i den retning. Selv om det virker som om nåla i min defender er hanske ærlig når jeg sammenligner med nanocom sine tall.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D2 td5 er laget slik at motor får kjøling, selv når det bare er luft i de øvre regioner. 

Så motor blir kjølt, selv om du mister varmen innendørs. 

Skal ha ganske så lavt nivå før det koker i praksis er min erfaring. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet med at det var nogenlunde slik du skriver,YMK, men hater å ikke kunne stole  på instrumenteringen.

For varmt er det på toppen når oljen på utsiden virkelig damper og det likte jeg dårlig.

Og å kjøre med varmeapparatet på for å holde kontroll på vannstand trodde jeg vi slapp nå.

Det er jo en grunn til at vi fikk tempmålere...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leser deg litt opp på moderne motorstyringer finner du ut at tempmåleren ikke viser reelle verdier. De viser alt som perfekt til man er langt over/under normale driftsverdier... 

Stort sett gjør det at brukere av kjøretøyene er fornøyde, og mange nye kjøretøy viser ikke kjølevannstemperaturen i displayet engang. Kun om det er fare på ferde. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at målere på bilene bare viser perfekte verdier inntil fanden er løs.

(For maskinisten blir vel spranget kortere både tid og tempmessig.)

Men regnet egentlig med at dette mest var for å spare penger og/eller roe moderne sjåfører med null peil og viserangst.blush:D

 

Fruens lille japs har liten blå lampe kald og antatt rød ved koking.

Den lille fisen borti kroken av dashen er det nok ingen som ser før vindusviskeren må på eller internett sjekkes for lokale tåkebanker.

Nesten alt var bedre før....:rolleyes:

Gi meg  en stor god klokke med riktig avlesning .

Nissen,hvor er du????:D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempmåleren fra Haydn kan stilles inn til å gi alarm ved (u)ønsket temperatur. I tillegg kan den (i utgaven som jeg har) starte vifte ved en annen temperatur, og så vifte av ved en tredje. Andre kan ha en ekstra temperaturføler for f.eks girkasse, eller noe annet. Og så gir den alarm om oljetrykk mangler om den kobles rett. Perfekt om giver i motor ikke stemmer med instrument i dashbord. De har vel gås en utgave som gir varsel om Kjøleveskenivå blir for lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti "rar" oppførsel til temp måler på Nissan Terrano. Lågt kjølevæskeinivå på grunn av lekasje i vannpumpa gav kald lesing og kald bil sjølv om motoren vart varm. No hadde den motor med Britiske aner, Perkins, men det betyr neppe at det berre er engelske bilar som fungerar slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...