Gå til innhold

Hevet eller ikke hevet


leiohel

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest i en annen tråd, ble jeg usikker på om bilen min er hevet eller ikke. Mener, på dårlig husk, at selger skrev at den var hevet fremme med EMU fjærer og bak med klosser. Men i overnevnte tråd leser jeg at original høyde fra senter hub, til kant av skjerm, er 50 cm. Stoppet i dag på flat mark, med motor i gang, og målte. 50 cm rund baut. 

 

Vinsj fangeren min veier minst 78 kg pluss sikkert 25 kg warn vinsj, så det kan være at fremme er det i ferd med å bli slitne fjærer.

 

bak ser det slik ut. Er nederste delen høyde kloss?

20171212_182534.jpg

 

Forleggeren til høydesensorene ser slik ut og har alltid vært slik

 

20171212_182556.jpg

 

den skal vel stå rett opp.

 

 

så da lurer jeg på hvilke fjærer og dempere bør jeg bruke fremme for å få litt løft, med så tung fanger. Og hvilke dempere bak. 

Terrafirma sine heavy duty med 40 mm løft anbefales for 100 kg konstant ekstra vekt. 

 

Mvh

leif ove

 

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at din er merkbart høyere enn begge de jeg har hatt. Da jeg gikk forbi deg i sommer skottet jeg bort på den og tenkte at jeg vil også heve den 2 tommer.

 

Men som du viser med høydesensoren så må det da være noe muffins på gang her?

 

Er ledig hele neste uke hvis du vil sammenligne;)

 

(btw, gikk bra å bytte høydesensorer når jeg tok av batteriet først)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det klosser. 

Tror de fleste D2 har blitt kalibrert for å matche fjørene foran, og da blir bilen lav over tid. 

Fabrikkmålet gir en bil som ser fornuftig ut, og fungerer til alt. 

Tung fanger, vinsj osv krever mye stivere fjør om du ønsker heving.

D2 har fjører med lavere vektrating enn rrc/Defender i front orginalt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du minst må opp på 40mm med ekstra vekt slik du beskrev for at fronten skal heves over det du har nå. Men 40mm er ikke mye høyere enn 1" (25,4mm) , hvis det er det du har... eller har du allerede 2" som har seget litt sammen over tid??

 

Klosser bak har du tydeligvis men du kan jo vurdere å kalibrere sensorene med komputer i stedet for modifiserte braketter :)

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har heve klosser bak med adapter for høydesensor. Det betyr at belgene dine fungerer og er

i samme posisjon som om det ikke var heveklosse bak. MEN den braketten må være vertikal ikke

slik den er nå. Slik den er nå har du ca 3mm heving gjennom belgene :lol: og de er mer komprimert

siden det er en 40mm kloss under de.

Jeg hadde god erfaring med Bearmach sine HD framfjærer, men tror ikke en TP4x4 fanger veier

over 70kg :o:o Da må du ennå stivere, kanskje noe i OME katalogen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, qcnr skrev:

Du har heve klosser bak med adapter for høydesensor. Det betyr at belgene dine fungerer og er

i samme posisjon som om det ikke var heveklosse bak. MEN den braketten må være vertikal ikke

slik den er nå. Slik den er nå har du ca 3mm heving gjennom belgene :lol: og de er mer komprimert

siden det er en 40mm kloss under de.

Jeg hadde god erfaring med Bearmach sine HD framfjærer, men tror ikke en TP4x4 fanger veier

over 70kg :o:o Da må du ennå stivere, kanskje noe i OME katalogen...

 

Ut i fra jeg finner på nett om ARB Sahara fanger, veier den 78 kg og vinsjen ca 25. Så bilen har nok vært høyere fremme, men seget ned siden den nå har riktig høyde. 

Kunne godt tenke meg litt løft, så kanskje noen Bearmarch HD (+195 lb/ca80 kg)  med 30 mm løft hadde passet. Så justert bak når alt er på plass.

alternativt er terra sine HD (100kg +) med løft , men har ikke lyst på for stive fjærer.

 

 

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...