Gå til innhold

Muttertrekker?


telindnor

Anbefalte innlegg

Jeg leser stadig om dem som ikke "greier seg uten" en god muttertrekker. Jeg har vel i hovedsak greid meg uten, men savner litt hjelp fra effektivt verktøy til fastrusta skruer/muttere og annet som trenger litt ekstra deng. 

Nå er det snart jul og unger lurer på hva far ønsker til jul....ergo.

Men budsjettet til ungdommen er slunkent og det er rom for drøyt 1000 lappen. Får man brukendes utstyr for denne prisen. Trenger ikke batteri. 

Anbefalinger?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, LANDreas skrev:

Det er da alltid lov å subsidere gaver til seg selv. Evt. handle selv, spørre ungdommen hvor mye de hadde tenkt å gi, og svare «Men det er jo akkurat det gaven jeg handlet til meg selv kostet! Da blir den fra dere i stedet.». :D

 

Joa, men... :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den bare skal ligge i garasjen og være tilgjengelig en sjelden gang innimellom er det nok ikke så nøye, men ville handlet en plass det er greit å reklamere om den skulle ramle i stykker.
De i den rimelige enden av skalaen har en tendens til å "sløse mer" med lufta enn de dyrere, og da altså tømme kompressoren fortere.

Drit irriterende hvis man bruker den hele tiden, og no sweat hvis det er snakk om den jævel av en hjulbolt av og til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker sikkert ned til et umulig case. Har ikke lyst på luft-trekker. Skrekkelig tugvint å dra med seg den tykke slangen. 

Elektrisk er i hovedsak til hjulskift kanskje

Da koker det ned til batteri. Det ønsker jeg meg...skjønner jeg nå etter guggling, men det er dyyyrt..

Ser Ryobi sin får bra score i test. Den koster jo ikke mer enn 1199 på Jula. Ulempen er at det da er uten batteri og lader. Skal man ha med det da koster den 2500 :(

Kanskje ønske seg denne i to "etapper" :)

400NM, er det nok til de fleste skruer som sitter "grønnjævlig" fast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vrengt hjernen en stund kom jeg på navnet på de rimelige alternavivene vi hadde når jeg jobbet i Tools, Ferax. Ser det er å få kjøpt foroverkommelige penger og mener å huske at muttertrekkerne var brukbare. Innbiller meg at Luna kjøpte hele merket og rebrandet det de ikke hadde i sortimentet sjøl og skrudde vel opp prisen en smule samtidig antar jeg.

 

Nei 400NM er ikke nok når det sitter skikkelig fast, da er det kun latmannsarm og/eller varme som duger. Trekkeren min på jobb er vel bortimot 1000NM på direkteluft og den kommer til kort minst en gang hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne; http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elektrisk-handverktoy/Muttertrekker/Elektrisk-muttertrekker-310-Nm-2000020211/

 

Ellers har Biltema denne kraftpluggen; http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Muttertrekker/Muttertrekker-SD-12-2000036130/

 

Om en velger luftdrevet er det greit å ha kompressor med litt mer fres en 25liter Kinasak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er vant med manuell kraft og da blir du nok fornøyd nesten uansett hva du kjøper.

Senere vil du ,når latskapen øker, ønske deg mer kraft.

Jeg har selv den til 469 og 699 pluss en på 220volt (fra Bosch til en uhørt pris en gang i tiden).

Den elektiske drar best :D

De fleste,inkludert meg,glemmer å smøre luftverktøy ofte nok og da blir de fort slappe.

Batteri er flotte greier men krever ofte noe batterivedlikehold og skift etterhvert.

 

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører kun Makita 18V, og har en muttertrekker med 360 Nm/660 Nm på slagene, og en ny, børsteløs med 1000 Nm/1600 Nm på slagene. Likevel må jeg av og til ty til latmannsarm og hele min lekre kropp. Men det er utrolig deilig å kunne skifte hjul og skru av rustne LR-bolter kjapt og smertefritt.

 

Lurt å tenke gjennom hva du skal bruke den til, med tanke på effekt kontra størrelse. Det bør også være brukte å få kjøpt, den første/minste min kjøpte jeg brukt fra USA.

 

:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger en til "alt annet" enn hjulskift. Til det så er skruer/muttere lett tilgjengelig og da er det kun et spørsmål om langt nok rør på skralla. 

Det er de boltene som sitter godt fast og som i tillegg kanskje begynner å få litt slitt sekskanthode, som er caset...tror jeg. 

f.eks...ifm jobben med skifte av bladfærer forleden så ønsket jeg med noe til u -boltene som holder fjærene oppe og til boltene i foringene/sjakkelene. 

Leste at bla Rolf hadde skralle med slag som også hadde vært ypperlig redskap, men for dyrt. Alt det beste og med best funksjon har ofte den egeneskapen...for dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den blå fra Biltema. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elektrisk-handverktoy/Muttertrekker/Hjulmuttertrekker-IW-450-2000022920/

Brukt til blandt annet å dra av reimhjulet på 200tdi som ikke var montert i bil. Regner med den skal få kjørt seg de nærmeste dagene i forbindelse med bytte fra Automat til Manuell td5-kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, finnarne skrev:

Jeg har den blå fra Biltema. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elektrisk-handverktoy/Muttertrekker/Hjulmuttertrekker-IW-450-2000022920/

Brukt til blandt annet å dra av reimhjulet på 200tdi som ikke var montert i bil. Regner med den skal få kjørt seg de nærmeste dagene i forbindelse med bytte fra Automat til Manuell td5-kasse.

 

 Den er klart interessant. 450 NM VS "den gule", som GuttormG ref, som koster noen hundre ekstra på 350NM. Hvorfor er sistnevnte så mye dyrere?

 

3 timer siden, GuttormG skrev:

Denne; http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elektrisk-handverktoy/Muttertrekker/Elektrisk-muttertrekker-310-Nm-2000020211/

 

Ellers har Biltema denne kraftpluggen; http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Muttertrekker/Muttertrekker-SD-12-2000036130/

 

Om en velger luftdrevet er det greit å ha kompressor med litt mer fres en 25liter Kinasak.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke brukt rør på skralla, tennene er ikke så grove. Kjøp heller en «fast» latmannsarm, de koster bare et par hundre kroner.

 

Muttertrekker av kjent merke anbefales, særlig hvis du skal ha ledningsløs. Makita, Milwaukee etc., som er lagd for bilverksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par gamle Ingersoll rand bygd sammen av rester fra jobben. De lever et tøfft på et lastebilverksted, firkanter ryker, knapper detter av osv. Men som sagt jeg har et par stykker som er OK og du kan få en på prøve og heller ønske deg noe annet til jul. Virker den til neste jul kan jeg få en kvikk lunch og en Solo for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, gautes skrev:

Rotet litt selv i går for å se om jeg hadde en ekstra luftdrevet liggende,uten hell.

Men fant litt annet luftdrevet verktøy.

Legger det på selgestopicen.

 

 

 

Og jammen ble jeg heldig eier av en pussemaskin. TAKK!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...