Gå til innhold

RRC 1980-modell - originalfarge?


Anbefalte innlegg

Når jeg skal lakkere bilen vil jeg gjerne ha originalfarge.

Nå er bilen malt i Arctic White utvendig. Samtidig er deler av karosseriet malt i det jeg ville kalle "sandfarge" innvendig. Jeg har derfor lurt på om originalfargen kan være den som heter Sahara Dust eller Sandglow (ja, jeg er fargeblind så det her strever jeg med).

 

En telefon til den lokale LR forhandleren ga ikke svar på hvilken farge denne bilen hadde som ny.

 

Er det noen der ute med gamle oppslagsverk som kan hjelpe? 

Understellsnr. fra Biltilsynets register er som følger: LHABVZZAA101891.

 

Om fargekoden er å finne et sted på bilen er jeg takknemlig for tips til hvor jeg skal lete.

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Yann,

 

Fjerner du C-post panelet bak ser du nok original-farven. :-)

 

Ellers får du original farven fra British Motor Museum for £6 pr mail. https://www.britishmotormuseum.co.uk/archive/information-services

Palomino farven på interiøret, stoler, understell etc var standard fra start.

Sahara Dust tror jeg aldri ble levert standard til Norge, men Sandglow ble. Sjekk Vidars www.range-rover-classic.com for detaljer.

 

/Rob

Forhandlere nå til dags har bare personale som er vokst opp etter at disse bilene ble gamle, så interessen er deretter.

Endret av robertsoevik
Link BMM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Rob!

 

Når du sier C-post panelet, da mener du utvendig på bilen sant? 

Da er det trolig Arctic White.

 

Er det noen der ute som har fargekoden til setefester o.l. (Palomino, eller er det kun tekstiler som har denne benevnelsen?)?

Endret av Yann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel litt av hvert av farger slik bilen fremstår nå.

Er vel et par ting som spiller inn i valg av originalitet VS ikke original. Hvis lilla er originalt og du synes lilla er stygt, så velg en farge som du har lyst på. Hvis bilen går som en dass originalt, så fiks på motoren slik at det er gøy å kjøre med den. Sitter du vondt i originale setene så bytt! 

Et annet spørsmål er hva slags bil og hvilken verdi har denne. 

Er det en tidlig suffixA så er kanskje ståa p.t en litt annen enn enn senere classic. 

Var ikke svar på noe av det du spurte om i grunnen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Yann skrev:

Takk for svar Rob!

 

Når du sier C-post panelet, da mener du utvendig på bilen sant? 

Da er det trolig Arctic White.

 

Er det noen der ute som har fargekoden til setefester o.l. (Palomino, eller er det kun tekstiler som har denne benevnelsen?)?

 

Innsiden (bak plastdekselet, ikke folien på utsiden) av det panelet ja. Er bilen lakket om er det lite trolig de har giddet å ta det så grundig at dette er skiftet og.

Enig med Terje om farvevalg her - velg en du ønsker å ha.

Så klart med så tidlige biler, gjerne innenfor farvespekteret i den tiden, da holder den mest verdi.

 

Disse originalfarvene er et mareritt.

De er komponert før det ble standardiserte karvekoder med varmenyanser, og originalfabrikanten mener jeg ikke eksisterer.

Men, det finnes kilder der ute som en kan gå etter når en har etablert hvilken farve en ser etter.

 

Jeg mener en bruker Palomino on setebasefarven og...  http://www.autopaintsbrighton.com/land-rover-classic--vintage-car-paint-cellulose-codes--colours-636-p.asp

Endret av robertsoevik
Autopaints Brighton link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Robert!

 

Det blir mest sannsynlig Arctic White da det trolig er originalfarge. Og den fargen jeg har begynt å venne meg til at Mrs. Ataraksia skal ha.

 

Jeg må male opp gulvfestene til setene da disse har rustet.

Om det er noen som har fargekoden på Palomino blir jeg glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, white er greia i 2018!

 

Jeg ringte Brighton autopaint, som i følge et gammelt googletreff skulle kunne blande Palomino. Men, nei.

 

Jakten fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...