Gå til innhold

For varm kupe i Defender. Tro det eller ei.


dagjen

Anbefalte innlegg

Da har bryteren kommet. Har jeg rett om jeg tenker at minus på power og motor kan kobles sammen til jord, pluss på power til tenning (12v) og pluss til motor til max-fart-kabel på vifta? Camarogeddon eller andre, ser dette riktig ut?

trinnlosbryter.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Den originale bryteren styrer via pluss. Det kommer tre ledninger fra vifta, en til jord, en til halv fart og en til full. Jeg prøvde å koble meg på de hver av de med et håp om at det var så enkelt.

Men du mente kanskje den trinnløse, Gaute? Den vet jeg ikke mer om enn det du ser på bildet.

Endret av dagjen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har rett ja. Og bra at jeg hadde en dual-ledning fra apparatet og frem til dashen for å kable høy og lav hastighet. Lav-hastighetskabelen koblet jeg til motor minus på kontrolleren og på vifta, og resten som over. Nå funker det som bare det.:) Takk for hjelp.

 

Er det ikke fare for økt slitasje på viftemotoren når den styres med raske av/på-pulser?

 

Terje, da har jeg en slik bryter liggende til deg også. Bare å komme innom.

Endret av dagjen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, dagjen skrev:

Dere har rett ja. Og bra at jeg hadde en dual-ledning fra apparatet og frem til dashen for å kable høy og lav hastighet. Lav-hastighetskabelen koblet jeg til motor minus på kontrolleren og på vifta, og resten som over. Nå funker det som bare det.:) Takk for hjelp.

 

Er det ikke fare for økt slitasje på viftemotoren når den styres med raske av/på-pulser?

 

Terje, da har jeg en slik bryter liggende til deg også. Bare å komme innom.

 

Takker. Kommer en vakker dag. Kanskje vi kan få lagt om noen dekk samtidig :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, telindnor skrev:

 

Takker. Kommer en vakker dag. Kanskje vi kan få lagt om noen dekk samtidig :)

 

Totally off topic: Skal du også ha på to piggdekk.:) Men først må stempel, topp og sylinder monteres for min del. Starter i kveld, satser jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dagjen skrev:

Dere har rett ja. Og bra at jeg hadde en dual-ledning fra apparatet og frem til dashen for å kable høy og lav hastighet. Lav-hastighetskabelen koblet jeg til motor minus på kontrolleren og på vifta, og resten som over. Nå funker det som bare det.:) Takk for hjelp.

 

Er det ikke fare for økt slitasje på viftemotoren når den styres med raske av/på-pulser?

 

Terje, da har jeg en slik bryter liggende til deg også. Bare å komme innom.

 

Nei, det skal ikke ha noe å si slitasjemessig på motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, så fort jeg har montert dette og er happy med å kunne justere viftehastigheten så ser det ut til å ha sneket seg inn luft i systemet. Nå bilen står stille blir luften fra apparatet bak gradvis kaldere. Det blir ikke helt kaldt, men nok til at jeg mistenker luft.

 

Jeg har luftet på slangen i motorrommet og sjekket nivået i ekspansjonstanken. Hva kan jeg gjøre ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert helt feil.:) Skulle vel helst googlet før jeg spør her, men uansett,  jeg har bare åpnet opp lufteskruen på slangen fra blokka og latt den stå åpen til det har kommet væske. Nå kom det væske med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør til motor er varm. Da utvider kjølevæsken seg og det bygges opp trykk. Åpne lufteskruen og luft skal luftes ut. 

Luft som står i slangene til varmeapparatet bak kan få dårlig sirkulasjon fordi vann går letteste vei.

Om du holder høyt turtall på motoren går vannpumpen raskere og du kan presse ut luften slik at den vil stå nærmere lufteskruen.

Du kan nok risikere å måtte lufte flere ganger før den er ute.

 

Brukte du T-kobling eller videreførte du slangene bakover?

 

Hvis ja på T-kobling tror jeg du vil trenge ekstra vannpumpe på slangen for å sikre sirkulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Helt supert dette, Terje. Nå kan jeg sette akkurat mengde luft som er komfy for alle og slipper å slå vifta av og på med jevne mellomrom. Anbefalt og som nevnt, det ligger en bryter og venter på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, dagjen skrev:

Helt supert dette, Terje. Nå kan jeg sette akkurat mengde luft som er komfy for alle og slipper å slå vifta av og på med jevne mellomrom. Anbefalt og som nevnt, det ligger en bryter og venter på deg.

 

Det er helt supert. Hvordan ble det med lyden. Noen stor forbedring ift jetfly lyden :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...