Gå til innhold

For varm kupe i Defender. Tro det eller ei.


dagjen

Anbefalte innlegg

Jeg har montert et varmeapparat fra Norpart under baksetet på min td5 fra 99 og det sier vel litt om det originale varmeapparatet at det kommer varmere luft bakfra selv om vannet som går bak er koblet i serie etter det foran.

 

Men jeg har et luksusproblem; det blir faktisk for varmt på minste viftehastighet når tempen ligger rundt null. Laveste viftehastighet er langt over det dobbelte av det apparatet foran klarer. Så et enkelt men kanskje dumt spørsmål; går det an å legge inn en motstand eller liknende for å redusere viftehastigheten? Jeg tenkte meg fks en bryter som reduserer spenningen på fødestrømmen til apparatet og dermed får jeg fire nivåer på vifta mot to nå. Men verden er kanskje ikke så enkel at apparatet tåler lavere spenning? Noen som vet?

 

Så et spørsmål om det foran: Jeg har ac(boks) og ser ingen åpninger der det skal kunne komme ut luft ned mot bena foran, og det kommer heller ingenting uansett hvor langt ned jeg drar spaken (vaier henger på der den skal). Jeg har sett nevnt at det skal være åpninger under ac, men ser ingen. Så, hvordan får jeg luft til bena?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hei.

 

Jeg holdt på med akkurat dette fredags kvelden.

 

Har bygget med en kasse under cubby med 2 stk såkalte silencio varmeapparater i, men stille er de ikke. Så jeg ønsket å dra ned turtallet for å begrense lyden endel.

 

En DC viftemotor vil generelt sett tåle reduksjon i spenning ganske så bra - det er sånn man normalt hastighetsregulerer enkle DC motorer uansett.

MTP overoppheting så er belastningskurven for en vifte kvadratisk, slik at relativt sett blir belastningen og varmeutviklingen lavere ved redusert turtall. Jeg er ikke nervøs for motorene mine i ihvertfall.

 

Jeg er ikke sikker på motoren din, men min hadde to hastigheter, jeg seriekoblet motstander inn i serie med den laveste hastigheten inntil jeg fikk et turtall jeg var fornøyd med, uten støy. For eksperimentering fungerer en tynn ståltråd fint - i mitt tilfelle var 4 meter ståltråd omtrent riktig (og ved å flytte på det ene tilkoblingspunktet kan man justere motstanden). Når jeg fant riktig punkt / motstand, målte jeg hvor mye strøm motoren trakk på dette turtallet, og målte motstanden i tråden som var passe.

 

For min motor så var 3 ohm per motor riktig (i mitt tilfelle 1,5 ohm, da jeg har 2 stk)

 

Så kan man finne ut av hvor mye motstanden må tåle ved å regne ut effekten (RxI^2, eller motstand i ohm ganger strøm i A ganger støm i A om du ikke snakker elektrospråk).

 

Jeg måtte ha en 1,5 ohms motstand som tålte minst 13,5 watt. Det viste seg at slike motstander som tåler 25W var ganske kurant å finne på ebay.

 

Så slikt lar seg løse :)

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt sett så ga du meg en ide.

I stedet for å sette inn motstanden på pluss siden mot "lav" hastighet (som jeg først hadde tenkt), så kan den kobles inn på jordsiden, med en forbikoblings bryter, og man får 4 hastigheter. (og et litt forvirrende bryteroppsett, menvel)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg bare kan sette inn en justerbar motstand, altså et potensiometer, og dermed få full kontroll?

På mitt apparat er det 12v-fødespenning inn på bryteren, og to ledere ut til halv og full styrke, så kobler jeg meg inn på den så justeres begge utgangene ja. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et potensiometer vil fungere, utfordringen vil vel bli plassering - denne vil bli ganske varm. Men det kan jo løses ved å montere den i forbindelse med selve varmeapparatet.

 

En mer teknisk kompleks, men sannsynligvis mer plasseringsvennlig løsning vil være å benytte en enkel DC motorkontroller, disse kan jo handles temmelig rimelig på ebay eller lignende (jeg har en tendens til å bruke ebay, man finner de merkeligste komponenter der, og kan handle enkelt. Men man må vurdere det man får, kvaliteten kan som kjent være noe variabel)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig forskjellen? Motorkontrolleren justerer vel en utspenning den også?

 

Med de prisene, Terje, kan jeg bestille noen stk når jeg bestemmer meg, så kan du prøve du også(etter at jeg har vært prøvekanin ja:)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er måten de regulerer på.

 

Motstanden brenner av endel effekt, da den kontinuerlig har et visst antall ohm som øker motstanden i kretsen

Den elektroniske duppeditten skrur teknisk sett motoren din av og på veldig raskt. Ved å variere andelen av tid på vs andelen av tid av kan man styre hastigheten uten å brenne av effekt i en motstand. Den regulerer utspenningens snittverdi, og dermed turtallet. Noe varmetap er det, men det er betraktelig mindre enn i en motstand eller potensiometer. 

(også kalt pulsbredde modulering eller pulse width modulation, PWM)

 

Dette gjør det elektroniske varienten mere plasseringsvennlig, om enn mere teknisk komplisert

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bestilte jeg tre stk av den bryteren. Du får henge deg på om du vil, Terje, men ingen forpliktelse. De koster jo nada.

 

Jeg har tenkt på den løsningen også, Gaute, men prøver den enkle løsningen med justering av viftehastighet først.

 

Så, varme til bena foran. Noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GuttormG skrev:

Vil ikke denne bli veldig varm?

Vifta vil jo gå lenge tenker jeg, uten å ha verken innsikt eller erfaring.

Vil det lønne seg å kjøpe en beregnet for dobbelt så mye watt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er beregnet for opptil 1200 watt og/eller 20 ampere. Vifta krever ikke mange watt, bare rundt 150-180. Så bryteren skal vel være godt innenfor, om jeg forstår tallene rett. Rapport kommer når den er montert og testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi,  dette så gøy ut. Bestilte et par jeg også, så får vi se om det virker på seriebilvifte også. :)

 

Angående varme til bena, så har jeg ikke erfaring med AC biler. Men på de uten, så er det jo sånn at varmen ligger inne i en kanal over bena, og at varmen ut til bena styres med et spjeld som åpner og lukker åpning mot bena. "Resten" av varmen går opp til vinduene. I bunn og grunn en dårlig løsning med tanke på strømningslære, men det er nå sånn det er. 

 

På min Defender (2001 u/AC) tok jeg vekk dekslene som skulle sende luften nedover og stod igjen med to åpninger. I tillegg måtte jeg ofte bøye meg ned og dytte vekk spjeldet inni der for å åpne luftstrømmen. Jeg mistenker veldig at dette spjeldet står i lukket stilling hos deg. Kan du se noe som helst åpning midt under rattstammen? 

 

En annen ting som ikke er debattert er den egentlig virkemåten på originalapparatet. Reguleringen mellom varm og kald luft er også der bare et spjeld og ikke en kran som på andre blier. Det vil si at hvis dette spjeldet (synlig med en arm øverst på varmeapparatet i motorrommet) ikke lukker skikkelig så vil det lekke kald luft inn i kupeen. Koble av vaieren og se at spjeldet får gå helt mot lukket posisjon. 

 

En tredje ting er jo at jeg, og mange andre har tatt ut varmeapparatet på Defenderen og saget opp hullet gjennom torpedoveggen slik at det kommer mer luft inn i systemet. Det hjalp også godt på i luftstrømmen. Dette er det jo også skrevet mye om. Vi har, og vil alltid debattere varme i defender. :) (Savner den kalde trekken fra døra...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dagjen skrev:

Da bestilte jeg tre stk av den bryteren. Du får henge deg på om du vil, Terje, men ingen forpliktelse. De koster jo nada.

 

Jeg har tenkt på den løsningen også, Gaute, men prøver den enkle løsningen med justering av viftehastighet først.

 

Så, varme til bena foran. Noen?

 

Jeg er klar jeg. Følger med på dialogen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

Du kan montere ventil for å regulere vannmengden. Da har du justering på tempraturen og ikke bare viftehastighet.

Jeg gjorde dette for er par sesonger siden, funker veldig bra. Greit på sommeren også å kunne stenge av apparatet å få kald luft fra apparatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikker på om struping av vann er lurt når varmesystemet er beregnet på full gjennomstrømning til enhver tid.

Varmemengden blir orginalt styrt av hvor mye luft som går gjennom registeret.

Sannsynligvis ville man tjene stort på å kaste ut hele orginalen og bygge nytt.

En av grunnene til at det nye man monterer gir mye varme har med temperaturen på innluften å gjøre.

Tørr og kald utvendig luft er vanskeligere å varme opp kontra pisslunka og våt inneluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, gautes skrev:

Ikke sikker på om struping av vann er lurt når varmesystemet er beregnet på full gjennomstrømning til enhver tid.

 

Det måtte jo i så fall reguleres med en bypassventil, som diskutert lenger oppe. Jeg tror imidlertid at trinnløs regulering av vifta er en bedre løsning for meg. Jeg trenger ikke blåse rundt på inneluften uten varme, selv om sommeren. Selv om jeg kjører en"moderne" 1999-modell, så har den ganske god naturlig lufting.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, dagjen skrev:

 

Det måtte jo i så fall reguleres med en bypassventil, som diskutert lenger oppe. Jeg tror imidlertid at trinnløs regulering av vifta er en bedre løsning for meg. Jeg trenger ikke blåse rundt på inneluften uten varme, selv om sommeren. Selv om jeg kjører en"moderne" 1999-modell, så har den ganske god naturlig lufting.:)

 

Et av poengene med denne reguleringen er i alle fall for meg å redusere hastighet og lyd fra vifta. Ofte trengere jeg litt varme bakfra i tillegg til trinn 1 på originalapparatet, men som regel ikke så mye som trinn 1 gir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer også å lage en kanal frem fra den midterste dysa på det bakre varmeapparatet, gjennom kassene under setene med rister i forkant for å få mye bedre varme til føttene foran, der det uansett for øyeblikket ikke kommer noe.

 

Noen som har gjort liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, dagjen skrev:

Jeg vurderer også å lage en kanal frem fra den midterste dysa på det bakre varmeapparatet, gjennom kassene under setene med rister i forkant for å få mye bedre varme til føttene foran, der det uansett for øyeblikket ikke kommer noe.

 

Noen som har gjort liknende?

 

På min løsning får du varme både forover og bakover, men det er fordi jeg plasserte apparatene inni en kasse under cubby, et forover og et bakover.

 

Kassen under baksetet bruker jeg til andre ting, så den ble eliminert som plasseringsalternativ ganske fort. (reservedeler, pipesett, spade osv osv.)

 

DSC_1084.JPGDSC_1076.JPG

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...