Elchund Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Jeg har hatt litt plystring under panseret ved harde pådrag siste måneden, årsaken er klar etter en kikk under varmeskjoldet på venstre side, sylinder nr. 1 mangler alt av festemateriale. Dermed er også manifolden skjev/vridd og må skiftes. Det jeg er i tvil om, og gjerne tar i mot tips på, er hilken løsning som er best når det gjelder selve manifolden. Jeg kan kjøpe en ny til ca. 1.500,- på nett eller jeg kan kjøpe en brukt (kanskje) og få den rettet eller jeg kan rette den jeg har. Jeg vil ha minst mulig "nedetid", så det er veldig fristende å ha alle delene klare når jeg begynner med jobben. Jeg lurer også litt på kostnad ved å rette manifolden, ser for meg at hundrelappene flyr hvis jeg må oppsøke et motorverksted. Er det dette et realistisk "gjør det selv" prosjekt? Sandpapir på ei glassrute, eller lang/stor fil? Båndsliper? Setter pris på innspill på dette. Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Om en har litt håndlag med fila tar det ikke skremmende mye tid med fil og merkefarge. Jeg tok det grøvste med plansliperen. Er boltene borte eller knekt? Enten du kjøper ny, brukt ellet retter den du har; borr opp boltehullene slik at det blir litt klaring mellom bolt og manifold. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 8. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2017 Jeg vet ikke om boltene er knekt eller vekk, har ikke tatt ut manifolden enda, men det ser nesten ut som de er borte. Jeg borrer opp hullene i manfolden til sylinder 1,2, 4 og 5 til 10mm og bruker wurth bolter. Hvis boltene til sylinder 1 er trukket rett ut av toppen blir det vel 10mm bolter der og 12mm hull i manifolden. Jeg er ikke redd for jobben med å få en plan flate på hver enkelt åpning, det er å rette opp evt. "bananform" jeg har litt respekt for.Jeg vet ikke hvor mye disse slår seg, om vi snakker 1 eller 5 millimteter. Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Jeg mener jeg har sett sett ( ! ) med bolter, fjører til sette på boltene, spesielle styreskiver og kobbermuttre. Skal kunne ta litt bevegelse uten å brekke eller dras ut av godset... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 rette opp bananform med fil og pågangsmot:-) Du trenger en god fil; 10-12" er er bra, medium hugging; skarp må den være. Biltema selger ikke gode filer sånn at det er sagt... Et rettholt, feks en stållinjal Kritt Sprittusj Godt lys Skrustikke montert på en OK benk og i hhøyde som passer deg. Sett manifolden i skrustikken, rengjør alle 5 flensene (negerf***e duger) Legg på rettholt og finn ut hvilke flenser som er for høye. Farg de høye flensene Stryk godt med kritt på fila (hjelper deg holde fila fri for spon og gjør den mye enklere å holde ren) Fil disse ned til all farge er bort; for å holde ting plant: fil 2 og 2 flenser på en gang. (derfor en 10" fil, da filer en to flenser i gangen uten at det føles trangt) Sjekk igjen med rettholt. Gjenta til det er plant. Er bare arbeid og og tid som skal til. Uten å skryte så er jeg rimelig dreven med fila men ser ikke noen grunn til at ikke en ivrig amatør skal få dette klart på en kveld. Om bananformen er ekstrem kan en ta det grøvste med plansliper, bruk merkefarge og rettholt hyppig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 7 minutter siden, JokerS30 skrev: Jeg mener jeg har sett sett ( ! ) med bolter, fjører til sette på boltene, spesielle styreskiver og kobbermuttre. Skal kunne ta litt bevegelse uten å brekke eller dras ut av godset... Ja, masse sånt å få tak; nødvendighet på blodtrimmede bensinmotorer med eksostemperaturer tilsvarende vulkan. Lengere pinnebolter og flere skiver hjelper også. Men jeg mener at en avrettet manifold med oppborrede hull og ellers orginalt holder; manifolden vrir og bøyer på seg avhengig av temperature; og den idiotisk lille klaringen som er orginalt mellom bolt og hull gjør at pinneboltene belastes sideveis. EN klatt kopper eller alupasta på hver bolt er alltid rett; du skal jo av med manifolden igjen om 200.000km:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Mente jeg hadde biler av prossessen men finner de ikke. Må ta med at min første ide var å sette opp manifolden i en fres og rette av; ville tatt nesten like lang tid å fikle til oppspenning som å file den flat. Et skikkelig motorverksted har gjerne en del ferdige løsninger for sånt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 8. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2017 Fristende å prøve å rette dette selv, har det meste bortsett fra ei god og lang nok fil. Jeg prøver i første omgang med bedre bolter og større monteringshull i manifolden, så får vi se hvor lenge det holder.. Noen som tør tippe hvor mange millimeter gods som må vekk? Skjønner jo at dette vil kunne variere en del. Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Fant bilde av resultat. Ca 1 mm var det å ta av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
corpusviridans Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Dette var min manifoil og den holder fortsatt tett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 9. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2017 Takk for alle svar, det blir å prøve å rette egen manifold. Skal vente på litt deler først, men forhåpentligvis blir det gjort før jul. Rapport kommer i denne tråden :-) Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Damene i området begynner å bli så lei av at jeg plystrer etter dem Så jeg får nok manne meg opp til assistert skifting av planslipt gammel manifold. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 2. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2018 Da er jeg i gang med denne jobben, skal legge ut noen bilder etterhvert. 8 bolter gikk greit ut, en var knekket fra før og en knakk straks jeg prøvde å skru den ut. Av disse kom en greit ut med en uttrekker (grisepikk) i et 5mm hull i midten av bolten, den andre ville ikke uansett hva jeg prøvde så det ble oppboring med 6,5mm bor og ny gjenge. So far so good... MEN, det var TO pakninger mellom manifolden og topplokket?!? Det skal vel egentlig bare være èn? Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 3. januar 2018 Del Skrevet 3. januar 2018 Blikkpakningene jeg har liggende er nesten todelte. Mulig bilen din har hatt en reparatør med annen tankegang på besøk en gang i tiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 5. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2018 Masse bilder fra siste dagers innsats mot plystring og eksoslekkasje. Jeg begunte med å fjerne dekselet over motoren, luftfilterboksen og hele slangen med luftmassemåler osv. frem til turbo Litt lys og varme i garasjen må en også ha, bensinlamper gir både lys og mye varme. Varmeskjoldet over turbo ble fjernet, samt dekselet over radiator og radiatorvifte. Videre tok jeg bort "vifteremmen" og løsnet og flyttet reservoaret til servo/ACE og AC kompressor Røret til EGR ble løsnet og kjøleveskerøret langs toppen over manifolden Så var det egentlig bare å skru ut manifolden, gikk veldig greit Her er synderen, knekket bolt på fremste sylinder med tilhørende lekkasje Alle de andre boltene kom greit ut, mius en selvfølgelig :-( Det var bolten til bakerste sylinder. Boltstubben på fremste kom greit ut med litt boring og en "grisepikk", den bakerste var bare å gi opp, 6,5mm bor og ny gjenge Etter ganske mye filing (skjevheten var ca. 0,8mm) la jeg på merkefarge, filte litt til og avsluttet med å smergle mot flatt metall (bordplaten er i stål) Ble veldig fornøyd selv faktisk, flatt og fint. Sjekket mot glassplate med søkerblad og godt lys Boret opp hullene på sylinder 1 og 5 til 10mm Etter all denne demonteringen var det veldig greit å skifte filter! Nye bolter, angivelig produsert av Wurth for MB Gaute hadde rett i innlegget over her, pakningen er dobbel. Den gamle kom ut i to deler. Jeg la rustfrie M10 muttere og noen skiver mellom manifold og mutter, for at boltene skal kunne få strekke seg i stedet for å knekke. Dermed var manifolden på plass, og krysser fingrene for at det holder 150000km til ! Nå må jeg bare skru alt sammen og se om det virker.... Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Bra jobbet. Eneste jeg ville gjort annerledes er å borre opp alle boltehullene i manifolden for å hindre belastning sideveis når manifolden vrir seg. Og byttet den lille slangestubben på kjølevann ut fra oljekjøleren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Hjemmelaget og velgjort. Lengre pinneskruer med mutter imellom gir ikke mer rom for at pinneskruen strekker seg i mitt hode, men mulig jeg tar feil. Den dagen manifolden kommer i to deler er problemet løst tror jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Lengere bolt vil kunne strekke segmer før den går av. Todelt manifold;hmmmm-oppftiskning av tig-evnene og et utvslg rustfritt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 (endret) Så lenge mutteren ikke er fleksibel kan ikke jeg se noen fordel. Rustfritt beveger seg mye mer enn støpegods. 300tdi har delt manifold der den ene delen bare er smettet inn i den andre. Det tar opp bevegelsen tilstrekkelig. Rart ingen ettermarkedsleverandør har kunnet lage ny manifold som er todelt. Endret 5. januar 2018 av lafterolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Ta en gummistrikk, hold det med begge hender med kort bit strikk mellom hendene. Dra til det ryker. Gjenta med lengere bit strikk. Rustfritt beveger seg mer, men når en lager fra bunnen av står en mye friere til å lage ting slik at det kan få bevege seg (relativt) fritt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WildRover Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Mutteren på bildet er vel større enn bolten? Da blir den som en avstandshylse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Den ekstra lengden er tykkelsen på mutteren. 5-7mm. Hvor mye ekstra vil pinneskruen da bevege seg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Og om skruen da skulle strekke seg mens manifolden krymper, hvor mye kraft må til før pinneskruen strekker seg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 5. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2018 5 timer siden, GuttormG skrev: byttet den lille slangestubben på kjølevann ut fra oljekjøleren. Ikken'o sånt på min, sene EU3 TD5 har ikke kjøling på motoroljen. Når det gjelder større monteringshull ved sylinder 2-4 var mitt rasjonale at når dette ikke hadde beveget seg i utgangspunktet så holder det seg sikkert i ro fremover også. Som flere har kommentert, de store mutterne er avstandshylser, festemuttrene holder, låser, derfor lenger ut på "strikken" (dvs. manifoldbolten). Det sies ute på den verdensomspennende veven at dette er lurt, og hindrer at boltene havarer på nytt. Men manifoldbøy hindrer det selvsagt ikke. Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 5. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2018 6 timer siden, GuttormG skrev: Bra jobbet. Ja forresten, takk! Var egentlig en grei, grensende til trivelig jobb (kjentes nyttig), mye bedre enn tiden jeg brukte på å grue meg til jobben. :-) Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.