Gå til innhold

TD5- skeiv manifold


Elchund

Anbefalte innlegg

Vi bruker og lengre pinnebolter og setter på en hylse, jeg mener den er rundt 20mm lang. Det er ikke så veldig mye som skal i forhold det ingenting som det originalt er lagt opp for endring i bolt lengden. Jeg ville og ha åpnet mellom manifoil tubene. De får litt forskjellig temperatur siden de har forskjellig lengde og trykk inn mot turboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori er at skruene dratt av fordi manifolden krymper i lengderetning. Det er lettere å bryte skruen fra siden enn å trekke den i to.20180106_092848.jpg

Markert med rødt er varme, og det krymper mest der det er varmest. Dvs. Det krymper når det kjølner.

Helt mot motoren er det kaldest, mens ytterst på manifolden, merket med rødt, blir det så varmt at manifolden kan bli hvit.  Der vil det krympe mye, og siden krympen er størst på den ene siden vil den slå seg. Når man kutter massen mellom utblåsning blir det enda mindre gods som holder igjen for krymp også.

 

Jeg tror det beste er å utvide festehullene i endene slik at manifolden kan gå i lengden, skruer med ekstra løs mutter kan bidra til å gi rom og bevegelse. Midt på bør det ikke være rom for bevegelse, den må henge fast på midten. 

 

Ikke enkelt å forklare dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste over innleggene og ser at vi mener det samme.

 

Når den krymper vil den bøyes fordi den krymper mye mer der eksosen har varmet mest, og fordi det lengste materialet krymper mer enn kort materiale.

Da er vi enig^_^

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan egentlig ingenting om selve materialet her, støpejern, men synes det er rart at den endrer seg permanent. At materialet "lever" litt i bruk (under påvirkning av høy temperatur) det skjønner jeg av erfaring med ulike metaller (er vel noe molekylgreier dette? Mer fart og røre ved høye temperaturer?), men ikke at det går tilbake til en annen form når det kjøles igjen.

 

Uansett, jeg har lurt på å sette inn EGR måler for å unngå de høyeste temperaturene, tror dere det har noe for seg? Eller kan disse forandringene skje over tid, også ved mer vanlige driftstemperaturer?

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har manuell D2. Turtallet ligger mellom 1500 og 2000 omdr. 

Den har gått 340.000km og aldri byttet pakning på manifold. Derfor tror jeg turtall er utslagsgivende. Mer turtall gir mer varme. EGT-måler har nok noe for seg.

 

En prat med smedene på Domkirka i Tr.heim avslørte at støpegodsmanifold måtte glødes opp for å ta spenningen.

Det må det ei stor esse til for å greie, større enn hva de har der.

Alternativt kunne manifolden med fordel ha vært todelt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Elchund skrev:

 

Uansett, jeg har lurt på å sette inn EGR måler for å unngå de høyeste temperaturene, tror dere det har noe for seg? Eller kan disse forandringene skje over tid, også ved mer vanlige driftstemperaturer?

 

Tron

 

Mye styr for å slippe å file manifoøden hver 250.000km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har bare gått 170.000km. Tror den avgikk mellom Årdal og Turtagrø, måtte holde riktig avstand til bilen bak, en BMW... Det er bratt og svingete, Disco'n koste seg og la til og med inn lockup i 2. gir. Ble en del turtall på den turen, og sikkert høy temperatur.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min friserte 110er får virkelig kjørt seg både offroad,onroad,3,5 tonn+ på henger,osv.

Passert 220000 ++ uten feil på manifold.

Discon derimot har gått kortere og plystrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, hahaug skrev:

"Avstandshylse "er bra,en annen anbefaling jeg har fått av fagmann(mekanisk)er å bruke skikkelig gjengestav istedenfor pinneskruer.Pinneskruer har en svakhet i gjengefritt parti.

Tja, djevelen er i detaljene der. Gjeve same stålkvalitet og fabrikasjon av gjenger er det ulike sterke og svake sider ved gjengestang og pinneskruer. Prisen per stykk er det neppe noko forskjell på om ein kjøper nokre titusener.

 

Forskjellen i styrke går på arealfordeling og type last. Pinneskruer er ofte tjukkere der dei ikkje er gjenga enn i gjengepartiet slik at dei og fungerar som styrepinner. Om det glatte partiet ikkje går ned i godset der pinneskruen er skrudd ned så blir det ein bruddanvisning i botnen av gjengesporet. Det er også her belastninga blir størst då arealet til skruen er mindre der den er gjenga enn på det glatte partiet. Bor ut litt av gjengene i hullet til presspassing slik at det glatte partiet går ned i godset og styrken som styrepinne blir mykje større. 

 

Ein heilgjenga skrue som går over i frihull har ikkje denne arealvariasjonen og kan og bøye seg over ein større lengde. For største motstand mot utmatting går ein eit steg vidare. Pinneskruen får då dreia vekk materiale slik at arealet er minst der det ikkje er gjenger og då heller ikkje sprekk/bruddanvisningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter å ha finlest tråden lurer jeg på noe vedrørende kapp i webbingen eller ikke. Etter å ha lest beskrivelsen på varme, strekk og krymp, lurer jeg på om kappe i webben gjør manifoilen mer utsatt for å bøye seg da den har mindre materiale som holder den stabil under strekk og krymp krefter.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

her var det mye interessant kunnskap innen materialteknologi og i smed-faget.  Det leses med interesse!  I fare for å torpedere den gode debatten, er det none som har vurdert Allisport sin manifold?  Har noen prøvet den?  Vil den gi noen ekstra hestekrefter i tillegg til å løse problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...