Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem
kulien

Servo i seriebil, noen som har erfaringer å dele?

Recommended Posts

Hei dere!

 

Med Vedskjulet arva jeg også en drøm fra tidligere, tidligere eier (jepp, les TLT) om å bygge om til servostyring. Det er nok ikke noe jeg tar fatt på med det første, men planlegging er halve jobben og mesteparten av moroa. :D

 

Er det noen som har noen erfaringer å dele, lenker å legge inn, tanker om temaet og kanskje til og med fremgangsmåte beskrivelser? 

 

Mine tanker har gått i retning av å ta i bruk servosnekka fra Defenderen som ligger på hylla og kanskje kombinere med en Defender rattstamme, men er dette mulig tro? Andre gode ideer? Skal jeg begynne på dette, så må det være en løsning som jeg tør å diskutere med tilsynet for å få godkjent (eller jeg tror det er nødvendig ihvertfall). 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for input Lafterolf. Fant tråden til Franco, og der har du lagt inn en beskrivelse av prosjektet til Tømmervold. Servotråd

 

Finner ikke egen servotråd for Tømmervolds prosjekt, men ser jo også linken til den andre siden med P38 snekke. Det så jo ut til å være en gangbar løsning? Så for meg å lage en brakett som klemmer over ramma og som kan festes i ramma for så å skru snekka i braketten. Det vil i såfall bli i henhold til det som stod om at tilsynet ikke liker at det sveises på ramma. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan fint bruke snekke fra defender, men traversen under radiator må flyttes fram halve bredden. 

 

Rattstamme fra defender bør kortes inn.

Rrc har styrestag sammensatt av to deler. Den korte biten brukes på seriebilens styrestag, da blir lengden rett synes jeg å huske. Da kommer du i mål med orginaldeler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg brukte snekke fra d1 å rattstamme fra defender. Flytta traversen framm. Hviss eg sku montert servo på en seriebil igjen så hadde eg nokk godt for ei snekke som ligger på utsids av ramma ala p38 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ta alt fra rrc funker bra og best pris :)men 4 skruver på topp av snekke ikke tre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei brukte en gang på 90 talle elektrisk servo enhet fra opel montert innv på rattstame på en gammel Dodge funka som bare det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 16.12.2017 den 6.51, svalbard skrev:

hei brukte en gang på 90 talle elektrisk servo enhet fra opel montert innv på rattstame på en gammel Dodge funka som bare det

 

Det er jo et veldig godt alternativ. Behøver ikke bli så dyrt heller. 

 

Noe sånn: 

image.png

 

Noen som har en ide om hva tilsynet ville sagt om dette? Det virker jo veldig enkelt i forhold til mange andre løsninger. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, corpusviridans skrev:

Det enkleste er vel å spørre tilsynet. Sier de nei så er det sikkert en grunn for det.

 

Har vel ikke til nå opplevd at noe er enkelt ved tilsynet, men det er absolutt den greieste måten å få svar på. Problemet er bare at sist jeg sendte de et spørsmål så måtte de ha regnr på bilen, donorkomponenter osv. De kunne ikke svare generellt på noe som helst, men måtte ha en spesifikk søknad for å kunne svare. Da må man liksom kjøpe alt stashet først og satse på at de synes det er greit... 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er du ved kjernen til enhver offentlig etat. De har alltid en del hensyn å ta også overfor 3. person, således kan de ikke godkjenne en endring på generell basis uten å vite hva de godkjenner. Prosesser med generelle  typegodkjenninger er av naturlige grunner både tid og kapitalkrevende. Det er vel heller ikke så enkelt å komme til tilsynet med en uttalelse fra forumet om at jo vi synes ombyggingen er OK så da skal dere også mene det samme. Har forøvrig en kar her i Trøndelag som på 90 tallet fikk godkjent ombygging til servostyring, V8, spiralfjærer og skivebremser  på en (lettere) ombygd 88, men det skal sies han er relativt dreven innen mekanikken verden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 12/7/2017 den 15.14, kulien skrev:

Mine tanker har gått i retning av å ta i bruk servosnekka fra Defenderen som ligger på hylla og kanskje kombinere med en Defender rattstamme, men er dette mulig tro?

 

Hvis man ønsker servo, hvorfor ikke kjøpe Defender?
Satt på spissen, sjarmen med seriebil er jo å ha seriebil, ikke Defender.

De som vil ha nymotens luksus har mye å velge mellom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en type servostyring på traktoren som ikke anbefales.

Når nivået er for lavt forsvinner kontakten mellom rattet og forhjulene.

 

Gautesomnyssfantutisnøstormen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Series3 109D skrev:

 

Hvis man ønsker servo, hvorfor ikke kjøpe Defender?
Satt på spissen, sjarmen med seriebil er jo å ha seriebil, ikke Defender.

De som vil ha nymotens luksus har mye å velge mellom.

 

"It's not what you buy, it's what you build!" :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Series3 109D skrev:

 

Hvis man ønsker servo, hvorfor ikke kjøpe Defender?
Satt på spissen, sjarmen med seriebil er jo å ha seriebil, ikke Defender.

De som vil ha nymotens luksus har mye å velge mellom.

Du var jo en utruli positiv person. 

Servo er fint. En utslitt å søndjustert snekke fra en seriebil er ikkje alltids det beste. Å ikkje alle har kropp til å kjøre bil uten servo. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×