Gå til innhold

Skjøte konstruksjonsvirke. 198x48


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

Har ikke lyst til å legge ut så mye detaljer for da sporer tråden av til alternative konstruksjoner og ikke svar på spørsmålet om skjøteteknikker.  Men jeg kan jo nevne at det er tynnere materialer der i dag og det bærer godt nok til formålet.  Men det er ujevnt og lite pent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje lasket på sidene slik Lafte foreslår. Men hadde kanskje brukt noe stive plater istedet for likt virke, feks forskalingsplater. 
Kanksje noen kan regne på slikt? 
Har ett prosjekt her også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skråskjøt med lasker på utsiden og ett godt trelim på alle flater, skruer eller plugger velger du selv.

Lengden på laskene og skråskjæringen kommer an på hvor mye styrke du skal ha i skjøten! på bildene er det brukt 15° i spissen og da bør laskene være 1,5m lange av 20mm bord

2-8skjøt-01.JPG

2-8skjøt-02.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laskene må være over 30mm tykke pga fare for oppsprekking, erfaringsbasert uten hold i tabeller.:) årringene bør legges likt med bjelkens årringer slik at bordet ikke sprekker.

 

Siden spennet er så langt vil jeg tro det er snakk om undergurter, og at det er strekkbelastning?

 

Uansett vil du dra nytte av himling under, eller bord på tvers slik at du unngår vridning på bjelkene. 

 

En annen mulighet er å legge bjelkene med dobbel bredde. Dvs at du skrur/ spikrer dem sammen. Fordelen er at du kan skjøte der det passer fordi en bjelke hele tiden fungerer som lask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, gautes skrev:

Det er 2"x8" han vil bruke.

Jeg oversatte også feil.blush

 198X48 ja!

På moderne hus har eg då sett I "bjelker" av 48x48 oppe og nede og steget, den vertikale biten i I'en i mdf plate. Mange lag å skrru/lime saman om ein då ikkje gjer som på moderne hus, bruker ein annan dimensjon midt i bjelken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Tore Kjernmoen skrev:

Jeg skal bruke 198x48 liggende horisontalt (et slags gulv) og ønsker å skjøte med fingerskjøt, plugger, lameller eller lignende.

Er det noen som har tips til teknikk, verktøy og limtype?

 

 

Eg såg detaljen "liggende horisontalt" først no. Betyr det at dy har tenkt å bruke 198x48 som golvplank?

I tilfelle fungerer ikkje forslaga eg kom med over. Ein form for fingerskøyt eller not og fjær funger kanskje. Kanskje det går å sage inn eit 8 til 12 mm horisontalt spor i enden på begge plankane som skøytast og setje inn ein bit kryssfiner som tunge/skøytestykke?

 

Alternativet då er å skru mange 48x48 saman eller om det er mogeleg å finne bruke 48mm tjukk plank med not og fjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så ikke jeg heller. Leste ikke godt nok, tenkte bærende bjelke og ikke gulvplank.

 

Tenker du pløying på siden (not-fjør), eller endesammenføyning?

 

Overfres med egnet fresestål blir nok uansett løsningen. Clas Olson har en stor fres med 12mm tange til vettug pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/6/2017 den 18.37, Tore Kjernmoen skrev:

Jeg skal bruke 198x48 liggende horisontalt (et slags gulv) og ønsker å skjøte med fingerskjøt, plugger, lameller eller lignende.

Er det noen som har tips til teknikk, verktøy og limtype?

 

Siterer meg selv og uthever at det er et slags gulv.  Og det er endeskjøt jeg er ute etter.

 

JokerS30:  Hva heter det 44mm med not og fjær produktet du har brukt i stallen?

 

Lafterolf:  Jeg har problemer med å finne noe særlig med freser hos Clas Ohlson.  Har du en link eller et navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Tore Kjernmoen skrev:

JokerS30:  Hva heter det 44mm med not og fjær produktet du har brukt i stallen?

 

Ehem - tror aldri det hadde annet navn enn " plank for hesteboks "....

 

Vi kjøpte dritmye av de greiene en gang, det ble levert med lastebil sammen med alt av stål og dører og greier, og det er sikkert 15 år siden. Skal se om jeg finner fabrikasjonsnavnet, og ikke minst navnet på den Norske leverandøren.

 

Er det KUN endeskjøtinga som er utfordringen, ville jeg plugget greiene med treplugger, boremal og godt med skikkelig kvalitets-trelim.  Å skrangle sammen en jigg er gjort på en times tid, og da lager du disse skjøtene relativt kjapt og greit..
 

Forøvrig har jeg laget bordplate av helt vanlig 48x98 som ble limt og skrudd med 150mm treskruer. Jeg er helt sikker på at jeg kan sette P38`n på den bordplata, og operere den, iaf om bordbeina holder. Ulempen var at jeg laget bordplata på vaskerommet, og når den skulle inn på hobbyrommet oppdaget jeg at jeg trengte mobilkran...:rolleyes:

 

At " Less is more " er bare tull, " more is more " er slagordet her i gården....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Not - fjør er godt nok. Fingerskjøt holder lite fordi den er laget for å ta krefter motsatt vei, altså når bjelken står på høykant. Da snakker jeg om fingerskjøt slik hellange bjelker leveres. Å lage fingerskjøt selv krever mye verktøy tror jeg.

 

Mulig fresen har gått ut av sortimentet, jeg skal ta et søk.

 

Angående pløyd plank, den heter ikke annet enn pløyd plank så vidt meg kjent.

Finnes ikke i noe standardstørrelse når man kommer over 33mm om ting fremdeles er som den gang jeg drev med høvling.

Tar du kontakt med sag/høvleri lager de på bestilling, men endepløying pleier å gi mye tillegg i pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, lafterolf skrev:

Finnes ikke i noe standardstørrelse når man kommer over 33mm om ting fremdeles er som den gang jeg drev med høvling.

 

2 lag 24mm bord, limt i hverandre med trelim tannet opp med tannsparkel, gir gulv egnet for å parkere stridsvogner.

Verdt tenke på. Da får du spredd skjøtene overalt også. 20-40 flasker trelim er ingen stor kostnad sammenlignet med å få spesiallaget virke, for oppstartskostnadene er ikke små....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...