Gå til innhold

girkasse RR (L322)


ray201

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en RR Vouge (2003 mod) med BMW's 4,4L v8 og ZF 5HP girkassen. 

 

Når man ligger i 80-90 så dropper den turtallet sikkert for å gå opp et gir, da kommer det en vibrerende dure-lyd (ikke ulik den man får når man kjører på veistripene som lager lyd) og så går turtallet opp igjen i det man tykker på gassen eller slipper den.

 

For meg virker det som om den mangler et gir den ikke får lagt inn? Noen som har noe erfaring med dette? Easy fix?

 

Mvh

Reidar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noen voksne her inne som har mer kunnskap enn meg, men for meg så høres det ut som om det kan være torque converter som ikke er helt bra.

 

Sjekk at oljenivået på kassa er der det skal være. Ellers er jo oljeskift/flushing også lurt å få gjort dersom det ikke har vært gjort på en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lock up funksjonen på torqueconverteren som tuller, prøv å bytte olje / flushe kassa og få på riktig type olje, finnes også noe slikt lurium 2000 middel som heter "anti shudder" eller noe slikt, vet at enkelte av D3 gutta sverger til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dette på min 4.4i

 

Jeg fikk Jørgen Sandberg til å se på det. Han anbefalte å flushe girkassen. Det fjernet lyden og deretter gikk bilen de nest 30.000 i mitt eie uten noen problemer. Jeg solgte bilen da, men den har vært eid av en fyr nedi gata for jobb siden, og sist jeg snakket med han var det ingenting bemerket om girkassen da heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som klassisk torque converter slip. Flushing av girkasse kan være lurt. Du kan også ha på en tube med Dr Tranny som øker friksjonen mellom lameller i girkasse . Dette er ikke noe varig fiks, men kan hjelpe en stund.

 

Ellers sjekk på fullfatrr forumet. Der er den en fyr som kaller seg rrphil. Han driver reparasjon av disse girkassene og er en guru på området. Han driver et firma som heter 5HP24 transmissions Ltd, har egen facebook side. Kan jo sjekke med han om han har noen gode råd.

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde prøvd å finne ut av feilen og kjørt minst mulig. Kan jo være en bagatell som gir de symptomene du beskriver og som på sikt kan gi havari hvis du kjører, alternativt  er skaden allerede skjedd. Jeg ville prøvd skifte av olje som første aksjon. 

 

Hvis det er converter kan denne skade selve girkassa hvis du får havari på denne mener jeg.

 

Martin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...