Gå til innhold

D3-07, feil på EU pga mangler et lydhorn(?)


hallvard

Anbefalte innlegg

Fikk feil på EU-kontroll da bilen manglet et lydhorn. Det skal visstnok være to stk der fremme bak grillen(?). Er det noen som kjenner til delenummer (eller hvor jeg kan finne de) på begge lydhornene?

Endret av hallvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, knikeren skrev:

Klarer ikke å se det men kan jo være siden jeg sitter på mobilen da :) har du sjekket på advancedfactors.uk? 

 

Den som leter osv... :) 

 

Mange takk, har ikke vært borti denne siden før, men ser ut som utvalget er iorden :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, knikeren skrev:

Det kan vel ikke være verre en å slenge i 2 av samme horn ifra biltema eller noe?

 

Tenkte på det samme. "Lyd er lyd" spør du meg, men vet aldri med de som skal godkjenne. Det eneste kravet (meg bekjent) er at det skal være to toner; low -and hi pitch. Hvorfor det mangler et horn er også jeg lurer litt på, er vel ikke vanlig å fjerne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg du er utsatt for en overivrig kontrollør. Med mindre han har målt dB og frekvens, så står det faktisk ingenting om at en bil skal ha to lydhorn.

De skal faktisk kun bedømme 3 ting; Ute av funksjon - Innfestning på betjeningsinnretning - Om det er i samsvar med kravene.

 

Lovdata sier i kap. 29 Lydsignal; 

1.2

Signalhorn med jevn tonehøyde: Signalhorn som ved aktivering avgir lydsignal med konstant tone, frekvens og lydtrykksnivå.

 

Jeg leser som at du har ett horn, som fungerer, og med mindre kontrollør kan vise til at det ikke er riktig frekvens eller lydtrykk, skal den godkjennes.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, krokansjefen skrev:

Her tror jeg du er utsatt for en overivrig kontrollør. Med mindre han har målt dB og frekvens, så står det faktisk ingenting om at en bil skal ha to lydhorn.

De skal faktisk kun bedømme 3 ting; Ute av funksjon - Innfestning på betjeningsinnretning - Om det er i samsvar med kravene.

 

Lovdata sier i kap. 29 Lydsignal; 

1.2

Signalhorn med jevn tonehøyde: Signalhorn som ved aktivering avgir lydsignal med konstant tone, frekvens og lydtrykksnivå.

 

Jeg leser som at du har ett horn, som fungerer, og med mindre kontrollør kan vise til at det ikke er riktig frekvens eller lydtrykk, skal den godkjennes.

 

 

Hei. Ja det stemmer. Bilen har ett(1) velfungerende lyhorn, som virker som det skal. Det er mulig D3 ble levert med 2 stk med ulik frekvens, og som en konsekvens av at et mangler blir dette anmerket som feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha 2, men det er kun 1 montert og den fungerer, så er det ingen begrunnelse for å anmerkning.

Hvordan vett kontrolløren at det skal være 2 montert? har verksteder oversikt over hvilket og hvor mange deler

som er montert på hver en bilmodel?

Som sagt så høres dette ut som en overivrig kontrollør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går vel inn under endring av orginalutrustning,tenker jeg.

Må innrømme at jeg ikke har lagt merke til biler etter tidlig 90modeller med kun ett horn.

 

På den annen side anser jeg selv lydhorn som nesten like viktig som bremser på mine biler.

Tamme og ville firbeinte,fotgjengere og andre veifarende får stort sett med seg advarselen før det blir ubehagelig for oss begge.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sende klage til vegvesenet om urimelig vurdering? Siden du med nye regler (viss eg har forstått det rett) er låst til eit verksted sin vurdering er det viktig å klage når ein er uenig. Er slutt på at ein kunne ta ny EU ein anna stad viss verkstedet var nidkjær/på jobbjakt - og det er eg redd ein del utnytte. Klage kan skrive som ein enkel mail til vegvesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også 2er feil for manglende lydhorn. Begge var kaputski. Monterte inn et stabel nautilus horn. Jr. på 5 begynte å gråte da han testet tuten,pga lyd nivået. Stakkars kropp. Så da lurer jeg på hvordan de reagerte inne på er verksteds hall!!

 

Fikk ingen feil på lydhorn etter dette.

 

Mr.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som jeg må ta en prat med verkstedet (merkeverksted), slik at jeg får klarhet i saken. Synes selv det er merkelig å få feil på noe som virker og er innefor regelverket.

Takk for gode svar og kommentarer. Kommer tilbake med resultat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

På tide med "update" vedr horn.

Lang historie... Bilen er etter fabrikkens spesifikasjoner typegodkjent med to horn med forskjellig tonehøyde. Med andre ord overgår fabrikkens egne krav det norske myndigheter krever av lydsignal. Verkstedet bemerket at det på min D3 kun var montert et horn og ikke to, og dermed feil og ikke godkjent EU. 

MEN: Bilen har TO horn montert, et lett tilgjengelig på bak grillen på høyre side, og et godt gjemt bak plastdeksel til høyre for venstre hovedlys. Problemet er at begge  horn har samme artikkelnummer og dermed samme tonehøyde, da høres det ut som der er bare et horn når man trykker på rattet. Om bilen tidligere er godkjent med dette vites ikke.

Løsning:  Jeg fulgte "knikeren"s råd og kjøpte billigste sort horn på biltema, og monterte det som sammen med det ene originale lager den mest forvrengte lyden :)

Bilen skal inn om noen uker, men nå må denne delen av kontrollen være i boks. Andre ting derimot skaper mer hodebry... :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, hallvard said:

Jeg fulgte "knikeren"s råd og kjøpte billigste sort horn på biltema, og monterte det som sammen med det ene originale lager den mest forvrengte lyden :)

Bilen skal inn om noen uker, men nå må denne delen av kontrollen være i boks. Andre ting derimot skaper mer hodebry... :) 

Jeg ser fram til å lese fortsettelsen. Irriterende å få feil så sånne filleting, men på den annen side - det er rett og slett ikke alt som er verdt å krangle på. Et lydhorn fra biltema er antakelig i den klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, WildRover skrev:

Imponert over at kontrolløren faktisk har sjekka typegodkjenninga da :o

 

Ja egentlig. Det viser vel bare at dette verkstedet kjenner biltypen og kravene som gjelder, på godt og vondt ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...