Camorten Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 Hei Vi skal prøve oss på å ta en del av rusten på D1 vår (1997, 5 dørs). Det er snakk om sills, karroserifester bak og hjulbuer. Vi tenker å gå for løsningen med å bruke firkantrør (hulprofil) i kanalen, de andre delene har vi bestilt fra YRM. Hva slags stål bør vi gå for i firkantrørene? Vi har ikke sveiset noe særlig før, er det noen som kunne tenkt seg å hjelpe oss, vet bare hjelpe oss i gang? Vi holder til i Løten ved Hamar og har verkstedplass som er varm. Selvsagt mot en passende godtgjørelse etter avtale. Carl Morten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 Jeg har brukt 3mm 60x100mm rør. Har også latt røret gå lengre fram så det blir sidestøtte i ev kollisjon i fotbrønnene også. Du kan fint bruke 50x100mm også. Kjøp nye karosserifester og sveis på firkantrøret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
county Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 Bor litt langt unna..men jeg gjorde som Lafterolf sier . Får du tak i 60x100m er det best, jeg fikk bare tak i 50x100.. Viktig og kappe vekk all rust så du har skikkelig gods og sveise i.. Her har du iallefall noen bilder fra Discoen jeg gjorde det på..Dette er bare kanalene, ikke gulv og skjermbuer osv.. mvh SveinAtle (county).. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camorten Skrevet 3. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2017 Takk for hjelp så langt! Er veldig nyttig med bilder, så har vi en referanse. Hvis du har fler er det til stor hjelp! Jeg syns det ser overkommelig ut, men det er jo selvsagt spennende å se hvor mye som må skjæres bort... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 3. desember 2017 Del Skrevet 3. desember 2017 Viktig med godt lys, god krakk og sitte på og god tid til kikke og tenke litt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 Hvis en er uerfaren, så kan det være greit å tørrtrene litt på noen tilsvarende stålbiter før en fyrer løs på bilen for å se at en klarer å legge en noenlunde fin sveis. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 Sveis er mye mer en å lime sammen stål. Du kan får en veldig fin sveis som ser utrolig bra ut men kan knekkes av med kubein. Det er ikke slik at det er bare å trene litt på noen stålbiter så får du det til... JEg jobber i industrien og omgås sveisere og deres arbeid hele tiden, så jeg har stor respekt for det arbeid de utfører. Så jeg gremmes hver gang noen tror de kan sveise fordi de har kjøpt en sveiseapparat på Biltema, for så å gå løs på viktige infestninger og bærende konstruksjoner på en bil. Som da ender opp på offentlig vei, kanskje med unger om bord.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 Jeg har gjennom årene blitt spurt om jeg kan sveise rust. Og svaret er det samme som alltid, NEI, jeg visste ikke engang at det gikk å sveise rust. Det mange ikke tenker på, er at selve sveisejobben normalt er omtrent 10% eller kanskje enda mindre av den totale jobben. Å demontere, fjerne alt som gjerne tar fyr,eller kan kappes i filler ved et uhell, slipe vekk i tilstrekkelig omfang, kappe ut, skjære til delene og få de til å passe PERFEKT, er regelrett en helvetes jobb. Etter at de nye bitene er brent fast må man som regel slipe så det ser noenlunde vettug ut, man må fuge og tette, overflatebehandle i fler runder før man kan tilbake med tepper, rør, kabler, og ikke minsthulsomsbehandle etterpå. Å sveise inn kanaler på en bil kan godt være 2 hele dagers jobb, hvorav selve sveisinga er 10-30 minutter. Dette er det veldig ofte vanskelig å få folk som aldri har deltatt i prosessen til å skjønne, og jeg har mer enn en gang måtte gi opp , da den " perfektet tilpasninga " folk har bedyret at de har utført, har bestått av 1-2cm gliper overalt. Et mig-apparat fyller bra det, men å sveise luft går like lite an som å sveise rust. Gjør noen andre drittjobben, er det bare morro å sveise etpar larver eller 10 for å få festet de nye delene, men er ikke viljen og evnen der til omfattende egeninnsats, kan du like gjerne presse hele bilen med en gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 4. desember 2017 Del Skrevet 4. desember 2017 50 minutter siden, qcnr skrev: Sveis er mye mer en å lime sammen stål. Du kan får en veldig fin sveis som ser utrolig bra ut men kan knekkes av med kubein. Det er ikke slik at det er bare å trene litt på noen stålbiter så får du det til... JEg jobber i industrien og omgås sveisere og deres arbeid hele tiden, så jeg har stor respekt for det arbeid de utfører. Så jeg gremmes hver gang noen tror de kan sveise fordi de har kjøpt en sveiseapparat på Biltema, for så å gå løs på viktige infestninger og bærende konstruksjoner på en bil. Som da ender opp på offentlig vei, kanskje med unger om bord.... Må si meg meget enig i dette her. Sveising er kunst/håndarbeid hvor fremgangsmåte ofte er mer komplisert enn 1+1. Noen har dette i hånda og legger perfekte sveiser nesten hele tida, mens andre aldri blir gode uansett hvor mye de prøver Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camorten Skrevet 4. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2017 (endret) Vi er ganske hendt når det gjelder bilskruing og er rimelig nøye på det vi driver med. Nettopp derfor håper vi å finne noen som kan hjelpe oss med selve sveisinga. Håper også å lære en del i prosessen. Vi ser for oss å gjøre det meste selv, men trenger hint og tips på tilpassinga. Carl Morten Endret 4. desember 2017 av Camorten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
county Skrevet 5. desember 2017 Del Skrevet 5. desember 2017 Her har du noe bilder av en BMW jeg sveiste kanalen og byttet nederste delen av skjermen på.. Går fint og lære seg og sveise uten at du er nødt og utdanne deg som sveiser og jobbe på skipsverft i mange år først.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 6. desember 2017 Del Skrevet 6. desember 2017 Synd jeg ikke har bilder av reprasjon av rustskadd ramme utført av godkjent karosseriverksted på en Terrano jeg kjøpte for noen år siden, Da hadde dere ikke fått sove i natt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.