Gå til innhold

Kranglete Automatkasse D2


Elevatoo

Anbefalte innlegg

Fikk problemer med automatkassa på D2'n i ettermiddag på tur Røyken - Drammen - Røyken. Syntes bilen/kassa virket litt " treg" ved oppstart, men tilskrev det kaldt vær, første natten med litt ordentlig kuldegrader; -8. Alt virket greit inn til Drammen,  i etterkant tenker jeg at 4 gear og lockdown kanskje kom litt seinere enn normalt. På vei tilbake i slak nedoverbakke ville kassa ikke gire fra 3. til 4. gear, var oppi ca 90 km uten at den giret. I lav hastighet på lokalveien fikk jeg en kort rusing av turtallet ved giring fra 1. til 2. gear. Var ute i går med ca 1000kg slep uten å merke noe unormalt. Det eneste unormale siste tid har vært at bilen ved et par anledninger har virket dau/kraft løsved rygging i bratt oppoverbakke og/eller ved start rygging mot bratt kant / stein el. (terrengkjøring light).

Jeg ser for meg alt fra lavt oljenivå, behov for olje-/filterskifte/ny olje til bytte-/overhalt kasse!?

Noen som kjenner igjen disse symptonene eller har gode råd / tips?

 

Elevatoo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med motoren. Er ikke alt på stell vil ikke automaten gire slik du ønsker heller.

 

Wastegate-ventilen på turboen trenger av og til smøring for å ivareta bevegelse, og står den åpnen vil motoren miste trekkraft. 

 

Diagnose er nødvendig for å lese av feilkoder og dermed avsløre feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke helt igjen symptomene, men converteren på D2 er ofte ganske løs i fisken. Husker min ble mye fastere etter olje/filterskift. 

(Manuelt gir er bra, lafterolf! 

 

Går den i lockup også i 3. gir? (må legge den manuelt i 3. for å få det til). Hvordan er den i lavserie? (med 1000 kg henger kan lavserie være ok ved oppstart i bratt terreng)

Endret av SmithCorona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut på andre sine svar at dette er en diesel?

Så da er vel dette ikke relevant, men min D2 V8 bensin hadde lignende tendenser før jeg kjøpte den.

Viste seg at det var helt og holdent kun feil i luftmengdemåler. Ingen feil i girkasse overhode.

 

Så sjekk feilkoder og tenk nøye igjennom før du konkluderer.

 

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begyner vi med Wastegateventilen i morgen, etterfyller olje og tar en prøvetur inkl. test i 3.gear. Har en god kontakt mht diagnose i nærmiljøet, så sant jeg klarer å få fatt i ham.  Jeg har ingen varsellamper på dashbordet, men antar at det lagres feilmeldinger uavhengig av det?  Ser forøvrig at jeg skrev "lockdown" lenger oppe, det skal selvfølgelig være "lockup", håper det ikke gikk troll i ord :unsure:.

 

Takk for gode tips så langt!

Elevatoo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er WGV sjekket ut, virket ok, men fikk litt pleie/smøring når staget først var løsnet fra ventilakslingen. Etterfylling av olje er midlertidig utsatt inntil naboens bukk er tilgjengelig, lav åling i snø og is fristet ikke idag. Har testet bilen på nytt; lockup i 3. funger ok, 4. funger i 3 av 4 forsøk og lockup fungerer, men det virker som om den trenger litt høyere turtall enn normalt. I de tilfellene  den ikke giret opp i 4. på normalt vis giret den opp etter friskt pådrag med kickkdown først. Må innrømme at slitte cluther i kassa surrer i hodet akkurat nå! "Diagnosen" var på julebord i går / natt så den kommer etterhvert;).

 

Inntil videre er D2'n reservert nødvendig småkjøring i nærområdet utover det er parkering som gjelder!

Bil: D2 Td5 2000mod, just passert 300 000.

 

Elevatoo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp med skrekken! Nærmere inspeksjon avdekket hull på oljerør. På grunn av ødelagt/manglene rørbrakett hadde oljerørene ligget og gnisset mot hverandre og slitt hull på det ene og "gjenomsiktig" vegg på det andre. Nye rør er i bestilling!

 

Elevatoo

:D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...