Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Torsen

Hvordan få stål til å ruste raskt?

Recommended Posts

Hei

Har to stål-deksler rundt en mc-motor jeg vil ha rustne. Skal ha varmebestandig klarlakk over. Hvordan får jeg stålet til å se gammelt ut? Må ikke nødvendigvis være rustrødt, men må se oxidert ut på en eller annen måte.. Tips?

NB: har ikke tid til å la naturen gjøre sitt :-)

Kobberklorid burde muligens kunne gjøre jobben.

Nå er det lenge siden jeg lekte med det, men jeg minnes vel at det fikk stål til å se ganske så rustent ut.

Prøv eddik.

Noen mente de brukte det på rat.rod`ene

Maursyre. Jeg kjøpte en trettiliter med ensilvæske eller noe slikt fra Felleskjøpet, hovedsakelig inneholdende maursyre. Virker ugressfjernende, og holder naboenes katter unna singelen foran inngangsdøren min hvis jeg sprøyter ofte nok. Vet ikke om de misliker duften eller får potene sine svidd. Litt feilsprøyting kan fastslå at den får metall til å bli brunt med en rustlignende overflate :-)

Edited by Trond C

Spray på saltsyre, som du får kjøpt hos byggfirma. Så sprøyter du på vann med mye salt i. La det stå noen dager.

loh

Viss ein ikkje vil bruke livtrugande kjemi: Avfetting, tørking, legg i bad med ein del vanleg  hushaldningseddik og ni delar vatn, ta opp og strø salt på og la tørke. Gjenta eit par gongar til ønska rustgrad.

Men det er da ikke miljøvennlig lenger,Truls,sånn villmannspissing.:rolleyes::P

Villmannspissing lønner seg ikke. Klødde og løftet litt på kulene i Horten på 17 mai for noen år siden. Fikk 10 lapper i bot + gratis kost og losji til den 18 mai.

Nektet å vedta boten. Ble jo indirekte trua på livet, så det ble til å betale til slutt... Det værste er at jeg ikke var full en gang..

Fins jo enkelte lakkunstnere som kan lakkere så det ser rustent ut...