Gå til innhold

Feilkoder Webasto


ian928

Anbefalte innlegg

Nå som jeg har sett ned mot minus 10 skulle jeg ha fått bensinvarmeren til å fungere så jeg kan komme til varm bil...

 

Når jeg starter varmeren manuelt så hører jeg at den starter, bensinpumpa tikker og etter en stund kommer det varm eksos. Så plutselig etter 4 minutter stopper den. Jeg har gått inn på ECUen til bensinvarmer og finner koden 0x0203re. Jeg har resatt koden og prøvd igjen og koden kommer tilbake. Nå har jeg googlet masse og finner ikke noe på denne koden. Er det noen som kan hjelpe?

 

Gjelder 2006 Supercharged

Endret av ian928
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken feilkodeleser har du brukt? Jeg har Icarsoft LR2 og har fått lignende uforståelig kode. Måtte låne en Bosch-leser for å få fornuftige meldinger. (Hadde samme symptom som på din, 2006 V8 bensin, webasto stoppet etter 4 minutter. Gjentok startprosedyren med noen timers mellomrom, og tredje gang eller så kjørte den hel syklus og har siden vært OK.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en IIdtool.

 

Jeg har nå feilsøkt litt mer, nå gikk varmeren på det meste 5,5min. Jeg hører at rett før den stopper så begynner "noe" å fluktuere, det kan høres ut som viften i varmeren kutter inn og ut i rask rekkefølge, dette varer en stund og så stopper varmeren. Jeg målte spenningen på batteriet og kunne ikke se noe på den når dette pågikk.

 

Har satt på en vedlikeholdslader for å se om det hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, ser du også har bensin: Starter varmeren når du starter motoren kald og det er kaldt? Jeg leste en plass på nett at også biler med bensinmotor gjorde dette, men jeg hører ikke at varmeren prøver å starte når jeg starter opp bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ian928 skrev:

Starter varmeren når du starter motoren kald og det er kaldt?

Nei,, tvertom egentlig. Den er kun på hvis du starter via display eller fjernkontroll. Og hvis varmeren er innkoblet, stenges den av straks motoren starter. I følge verkstedhåndboka er det bare diesel som har hjelp av webastoen i drift. Bensin følger en annen programmering. Det sitter changeover valve i begge, som stopper sirkulasjon til annet enn varmeapparat. Andre på forum har tatt ut kontakten av denne slik at webastoen også varmer motor, = bedre kaldstart, på bekostning av varmeeffekten inne i bilen. Burde egentlig vært kurant med en bryter på denne kontakten, slik at det er mulig å velge utfra forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket ennå litt, det virker som det er sirkulasjonspumpen som begynner å fuske. Den kan gjøre det litt og innimellom også, men plutselig går turtallet opp og ned og så virker det som dette trigget en feil i varmeren så den stopper.

 

kan det være selve pumpen? Og sitter denne inne i varmeren? Jeg har byttet den andre hjelpepumpen som sitter under varmeventilene på venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet sannelig ikke - det du kan gjøre, er jo å sette på feilkodeleseren din og lese ut "live data" og se om det i det hele tatt kommer varme fram til registeret, og om dette blir for varmt for brått, f.eks. Slik at den går i beskyttelsesmodus fordi den ikke sirkulerer riktig. Det tar ikke lang tid før den første varmen kommer. Jeg tror hjelpepumpe 2 ikke er aktiv når webasto går, slik at det bare er den interne pumpen som er i drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til hvordan det er på bilen din, men jeg har vært borti at Webastoen ikke virker på grunn av defekt ekstern sirkulasjonspumpe. Det som da skjer er at Webastoen går litt, men på grunn av at kjølevæsken ikke sirkulerer, tror den at kjælevæsken er varm nok. Så da vil den skru seg av igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk gutter! Går den eksterne også når Webastoen går? Jeg kjenner at det blir lunk i bilen, og jeg kjenner at slangen Over ventilene på venstre side blir varm. Jeg har ikke hørt at den eksterne går men den ligger litt bortgjemt, synes å huske at man helst måtte legge fingeren borti den og kjenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket nå og den eksterne pumpa er en del av kretsløpet i følge tegningene i verkstedhåndboka.

 

Her er hva verkstedhåndboka skriver om funksjonen. Kan sende hele på pdf hvis du sender meg pm.

 

FF Unit

Once initiated by a message from the ATC module, FF operation is controlled by the control module in the FF unit. The control module controls the FF unit at one of two heat output levels, 2.5 kW at part load combustion and 5 kW at full load combustion.

Start Sequence: At the beginning of the start sequence the control module energizes the glow plug function of the glow plug/flame sensor, to preheat the combustion chamber, starts the combustion air fan at slow speed and energizes the coolant circulation pump. After appro imately 30 seconds, the control module energizes the FF fuel pump at the starting sequence speed. The fuel delivered by the FF fuel pump evaporates in the combustion chamber, mi es with air from the combustion air fan and is ignited by the glow plug/flame sensor. The control module then progressively increases the speed of the FF fuel pump and the combustion air fan. Once combustion is established the control module switches the glow plug/flame sensor from the glow plug function to the flame sensing function to monitor combustion. From the beginning of the start sequence to stable combustion takes appro imately 90 seconds for a start to part load combustion and 150 seconds for a start to full load combustion.

Coolant Temperature Control: When the control module first enters the active mode, it initiates a start to full load combustion. Full load combustion continues until the heat e changer casing temperature reaches 72 C (162 F), at this point the control module decreases the speed of the FF fuel pump and the combustion air fan to half speed, to produce part load combustion. The control module maintains part load combustion while the heat e changer casing temperature remains between 68 and 76 C (154 and 169 F). If the heat e changer casing temperature decreases to 68 C (154 F), the control module switches the system to full load combustion again. If the heat e changer casing temperature increases to 76 C (169 F), the control module enters a control idle phase of operation.

On entering the control idle phase, the control module immediately switches the FF fuel pump off, to stop combustion, and starts a timer for the combustion air fan. After a 2 minute shutdown period, the control module switches the combustion air fan off and then remains in the control idle phase while the heat e changer casing temperature remains above 71 C (160 F). If the heat e changer casing temperature decreases to 71 C (160 F), within 15 minutes of the control module entering the control idle phase, the control module initiates a start to part load combustion. If more than 15 minutes elapse before the heat e changer casing temperature decreases to 71 C (160 F), the control module initiates a start to full load combustion.

In order to limit the build up of carbon deposits on the glow plug/flame sensor, the control module also enters the control idle phase if the continuous part and/or full load combustion time e ceeds 72 minutes. After the shutdown period, if the heat e changer casing is still in the temperature range that requires additional heat, the control module initiates an immediate restart to part or full load combustion as appropriate.

Shutdown: When the ATC module sends a bus message to de-activate the FF operation, the control module de-energizes the FF fuel pump to stop combustion, but continues operation of the combustion air fan and the circulation pump to shutdown the FF unit. The shutdown time depends on the combustion load at the time the message is received. 

Endret av SmithCorona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med at min webasto ikke virket ordentlig og så en dag var den ute av drift. Har Blackbox Solution Faultmate FCR, den rapporterte at FBH var ok. Så jeg mistenkte at komtrollpanelet for HEVAC inne i bilen var defekt. Har også kombi-diagnose for Webasto og Eberspächer, så jeg skrudde meg inn til webasotoen hvor jeg så koblet på diagnosen. Der kom det fram at sirkulasjonspumpen var gåen. Ohmet pumpen som viste at den hadde brudd. Hadde en pumpe til Eber liggende så ved å bytte om på pumpehuset sånn at jeg beholdt den orginale stussen for at slangene skulle passe og være lange nok.

Så var det å koble til webastoen på kjølevannskretsen samt lufte kretsen godt ved hjelp av diagnoseprogrammet hvor jeg kunne styre sirkulasjonspumpen.

Sjekket så at mottakeren for fjernkontrollen til webastoen også leverte signal som den skulle, det var ok.

Primet drivstoff også før jeg koblet styrepluggen fra bilen tilbake på webastoen. 

 

Så var det å montere batteriet tilbake på plass før jeg startet bilen, rygget bilen ut i kulda. Hørte og registrerte at webastoen startet opp, etter noen minutter så strømmet det god varm luft ut av varmeapparatet.

 

Har også byttet AUX sirkulasjonspumpe, dobbel magnetventil for 2 sone varmeapparat, varmeapparatregister (var rimelig tett pga bruk av tettemiddel for radiatorlekkasje).

 

Tok dessverre ikke noe bilder av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, kjetil97dse skrev:

Jeg slet med at min webasto ikke virket ordentlig og så en dag var den ute av drift. Har Blackbox Solution Faultmate FCR, den rapporterte at FBH var ok. Så jeg mistenkte at komtrollpanelet for HEVAC inne i bilen var defekt. Har også kombi-diagnose for Webasto og Eberspächer, så jeg skrudde meg inn til webasotoen hvor jeg så koblet på diagnosen. Der kom det fram at sirkulasjonspumpen var gåen. Ohmet pumpen som viste at den hadde brudd. Hadde en pumpe til Eber liggende så ved å bytte om på pumpehuset sånn at jeg beholdt den orginale stussen for at slangene skulle passe og være lange nok.

Så var det å koble til webastoen på kjølevannskretsen samt lufte kretsen godt ved hjelp av diagnoseprogrammet hvor jeg kunne styre sirkulasjonspumpen.

Sjekket så at mottakeren for fjernkontrollen til webastoen også leverte signal som den skulle, det var ok.

Primet drivstoff også før jeg koblet styrepluggen fra bilen tilbake på webastoen. 

 

Så var det å montere batteriet tilbake på plass før jeg startet bilen, rygget bilen ut i kulda. Hørte og registrerte at webastoen startet opp, etter noen minutter så strømmet det god varm luft ut av varmeapparatet.

 

Har også byttet AUX sirkulasjonspumpe, dobbel magnetventil for 2 sone varmeapparat, varmeapparatregister (var rimelig tett pga bruk av tettemiddel for radiatorlekkasje).

 

Tok dessverre ikke noe bilder av dette.

 

Hvor sitter sirkulasjonspumpen og er det stress å bytte den? Jeg har samme feilen på min bil, og skal bytte den. Men litt usikkert når verksted har tid så vurderer å bare gjøre det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marius. Etter det jeg har skjønt så sitter også webastoen på din bil under batteriet. Sirkulasjonspumpen til webastoen sitter på selve webastoen, så du må nok ut med hele greia. På min så var det ut med batteriet, bort med høyre innerskjerm for å få løsnet plata batteriet er festet på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kjetil97dse skrev:

Hei Marius. Etter det jeg har skjønt så sitter også webastoen på din bil under batteriet. Sirkulasjonspumpen til webastoen sitter på selve webastoen, så du må nok ut med hele greia. På min så var det ut med batteriet, bort med høyre innerskjerm for å få løsnet plata batteriet er festet på.

 

Definer hele greia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for gode tips! Jeg har nå fått hjelp fra GAP som jeg kjøpte iidtool fra til å tolke koden:

 

Combustion air fan  -  Open circuit or short circuit to battery   

 

såh... bør man tolke dette som at det er selve viftemotoren som skal byttes? Og er den å få tak i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på min :

 

BMW 64.12 - 6 900 121

Thermo Top Z/C

Diesel 

Webasto 65850F

 

En annen plass på den står det 

Heizgerät : Thermo Top C

Spannung / El. Leistung : 12 V / 40 W

Wärmstrom : 5 kW

Brennstoff : Diesel

 

Har ikke funnet noen plass hvor det står at de er like. Har prøvd å google på nett, men det enkleste er vel å ringe til ett Webasto verksted for å høre om delenummer er lik på bensin og diesel Thermo Top C 5 kW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...