Gå til innhold

Skifte turbo på en discovery 3


Zwagn

Anbefalte innlegg

Jeg har en feilkode P132b på min discovery 3, 08 model. Ser at det ofte kan være actuator link arm på turboen som er stuck eller håpet av. Prøvde og se litt på det men kunne ikke se noe feil men kom ikke til og rikke på den for og se om den satt. Det ser utrolig trangt ut og skifte dette. Er det noen som har gjort dette før? Er det mulig og komme til uten og løfte av hele karosseriet?

Og så tenker jeg at hvis det er så mye jobb og komme til dette så er det kanskje like lurt og skifte hele turboen? 

 

Håper det er noen som har gjort dette før som kan gi meg noen tips og triks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Hva trengs borres ut? Får jeg montert ting etterpå hvis jeg borrer ting ut? Gjengetapp? Eller er der bare hode på en bolt som må av eller lignende? Det gir meg iallfall guts til og begynne på det selv. Snakket med LR folkene og de sa at du måtte løfte av karroseriet. Men jeg prøver uten!

 

Noen som har flere tips er jeg takknemlig. Hva bør jeg kjøpe inn av deler før jeg begynner på jobben? Holder det med Turbo og pakninger eller er det lurt og skifte ut slanger og slikt mens jeg holder på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smøring av kulene på staget har hjulpet på min. Smøremiddel og langt rør løser saken. 

Evt oppgradering av programvare til motor. Min kjører nå staget noen ganger når jeg stenger motoren. Mener den ikke gjorde det før. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Zwagn skrev:

Takk for tips. Hva trengs borres ut? Får jeg montert ting etterpå hvis jeg borrer ting ut? Gjengetapp? Eller er der bare hode på en bolt som må av eller lignende? Det gir meg iallfall guts til og begynne på det selv. Snakket med LR folkene og de sa at du måtte løfte av karroseriet. Men jeg prøver uten!

 

Noen som har flere tips er jeg takknemlig. Hva bør jeg kjøpe inn av deler før jeg begynner på jobben? Holder det med Turbo og pakninger eller er det lurt og skifte ut slanger og slikt mens jeg holder på? 

 

Turboen er skrudd fast i eksosmanifolden med tre skruer, disse skruene er for sikkerhets skyld skrudd inn "feil vei", altså med hodet inn mot blokka. 

Hvis du skal demontere turboen uten å ta av karosseriet må to av disse skruene borres ut fra baksiden.

Den nye turboen har gjenga hull naturligvis og disse borrer du bare igjennom med et 8mm bor.

 

Så skrur du det sammen igjen med gjennomgående bolt og mutter.

Mulig litt rotete forklart men du skjønner det når du kommer så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...