Jason Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Jeg er så heldig at jeg har både Defa kupe/motorvarmer og Webasto i min Defender Td5 Hjemme benytter jeg Defa, da denne samtidig lader batteri og er mer stillegående enn Webastoen. Mens jeg benytter Webasto ellers rundt omkring. For en del år siden hørte jeg snakk om at det ikke var så bra å benytte Defa motorvarmer da varmekolben i denne ville koke oljen som igjen ville miste en del av egenskapene over tid. Er dette er reelt problem, et rykte, eller noe som faktisk var tilfellet for en del år tilbake? Ønsker ikke å benytte Defa hvis det er skadelig for oljen, og ev motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 30. november 2017 Del Skrevet 30. november 2017 Ser fram til forklaringen på hvordan Defa koker oljen..... Ps-Defa smartstart, dummer dings skal en lete lenge etter:-( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Sitter ikke varmeelement i kjølevannet på motoren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Jepp.Og de fleste var på max500 watt da jeg monterte som verst. De eneste varmere jeg var borti som varmet olje var på luftkjølte motorer. Da lå de i bunnpanna der hvor alt rusket la seg eller festet på kjøleribber. Har brukt Defa i en mannsalder og har aldri hatt problemer selv. Før den tid hadde de en kokeplateliknende sak på hjul som ble skjøvet under bilen og vippet opp i kontakt med bunnpanna. Men det var før min tid og før DEFA også. National Electric og Elektrisk Byrå er to merker jeg har sett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jason Skrevet 1. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2017 Ok, takk for oppklaring på dette. Sikkert sånn i bunnpanna jeg har hørt om. Trodde det var en varmekolbe på lik linje med sånne i vannkokere som varmet opp oljen. Men da er det altså varmeelement som varmer opp vannet og området rundt selve varmeelementet da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Er ikke helt sikker på hva du mener men håper du forstod min post. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmithCorona Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 23 timer siden, Jason skrev: da varmekolben i denne ville koke oljen Det er to typer motorvarmer. En går inn i motorblokka eller i kjøleslanger og er i kontakt med kjølevæska. Den andre, kontaktvarmeren, ligger an mot bunnpanna og varmer oljen, slik Gaute nevner. Begge typer er godt forklart på Defas nettsider. Der ser du også grafer over temperaturøkning og innkoblingstid. På TD5 vil jeg tro at den går inn i blokka, det er det som er anbefalt fra Defa for TD5 ihvertfall. Dette ser du ved å følge ledningene. Mener å huske varmeren sitter under eksosmanifold et sted. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmithCorona Skrevet 1. desember 2017 Del Skrevet 1. desember 2017 Defas "Teknisk håndbok" anno 2009 er et flott stykke ingeniørarbeid, her står det meste. Se f.eks. side 7 om oljetemp etc. https://www.defa.com/content/uploads/Documentation/Downloads/Technical-information/Electrical-preheating/Norwegian/Tekninsk-Håndbok-Motorvarmere-2009.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jason Skrevet 2. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2017 Flott, takk. Har fått de svarene jeg trengte Ser at det blir mye bruk av Defa fremover nå som jeg innser at den ikke har noen negative konsekvenser slik jeg var bekymret for. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 Hvis varmeelementet sitter i blokka inntil en sylinder har det vært sagt at oljefilmen inni sylinderen kan bli svekket. Det vil da medføre slitasje når motoren starter og til den får oljetrykk. Men selv vil jeg tro at dette er mer aktuellt om motorvarmeren står på 24/7 slangevarmer med sirkulasjonspumpe synes jeg er en fin og trygg motorvarmer, også er den mye enklere å montere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 Ved plaskesmøring av sylinder nedenfra er nok ikke dette særlig relevant. Ved trykksmøring derimot går det litt tid før oljen blir skiftet ut. Tror det ikke er relevant problemstilling ved std kjøring og motor. Varmeren varmer ikke mer enn snaut 50% av det motorens arbeidtemperatur er på. Sum summarum er det mye bedre for motor og miljø med varmere enn uten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.