Gå til innhold

Defa vs Webasto motorvarmer


Jason

Anbefalte innlegg

Jeg er så heldig at jeg har både Defa kupe/motorvarmer og Webasto i min Defender Td5

 

Hjemme benytter jeg Defa, da denne samtidig lader batteri og er mer stillegående enn Webastoen.

Mens jeg benytter Webasto ellers rundt omkring.

 

For en del år siden hørte jeg snakk om at det ikke var så bra å benytte Defa motorvarmer da varmekolben i denne ville koke oljen som igjen ville miste en del av egenskapene over tid.

Er dette er reelt problem, et rykte, eller noe som faktisk var tilfellet for en del år tilbake?

 

Ønsker ikke å benytte Defa hvis det er skadelig for oljen, og ev motoren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.Og de fleste var på max500 watt da jeg monterte som verst.

De eneste varmere jeg var borti som varmet olje var på luftkjølte motorer.

Da lå de i bunnpanna der hvor alt rusket la seg eller festet på kjøleribber.

Har brukt Defa i en mannsalder og har aldri hatt problemer selv.

 

Før den tid hadde de en kokeplateliknende sak på hjul som ble skjøvet under bilen og vippet opp i kontakt med bunnpanna.

Men det var før min tid og før DEFA også.

National Electric og Elektrisk Byrå er to merker jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for oppklaring på dette. 

Sikkert sånn i bunnpanna jeg har hørt om. 

 

Trodde det var en varmekolbe på lik linje med sånne i vannkokere som varmet opp oljen. Men da er det altså varmeelement som varmer opp vannet og området rundt selve varmeelementet da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Jason skrev:

da varmekolben i denne ville koke oljen

 

Det er to typer motorvarmer. En går inn i motorblokka eller i kjøleslanger og er i kontakt med kjølevæska. Den andre, kontaktvarmeren, ligger an mot bunnpanna og varmer oljen, slik Gaute nevner. Begge typer er godt forklart på Defas nettsider. Der ser du også grafer over temperaturøkning og innkoblingstid.  

 

På TD5 vil jeg tro at den går inn i blokka, det er det som er anbefalt fra Defa for TD5 ihvertfall. 

Dette ser du ved å følge ledningene. Mener å huske varmeren sitter under eksosmanifold et sted. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis varmeelementet sitter i blokka inntil en sylinder har det vært sagt at oljefilmen inni sylinderen kan bli svekket. Det vil da medføre slitasje når motoren starter og til den får oljetrykk. Men selv vil jeg tro at dette er mer aktuellt om motorvarmeren står på 24/7 :) slangevarmer med sirkulasjonspumpe synes jeg er en fin og trygg motorvarmer, også er den mye enklere å montere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved plaskesmøring av sylinder nedenfra er nok ikke dette særlig relevant.

Ved trykksmøring derimot går det litt tid før oljen blir skiftet ut.

Tror det ikke er relevant problemstilling ved std kjøring og motor.

Varmeren varmer ikke mer enn snaut 50% av det motorens arbeidtemperatur er på.

Sum summarum er det mye bedre for motor og miljø med varmere enn uten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...