Gå til innhold

Forbruk D3 V8


JokerS30

Anbefalte innlegg

Det dukker innimellom opp veldig fine eksemplarer av D3, med V8 ombord.


Generelt er halvgamle TDV6 arten heller ikke gratis  drifte, og innimellom kommer det smell og bang som koster VELDIG mye penger. Turboer, EGR systemer, dyser, pumper, mer pumper og alt mulig dill som er montert på moderne dieselmotorer gir ofte VELDIG mye vedlikehold når det blir gammalt, sånn sett er jo bensinmotorer mye enklere og simplere greier med færre komponenter...

 

I tillegg er de ofte gått mye mer når de har dieselmtotor, som heller ikke bare er positivt totalt sett.

 

På en D2 må man vel regne kanskje 1,6l med bensin og 1,2-1,3l med dieselmotor, men hvordan er forholdet på D3 ? Jeg antar den moderne 4,4l motoren går endel rimeligere enn den gamle konstruksjonen som ble stablet ned i D2 og P38 variantene med samme motor, samtidig er jo D3 en veldig mye større og tynge bil, som trekker i motsatt retning.

Er det realisitisk å klare seg med 1,5l i snitt, eller må man regne mer ? Jeg trekker jo litt innimellom, som ikke helt er paradegrenen til store bensinmotorer forbruksmessig, men det blir ikke tusenvis av kilometer pr år det heller, iaf ikke hvert eneste år....


Noen eksempler
D3 - I

D3 - II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

D2 td5 manuell. Bygdekjøring 0,9 snitt.

 

D3 tdv6 manuell. Bygdekjøring 1,0 snitt.

Såvidt jeg ser, er dette like relevant som forbruket på en VW Polo.

Å kjøpe en så stor, tung og luxuriøs bil med automatgir, er like aktuelt som å kjøpe den med 2wd eller stoffseter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, JokerS30 skrev:

Såvidt jeg ser, er dette like relevant som forbruket på en VW Polo.

Å kjøpe en så stor, tung og luxuriøs bil med automatgir, er like aktuelt som å kjøpe den med 2wd eller stoffseter....

 

Jeg regnet med et oppgulp :lol:

 

Om forbruk er et tema synes jeg manuellgira bil kunne bli med.

 

Forøvrig skal jeg ikke selge heller, så da synes jeg absolutt du kan se etter v8-bil med automat:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sist Joker, jeg har en Range Rover med nettopp denne 4,4-literen fra Jaguar og 6-trinns ZF. Forbruket varierer stort etter forholdene. Gjennomsnittlig 1,2-1,4. Langkjøring ca. 1,1-1,2 hvis jeg kjører rolig. Med tilhenger i bakkene opp til setra: 1,6-1,7. For langkjøring er min erfaring at luftmotstanden, dvs hastigheten , bestemmer svært mye. I 120 slurper den vesentlig mer enn i 90 km/t. Jeg har hatt den nede i ufattelige 0,92 på flatmark (E6 mellom Løten og Ringebu) nå i sommer - det var kø og jeg lå i konstant 70-80 i 6. gir. Men stort sett 1,2-1,4 som nevnt. Tenker nøyaktig som deg mht vedlikehold. Bensin er mindre komplekst, når motorene blir gamle er det mindre mikkmakk enn diesel. Det ekstra forbruket pr år koster kan regnes mot økte vedlikeholdskostnader på diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

 

Jeg regnet med et oppgulp :lol:

 

Om forbruk er et tema synes jeg manuellgira bil kunne bli med.

 

Ingen oppgulp herfra, du leste ikke spørsmålet og svarte på noe ANNET enn jeg lurte på. At du foretrekker luxusbiler med rørepinne, er behørig dokumentert gjennom titalls eller hundretalls av innlegg her på siden, og godt kjent for de fleste. :)

 

Jeg har hatt to TD5 med rørepinne og; aldri mer.  Men som sagt, en helt annen diskusjon 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SmithCorona skrev:

Takk for sist Joker, jeg har en Range Rover med nettopp denne 4,4-literen fra Jaguar og 6-trinns ZF. Forbruket varierer stort etter forholdene. Gjennomsnittlig 1,2-1,4. Langkjøring ca. 1,1-1,2 hvis jeg kjører rolig. Med tilhenger i bakkene opp til setra: 1,6-1,7. For langkjøring er min erfaring at luftmotstanden, dvs hastigheten , bestemmer svært mye. I 120 slurper den vesentlig mer enn i 90 km/t. Jeg har hatt den nede i ufattelige 0,92 på flatmark (E6 mellom Løten og Ringebu) nå i sommer - det var kø og jeg lå i konstant 70-80 i 6. gir. Men stort sett 1,2-1,4 som nevnt.

 

Takk for sist Lars. Jøss, jeg visste ikke at 4,4 i L322 var samme motoren, jeg trodde det var en 4.0 liter i D3. 1,2,-1,4 er helt levelig, Pajeroen min brukte vesentlig mer, og D2a på vinterføre var ikke blyg i kosten den heller. 

Har dog røket på ny hverdagsbil, så lekebil  får vente til jeg er lei Toyotaen og STORM !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, JokerS30 skrev:

4,4 i L322 var samme motoren.

Jepp, samme motor, som Jan påpeker kom skillet fra modellåret 2006. Da satt fortsatt TD6 og 5-trinns GM i dieselutgavene, men bensinmodellene hadde fått 6-trinns kasse og andre oppgraderinger som først i 2007 kom på diesel, med tdv8. Det er 4,4 liter med vanlig innpust, og 4,2 liter for kompressormatet. Det er noen ørsmå forskjeller i Jaguar-V8-ene på RR og RRS, bl.a annet termostathus og litt småtteri, og effekt er oppgitt til 306 hk på RR. Men i praksis samme motor, også som f.eks. i Jaguar X350, der de finnes i 3,5 og 4,2 liters versjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...