Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ser bra ut. Ikke så kaldt heller. Viktig å være ute i lufta, mye bedre enn å sitte og mugne på ett kontor.

 

Alltid viktig å skru ute. God trening, veldig sjelden man kjører i stykker noe inne i en varm garasje. Er ekspedisjoner og skogturer at noe ryker.

 

Snakkes i morra.

 

hilsen

»Gammer’n» :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Da var den en ny fuel lift pump på plass med en tanke vold og makt. (Ingen ulyder bank i bordet).

Til de av dere som ikke har fulgt prosessen på Discovery fanen så skal det en del lirking og vold til for å få ting på plass. Jeg veit ikke om jeg skal anbefale noen, noe som helst men fremgangs måten står beskrevet av Latterrolf i overnevnte fane, med tilleggs opplysninger som å ta av heter som er i veien, bruk pultene aktivt, Skrudde den som satt vanskeligst til litt inn ( godt tak på gjengene) før jeg monterte den andre samme måte. Da er alt skeivt og rart. Men det hjelper deg å ta inn den lille slakken på armen før du legger inn det ekstra presset som skal til for å få den til å smette inn. Så er det å skru den fast, vanskelig side først, men det går seg til på begge sider. Om du ble klokere av dette så er jeg veldig happy.

 

Tok meg en runde under bilen og tømte sedimentfilteret og gjorde det rent. En ting er sikkert når du holder på med slikt under bilen og det står at du må være varsom fordi det blir søl, ja da blir det søl og det til de grader søl. (ønsker meg en brenne tønne).

Det var en stund siden sedimentfilteret hadde blitt rengjort så da er det også gjort samt montert sammen og sjekket for lekkasje (Ja har kjørt bilen en kjapp tur)

Tok vare på både dieselen fra sedimenter filteret og fra diesel filteret. se bildet så kan man forstå hvorfor det var problemer med tilførsel etc.

 

Takk ydmykt Rolf, Gaute og Sjølen ( Elvehundre) for bistand pr. telefon og på forumet, veldig nyttig og forklarende. Kunnskapsrike folk. 

 

Stállu fikk luftet systemet, startet opp og gått en stund på tomgang mens jeg ryddet, fordelen med å driver Gårdsplassen Auto, SÅ kjørte jeg en liten oppvarmingsrunde og synes egentlig at bilen fikk mer giv, ble litt friskere. Men det kan jo bare være innbilning:D

Så det ser ut til at det blir lang tur i vinterferien som er både godt for eier, samboer og bil. I morgen blir det en god førstelinjes vedlikehold en kjøretur også blir det å pakke på bilen så den er klar for tur. 

 

Deilig med alt som er gjort. 

 

Andreas

 

9DA96BF8-BD52-4B7C-A281-64EC8577F422.jpeg

Endret av Adventure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En deilig fredag med vår sol i østfold. Jupp det er der jeg rigget meg til i Henrys Garage og tok en liten vedlikeholds dag av Stállu. 

Fikk seg en real ned vask utvendig og en god underspyling og det var nesten som det kom fram ett smil på han.

 

Hadde en plan om full spa behandling men må vente med dekkskift enda. Derfor fikk Afrika Twinen min det i steden for.

 

Men siden jeg vat så godt i gang så fant jeg ut at jeg kunne legge ny greas i kryss og led. Fant kanskje alle smøre nipplene og med en fille var jeg klar og fikk smurt opp. Variernde mengde. Tror det var en lur investering.

 

Gleder meg til i morgen. For fortsettelse. Har skrapet av lakk bobler og pusset ned litt også samt grunnet klart til lakering. Det er jeg ikke flink til men får stå sin prøve. (Blir litt quick fix for så å ta det ordentlig seinere) 

 

Spørsmål: bilen min er grønn men lurer på hva grønn fargen heter. Har ikke service hefte eller noe annet som kan gi meg en pekepinn. Noen tips?? 

 

 

BA792A3C-86DB-446E-BE96-592591CFDC21.jpeg

E668BF42-DABE-4081-9687-333A6BBAAB58.jpeg

67DD4396-0D0F-471A-B62A-8E9BAEF1D599.jpeg

AB522BC1-B900-49DA-8E1B-86FE6E6EC325.jpeg

A71C5DB3-8FBF-408A-8C15-33B3CC59EDCB.jpeg

02939B42-3762-4FBF-8A45-F3F4A37ED457.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble noen timer i dag også. God terapi. 

Fikk øvd meg på lakking i dag og ble helt greit. Skal angripe resten av skjermen seinere. 

 

Fikk også klistret opp to klistremerker og gjort ferdig med skift av hjul på Africa twin’en. 

Nå er det helg.

 

91A361D1-77B5-4034-B636-8ED92F982787.jpegF47EBBD2-9F1E-4EB0-AE9A-39EB5011CDEB.jpeg1F49572F-454A-466D-8853-EA1B4AD0A167.jpeg

5937C22E-49F1-4CCF-9007-55D7C40F0695.jpeg

EFF8F811-8761-45A3-AB57-5491BC426C98.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

I dag var gårdsplassen Auto åpen. Fikk puslet med bilen og gått over noen kontakter til hovedlyset da det kommer å går. Ser ut til at det kan være skitt eller korrosjon e.l som gjør at jeg mister lyset på høyreside av og til. Mest sannsynlig en dårlig kontakt, så det må gjøre noe med. Ellers gikk det med litt tid til feil søking etter kneppe lyd. Finner det ikke. Kommer da jeg kjører, så få se om jeg ikke få lurt frøkna ut på kjøretur mens jeg lytter. 

 

 Så det er stå. Eller intet å anføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var en tur retur østfold i går. Det ente opp med at denne lampa lyste store deler av veien. (Se bilde) 

 

Stoppet innom Kongsberg hos LR venlige ved Autogården. Han sjekket og informerte etter alle kunstens regler og sa at det mest sannsynlig er en sensor feil, da den ikke slår seg av når jeg skrur av tenninga. 

Kobler av batteriet i går kveld og står strømløs over natta og kobler sammen i morges for en liten prøver tur, lampa tenner etter noen 100 m. Slår av tenninga og venter ca 5 min, skrur på og kjører 10 m lampa tenner. Kjører hjem sjekker. Olje kjøler er varm. 

 

Søker info i Haynes manuallen, men er det noen andre kloke hoder som har noen tanker og råd?

 

ps: alt annet har vanlig drifts temp, olje er riktig og det lukter ikke brent, girkasse oppfører seg bra ikke noe tull. 

9A64017B-67E3-4590-9528-912EC02D99E6.jpeg

Endret av Adventure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleden av å holde på hele dagen med en bil er at man lærer. Så i kveld skal man fordype seg i koblingsskjema. 

Finner også ut at jeg trenger nytt verktøy og instrumenter det er også ett pluss for meg. 

 

Lurer på om det kan trekkes en henger til Trøgstad neste uke om man ikke finner feilen.:blink:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som leter den finner. Var kanskje litt kjapp i avtrekkeren og ungdommelig skråsikker på at det var kun en sensor det var feil på. 

Men ser ut til at det er en sensor på transfer kassa også. Da må man leite litt i morgen også. 

 

I Haynes manualen så er det Diagram 15 på side 13.41.

koden for transfer box oil temp switch er 125 (denne må jeg finne)

koden for automat transimission oil temp switch er 126. 

 

Om noen skulle trenge dette en gang.

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårdsplassen Auto er åpen i selv på en heligdag. 

 

Har drevet med feilsøking i dag også og lys indikatoren på dasjbordet kommer med engang nå. Ikke kjørt mer en 20 m max.

Har kommet frem til at det er sensoren eller ledninger til transferkassa som ikke er med på noten. Rimelig kronglete plassert så skal jeg bytte den så vurderer jeg å ta av drive shaften, for å komme bedre til. Heller det en å demonter alt annet:P

 

På bildet er denne kontakten annerledes enn den som står framme på oljekjøler røret. Det er nemlig to enheter kontra 1 enhet foran. Den er også noe mer vanskelig å få av, og jeg ville ikke bruke makt eller skrujern i tilfelle det ikke er noe annet en dårlig kontakt. Tips?

 

Siden jeg var i gang sjekket jeg oljen på transferkassa også all good. 

 

Jeg tror ikke det er farlig å kjøre med denne lappa lysende så da blir det en tur å levere henger til uka.

 

Nå får den stå til jeg kommer hjem fra jobb på mandag. Så vurdere om jeg må bestille nye deler. 

( kjører du forbi og får ånden over deg, kom å fikse det for meg:lol::lol:) Hahaha.

 

 

69981DB5-317A-4A2B-BB54-AE75955E971D.jpeg

55B09233-4B3B-4CEA-9665-86322FB93DE5.jpeg

EC28E9A5-02F2-4FC8-B86F-1637CDC5A8D0.jpeg

42B245B5-B65E-4279-B076-92C2414C3B70.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra koblingsskjem ut i fra hva jeg skjønner er det transfer box oil temp switch koblingen. Jeg finner/ ser ikke andre koblingspunkter for den og festet minner om temp sensor. 

 

Det er en annen kontakt på samme side håndbrektrommelen. Men vet ikke hva det er til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, finnarne skrev:

Det der er bryteren som sier at sentersperre er koblet inn. 

Så hvor vil jeg finne den andre koblingen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, finnarne skrev:

Se den andre tråden. Men du vil sannsynligvis ikke finne den andre bryteren.

 

Så den etter jeg svarte her. Takk. 

 

Endret av Adventure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en tur til Trøgstad med en henger på 650 kg. 

Stálu liker ikke tunge hengere og varmen. Men mest ikke tung henger.

 

Turen gikk greit også blir det en tur innom RATS i morgen for å høre angående girkassa. 

 

Har fått noen flere lyder, så er glad jeg har en uke fri å pusle med det på.

bilde av kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i dag innom RATS og fikk litt hjelp og veiledning. For ett firma:D 

Endte med å låne laser tempmåler av svigerfar og målte tempraturen rundt om etter en kort kjøretur. Ingen temp å snakke om så lurer på om det ikke blir anskaffelse av dette etter å skaffe deler.

 

Fikk også service anbefallinger og en «diagnose» på olje, filter o.l, det luktet ikke brent og han var fornøyd med farge etc.

 

intervaller på ca 40.000km så er bare å begynne å regne seg tilbake.

 

Happy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

God morgen! Ja en liten oppdatering på noe så spennede som en service på bilen. Da den skal fra Notodden til Alta via Østfold så må slike ting tas alvorlig slik at man forhåpentligvis får ting til å vare lengst mulig.

Under servicen finner man selvsagt ut hvorfor Stálu har hatt så grov traktor lyd. Fremmere del av eksosne hadde selvsagt sprekt, så det ble en tur innom Biltema å t med seg tetningsmasse og tettnings tape. Da man pr. nå ikke har mulighet eller tid til å skru. Etter en kjapp felt reprasjon oppe ved Tverrsjøstallen Lørdag så var lyden dempet betraktelig. :D Så får vi se hvor lenge det holder.

Nå kommer det ett skift på jobb så en to uker ferie også ett skift til på jobb. Dvs Stálu har en 3 ukers ferie der han skal stå i varmen:unsure: Ja ja. 

Endret av Adventure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

For en dag og uke det har vært. Jaja nå er dagen før første flyttelass skal kjøres nordover i en KiA picanto da frk har skal på jobb om 3 dager og vi skal bevege oss ca 200mil nordover. 

Men Stálu skal få noen uker fri innendørs og har fått pakket seg rimelig full den også med alt fra deler den trenger til ski og snowboard på taket. Mangler bare sykkler nå. 

 

Har fettet opp alle kryss og ledd jeg fant smøre nippler til, gått over eksosen med lapping igjen da amatøren ikke har gjort god nok lappe jobb først. Skal bytte men har ett lite håp om at det kan skje når jeg kommer til Alta og har deler. Mistenker at det er mer jobb en det ser ut som. Ganske rustent. Ny olje og girkasse olje er sjekket, vann er ok og lanolin er lagt på påbegynt rust. Kjører Norge med den 3/4 september så håper at turen går fint uten de store brølerene. Gleder meg til ordentlig lang tur med verktøy og hayns manualen lett tilgjengelig. 

 

Gårdsplassen Auto flytter til Alta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ny dag nye utfordringer. Da Stallu i går bestemte seg for at behovet for automatolje på girkassa ikke var der så dumpet han den på veien hjem. 

 

Fant ut etter at jeg kjørte stor taxi hjem, som naboen kalte det, (NAF) at det var lekasje mellom tourqe converteren og motoren. 

Hva jeg nå skal gjør er jeg ikke sikker på. Rett og slett fordi jeg ikke veit, ikke fordi jeg ikke er motivert. Har veldig lyst til å få den på veien og igjennom EU kontroll og kjøre den i mange år til. 

 

Girkasse og tourqe converter ble byttet i 2016 på Lier traktorverksted. Det var en ny kasse fra Ashcroft som ble innstalert. Det oppereres med 12 mnd garanti fra Ashcroft så den er passert. 

 

Andre som har opplevd lignende? Eller har en oppskrift på suksess. Hører jeg gjerne i fra deg. 

 

Gårdsplassen Auto avdeling Alta er herved åpnet. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Etter ett lengre spa opphold for Stállu så er den endelig hjemme igjen. Det har vært en del plunder å heft og dritt med transport etc av gammel gearkasse for å få den overhalt etter at den på under 2 år (1 år og 10 mnd) går i stykker og dropper oljen. 

Noen vil vel si at den ikker var verdt det men jeg på spanderte den en ny gearkasse fra LRparts.dk (makan til service har jeg ikke vært borte i) på Stállu og den er ferdig installert i dag. 

Ble nytt eksos anlegg fra EWS også så nå har den en deiligere lyd og er litt roligere. 

 

Man blir glad for å få igjen ting man savner og denne har jeg savnet en stund. egentlig ganske lenge. 

 

Jeg skal ta noen bilder i løpet av helga håper jeg også når jeg har fått på vintersko. Er litt spennende å kjøre rundt med sommer dekk. hehe

 

Gleden av å ha dette som en hobby er stor, gleder meg til å pusle litt igjen når man har fri. 

 

God Helg.

Andreas

 

 

Hmmm! Lurer på å bygge den om til orginal stand igjen. 

Endret av Adventure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...