Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da har man skaffet seg ett nytt LR produkt da det vil ta litt tid å få Lightweight' en "Bulken" på veien igjen.

 

Bilen ble hentet i går i Oslo og kjørt til Notodden, og det var en koselig bli kjent tur. Dagen i dag var man tidlig oppe som en unge på julaften og var på Biltilsynet som nummer 1 den dagen og fikk papirer i orden. Morro. Resten av dagen har gått med til å bli kjent med bilen, sjekke vesker, gnukke litt rust, tømme den, ordne lagrings plass, skaffe til veie litt kjemikalier og rett og slett bare kost meg. 

 

Gårdsplassen Auto er herved åpnet.

Skal ikke jeg si at jeg kommer til å gjøre litt hver dag , men målet er å holde på å gnu jevnt så man har bil lenge. 

 

Navn valget kommer fra Samisk folkeventyr, og er en skummel skapning. ( Da samboeren syntes Hulken ville vært ett flott navn da den var stor og grønn og så litt sint ut.) Men navnet blir "Stallo".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Grattis ja. Må nok innom Autoen på Notodden en vakker dag skjønner jeg. 

Stallo...trodde det var det samene kalte oss nordmenn/søringer jeg. Men det er kanskje noe enda mer skummelt :)

Vel det besørger jo bare ytterligere mystikk rundt navnet og ikke minst bilen. Lyser den av seg selv innimellom ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, telindnor skrev:

Grattis ja. Må nok innom Autoen på Notodden en vakker dag skjønner jeg. 

Stallo...trodde det var det samene kalte oss nordmenn/søringer jeg. Men det er kanskje noe enda mer skummelt :)

Vel det besørger jo bare ytterligere mystikk rundt navnet og ikke minst bilen. Lyser den av seg selv innimellom ;)

 

 

Tusen takk, ja det er kaffe og spørsmåls stilling her ( om du får noe svar eller ikke det gjenstår å se) Er vel mer jeg som blir å undre meg over ting. :P

 

Stállu er halvt menneske og halvt troll ( litt sånn som politikerene er i mot oss samer) Juovlastallo er jo han vi skal passe oss for, nå som Juovlamánnu står for dør.

Nordmenn kan bli oversatt til Dáža.

Nei den lyser ikke av seg selv, Om man ikke glemmer å skru av lyset. :lol:

 

Bildet er tatt i dag. Han speider utover Heddal mot Hardangervidda. Målet for vinteren og turer.

IMG_0121.jpg

Endret av Adventure
Skrevet navnet feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Elvehundre skrev:

Veldig fin takgrind på den bilen. Er det den som Terje leverte for noen uker siden?;) Som skal på en helt annen bil?

 

Bare lurer altså.

 

Ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

Synes også å dra noe kjensel på den grinda ja. 

Også plassen jeg avleverte grinda på.

Skulle jammen ikke forundre meg om det står en lukket henger rett utenfor billedkanten til venstre hvor det kanskje ikke lengre befinner seg en takgrind, som det gjorde når jeg reiste fra åstedet sist :)

Vel, avkom vet ofte å ta seg til rette. Pryl med spanskrør eller deng med en passe slapp sammenrullet halvvåt avis funker som regel! 

 

Ser du skuer mot Hardangervidda Adventure. Når du på din ferd er nesten kommet opp på vidda, der befinner vi oss ofte. Du/dere er velkommen når det måtte være innom for en preik og dekkspark.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, telindnor skrev:

 

Synes også å dra noe kjensel på den grinda ja. 

Også plassen jeg avleverte grinda på.

Skulle jammen ikke forundre meg om det står en lukket henger rett utenfor billedkanten til venstre hvor det kanskje ikke lengre befinner seg en takgrind, som det gjorde når jeg reiste fra åstedet sist :)

Vel, avkom vet ofte å ta seg til rette. Pryl med spanskrør eller deng med en passe slapp sammenrullet halvvåt avis funker som regel! 

 

Ser du skuer mot Hardangervidda Adventure. Når du på din ferd er nesten kommet opp på vidda, der befinner vi oss ofte. Du/dere er velkommen når det måtte være innom for en preik og dekkspark.   

Takker for invitasjonen. Får prøve å benytte meg av den. Dekksparking er artig, men dekk trekking er styrkende. :D

 

Jo. Det Sjølens takgrind, men skal ha den med til Halden i helga så var mer taktisk å skru av min og sette på den for transporten. Takgrind surret til takgrind blir litt dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på en mini østfold turne med julemiddager etc og gave utveksling. Kjørt «Stàllu» hele tiden og en kos bil. Satt igjen masse deler i Henry’s Garage og fått delt ut passende antrekk.

Madammen er også fornøyd med «Stállu» da ho sier at den er så behagelig å sitte på, så det er som å kjøre en sofa.:D 

 

Stolt eier.

 

litt bilder.

Jupp det var To disco 1 i gården i dag. Hehe. En V8 og en 300tdi

D214D0A8-2EFD-49BE-ACF0-D8710AEF7DBC.jpeg

E3269EC9-64C1-413E-9999-D6A63F15BC41.jpeg

5466E138-4047-468F-B9F7-3715C301A02C.jpeg

DC0F77A0-6DF8-474F-A559-AE5FD75CEC21.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer 

Dette må være den peneste Disco jeg har sett på lenge. Var innom annonsen på den flere ganger. 

Helt perfekt bil:)

Heva D1 er nydelig. En god del finere enn D2... 

Si ifra når du går lei og vil selge videre ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Land Rover for alle penga skrev:

Gratulerer 

Dette må være den peneste Disco jeg har sett på lenge. Var innom annonsen på den flere ganger. 

Helt perfekt bil:)

Heva D1 er nydelig. En god del finere enn D2... 

Si ifra når du går lei og vil selge videre ^_^

 

Jo takk. Skal nok ha den en stund. Gleder meg over den og savner den når jeg er på jobb:rolleyes:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med ett verksted å jobbe i.

 

Da har man hatt befaring på en liten sveise jobb og bilen har stått tørt ett helt døgn. :D

 

skulle jobbe på «Bulken» men Stállu fikk en gjennomgang, skift av ei reim og en kjapp understellsbehandling. Ikke lett når det er kjølig. Så da er det kos videre. 

 

Snart på tide med en service. Hva slags olje bruker folk på 300tdi motor?

 

fikk tatt noen bilder. Må øve meg der.

 

 

8C3B1545-A36F-4470-B251-67A9E7ECD7B9.jpeg

4C8A15CA-3502-4A9D-8549-FC071163ACC9.jpeg

D1D7B0BE-BC1D-46F4-84AE-20AD5BB6F723.jpeg

434FAC52-871C-4EDA-AA5A-805E4DEE621F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke  hva jeg fylte på 200tdien, men jeg er ganske sikker på at den finnes her:

 

https://www.billigbilpleie.no/pl/Auto-Motorolje_146128.aspx

 

Jeg kjøper ganske mye olje og har ikke funnet noe sted som er billigere. Men, jeg kjøper i 20liters dunker og gjerne flere slik at frakt blir gratis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2017 den 12.12, finnarne skrev:

Tusen takk for denne guiden. Hehe. 

På 14.12.2017 den 13.18, telindnor skrev:

Husker ikke  hva jeg fylte på 200tdien, men jeg er ganske sikker på at den finnes her:

 

https://www.billigbilpleie.no/pl/Auto-Motorolje_146128.aspx

 

Jeg kjøper ganske mye olje og har ikke funnet noe sted som er billigere. Men, jeg kjøper i 20liters dunker og gjerne flere slik at frakt blir gratis. 

 

Jeg setter stor pris på hjelpen jeg får. Det gjør ting (skal jeg være forsiktig å si dette ordet) lettere. 

 

Fant også en liten lekasje av frostveske og har delevis lokalisert en liten vann ansamling nede på venstreside på understellet. Så her skal det kikkes og undres litt. Har etterfylt dagen etter kjøp og onsdagen. 

 

Får se hva som dukker opp. 

 

Ps: kan ikke se noe under i fra, kun fra oven. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sitter på flyplassen å savner Stállu. Gleder meg til å komme hjem utføre litt vedlikehold og gå over før en kjøretur.

 

Hva skal til for å få godkjent ombygg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da vart det gjennomført ett lite olje og filter skift. var veldig lett tilgjengelig og god plass i snøen for både meg og Stállu. Deilig og få ting gjort selv om det ikke er store greiene. Da er den klar for nye 10 000km eller 6 mnd. Hva en som kommer først. 

 

 

Så var det, dette med bilder. Ikke så flink til det.

 

Ps. miste ting i snøen er litt interessant, man blir litt ivrig å finne igjen deler og slikt da.

Endret av Adventure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ny helg, nye muligheter.

Ja, var på tur til Rudskogen med bilen for å se på folk kjøre og møte opp med Elvehundre og sparke dekk samt ha en ute dag.

På vei ditt så hadde ikke Stállu noen krefter og han stoppet. Som jeg skrev i nødhjelp da jeg sto  langs veien sjekket jeg etter "alle" mine kunstens regler og jeg må si at timesvis med forum lesing hjelper. Men sto fast. Kenneth spurte om sediment filteret, om den er tappet eller renset. Alt jeg ikke har gjort er som sagt ikke gjort på denne bilen på en stund da jeg har vært eier siden November (fortsatt happy), så nei filteret er ikke gått over. Så det ble prosjektet denne lørdagen. 

 

Sneik meg opp tilbake til Kongsberg, fylte på kondensfjerner og fikk meg ett nytt universal tanklokk (Ikke idiot, bare mindre intelligent). På vei over Meheia tilbake til Notodden, ikke noe problemer med drivstoffet.

 

Man lærer mye av slike opplevelser og at det var drivstoff tilførsel som hadde skylden er jo en relativt enkel sak å fikse, (håper jeg).

 

Memo til meg selv. ALDRI kjør fra lokket til påfyllinga igjen. Fukt og kondens i systemet er noe dritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag nye muligheter. Latterolf hadde rett at man bare forskyver problemet med kondensfjerner. Så i dag startet bilen gikk hjemme i fra og igjennom to rundkjøringer før den mistet frem drift, vis a vis Tuven senteret, drivstoff igjen samme som i går. Hmmm. ok snur kommer meg hjem. Har fersk diesel også. Sjekker i motorrommet, finner den "hendelen" for å pumpe frem drivstoff slik man skal gjøre etter filter skift. som i følge forumet tar 2 mike. Glad jeg sjekket først for hendelen er ødelagt og får ikke pumpet noe, men strips det var det PLENTY av ned i der. Moro :D. Så det er bestilt en ny service pakke, med filtere etc. Og nå skal det bestilles pumpe. Så er det skruing igjen etter en jobb runde.

 

Noe annet man tenker det kan være lurt å bestille i samme slengen da man er rundt det med drivstoff?? 

Uansett Manulaer er artige å lese, noen ganger forstår jeg ikke men da leser man igjen. 

 

Tror ikke jeg skal være "redd" for å skru i fra hverandre noe. (jobber meg igjennom "traumer" etter den amerikanse pasienten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag startet en fin "liten" jobb med bytting av fuel lift pump som vart bestilt ny da den andre som sett over har mye fin strips rundt seg og hadde null effekt ved pumping ( også når man har hatt en liten omdreining for å løsne hendelen) 

 

Før alt startet fikk Stállu både nytt luftfilter og nytt diesel filter i front. Tenkte jeg ventet med sediment filteret/ oppsamleren da man ved godt mot hadde en liten demonter, sett på ny og skru sammen jobb foran seg. Blir ikke helt som man har tenkt. :blink: Ny pumpa passet ikke, mangler 1,5 cm for å få den på plass, gamle pumpa har etter demontering (mirakuløst) fått nytt liv, men ikke like mye effekt i hvert trykk som den nye. Dårlig fjær? Vurderer å montere den igjen å teste den ut ved lufting og priming av systemet, kanskje jeg får start på Stállu igjen.:D

Pakninger som bare er til å plukke av er sjeldent det. Stein hard men ble borte etter 1,5 times standhaftig arbeid med litt smergelpapir/ veldig fint pusse papir og en kniv. 

Ting man lærer:  man burde merke slanger etc man tar av, for man husker ikke til etterpå. Burde lært det nå men tydeligvis ikke. 

Gjøre bedre reserch på deler ( særlig deler som er reprodusert.)

fortsette å ta bilder selv når det er vanskelig.

 

Det kommer en dag i morgen. Håper å få tak på Erik Winther- Sørensen i morgen for å høre hva han har på lager. 

Kanskje spørre forumet om det er en "pent" brukt pumpe der ute med effekt ved håndpumping som kan leveres eller anskaffes ASAP. 

Og det er ett sedimentfilter/ beholder som skal gjøre reint og tømmes i morgen. 

 

Håper noen tar seg tid til å se på og kanskje svare på innlegget mitt i Discovery fanen. 

A842395B-588B-4A7E-B24E-3EBA0B4C67D3.jpeg

309EC490-F2C2-4B20-8256-CAEA327A4E39.jpeg

DC673192-6EC4-48C1-9F04-9D2D60129F8B.jpeg

4A58A7DA-DA90-4C38-B388-70703DFC4F9D.jpeg

EC1D2BE5-18C8-4E22-AE09-046D5C36A197.jpeg

EBE03DDE-29E1-436D-8342-B82B6960740A.jpeg

B357D614-E38C-4BAB-8799-65EBDECC9443.jpeg

8521532A-7E34-40AC-A9D1-E6DB49AE7A9B.jpeg

3B37D4BC-5825-4DC0-9147-52AB1A0B0F4E.jpeg

2D309D9E-59C8-40F7-B11D-DFD52FC8A116.jpeg

Endret av Adventure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...