Gå til innhold

ACE rør røket. Trenger hjelp å finne deler..


suprlite

Anbefalte innlegg

Plutselig lyste det rødt i ACE lampa (den som viser bil med pil på hver side) -og ace-reservoaret var tomt. Jeg kjørte bilen 1km til jobb, for der har vi verksted. Joda, i området rundt bakakslingen på høyre side dryppet det godt med olje. Etter litt undersøkelse fant eg ut at det underste av de to rørene som går til støtdemperen var rustet nesten av (etter litt rikling var det helt av) -ca 3-4cm før den går over til å være gummislange...

Jeg foretok en nødreparasjon ved å finne en 10mm armert gummislange og kuttet det jeg mente å være rett rør (det innerste av de to rørene når man følger de ca 50cm bak fra ventilblokka som ligger under bilen på høyre side. Jeg kutta altså røret ca 40-50cm bak ventilblokka og tredde slangen på (slangen virka noe morken men det var alt jeg hadde for hånda), strakk slangen langs rørene innunder bilen og til 3-4cm stumpen med rør som sto igjen i andre enden og festet det hele med slangeklemmer. Jeg fyllte reservoaret og kjørte jeg så 1km med til nærmeste bensinstasjon uten problemer av noe slag, og plukka opp ei venninne. Så starta eg opp og kjørte igjen. Etter ca 150 meter: rødt lys og tomt reservoar.. Grr.. Fyllte reservoaret igjen og starta bilen: 3-4 sek senere: tomt reservoar.

Jeg regner med at slangen har røket (og håper dermed at jeg ikke har kuttet feil rør) -Fyllte forøvrig reservoaret enda en gang utfor butikken på tur hjem; det var tomt iløpet av 20-30 meter kjøring.

-Ettersom eg først kjørte 1km uten at reservoraet tømte seg tenker jeg at det er slangen som er problemet (Har en ny, god slange muligheter for å holde på trykket i systemet?)

 

-Så tråler jeg deleside opp og ned for å finne nye rør m/slanger fra ventilblokka og bakover men finner ikke noe (lette på paddocks, famousfour, lrparts m.m.)

Så da lurer jeg på: hvor kan jeg få tak i disse rørene?? -Hvis de ikke går å skaffe:hva slags andre løsninger finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lafterolf skrev:

Finn et landbruksverksted å få dem til å presse på 10mm skrukobling på en slange så lang som du trenger. Kapp, skru, fyll opp og kjør.

Ok. Et lite problem er at den lille stumpen med metall som står igjen på slangen som går fra støtdemperen er ganske tynnslitt så jeg vet ikke om det er så mye å skjøte på.. Skulle helst hatt komplett både slange og rør i originaldeler.. Rart det skal være så vanskelig å oppdrive..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen når man bytter rør er å få de tette mot ACE- blokken. 

Og bytte av tettingen på blokken er nesten umulig å få til når dette har vært gjennom saltlake....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/25/2017 den 18.22, lafterolf skrev:

Komforten er lik om du bytter ut, men du mister litt av terrengegenskapene.

 

Om du kapper omtrentelig der jeg har markert, er røra for tynne der også?

IMG_20171125_181854.jpg

Jo altså (se nest nederste bilde): røret er røket i gul ring (du kan se åpningen) - og gul pil..  Så jeg kuttet røret ved rød strek og trakk gummislange over den enden som blir under den røde streken.

-Slangen trakk jeg langs det gamle (nå inaktive) røret markert med grønn strek - så kutta jeg røret et sted det var lettere å komme til: 40-50cm bak ace-blokka, og tredde slangen på der og.  (håper og ber til høyere makter om at det faktisk var rett rør jeg kutta, og at det er gummislangen som nå er røket)... 

Jeg fant ei løsning eg tenkte eg skulle prøve, fremfor å bestille nytt rør til over 700kr + toll:

 

landis2.PNG

landis3.jpg

Endret av suprlite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en D2 med Ace, har nå e uten ACE (fra fabrikk). Natt og dag i kjøreegenskaper synes nå jeg.

Med Ace er den litt sportsbilaktig, uten ACE og med arb er den litt mindre tankbåt i høysjø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...