Gå til innhold

D3, firehjulskontroll, oppsett på luftfjører.


lafterolf

Anbefalte innlegg

I morgen skal bilen på firehjulskontroll.

Hadde samme kontroll med justering etter bytte av endeledd for en uke siden, men framhjulene blafrer ved full sving etterpå. Kjennes ut som en gammel yota med firehjulsdriften inne ved full sving.

 

Da de løftet den opp foran falt den sammen på luftbelgene, og verkstedet kløna lenge før de fikk den opp igjen.

Jeg tror derfor at bilen.ble justert i feil høyde.

 

Og så til spørsmålet:

Er det noen retningslinjer for høyde på bilen under kontroll?

Skal fjøring låses, og ev, hvordan gjør man det?

 

Bilen har ettermontert program med tre valgfrie høyder, montert i Tyskland, om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke uttale meg om høyden - men skal vist settes i et modus som øker presisjonen på oppredholdelsen av høyden. Dette gjøres med egnet diagnoseverktøy. Jeg ser at jeg har muligheter for dette med min msv-2. Meg fortalt er at et hvilket som helst verksted med litt over middels kunnskap om skruing på LR er klar over og har utstyr til dette. På den andre siden har jeg lest om flere som har hatt dårlig utførte hjulstillingsjobber på D3...

 

Er det mudtech 4x4 Anitas lift kitt som er installert i bilen din? Vet eventuelt ikke hvordan denne eventuelt vil påvirke datasenteret for styring av luftfjæringen. Vil anta du fortsatt kan sette bilen i de 3 standardvalgene, og at det da ikke vil ha noe å si så lenge en får valgt den høyden som LR sier den skal ha ved hjulstillingsjobb, og en får satt tight mode for ecuen til luftfjæringen. Denne Anitas saken må jo bare være en styring som gir ecuen andre verdier - og ergo andre høyder....

Endret av totveit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt store problemer med firhjulskontroll hos verksted som ikke har bred erfaring på disse bilene. De har hatt 2 firhjulskontroller på min uten å klare å få det til. Siste gang for 11000 km siden da alt av bærebruer og hjullagerene bak ble byttet. På med nye Cooper ZEON LTZ dekk til 8000laken og ødelagt på alt på 11000km. Uten att de gjorde noe som helst opp for seg. Skulle inn på merkeverksted for LR her i sør for ett par uker siden og de sa att dekkene var så ødelagt att de ikke ville begynne på firhjulskontrollen. Dette så de alt før de kjørte bilen inn. Så de ønsket att jeg skulle komme med helt nye dekk og ta firhjulskontroll på den. Så nå blir det ny firhjulskontroll på mandag med spell nye dekk. Han sa att han hadde 2 mekanikere som han ville bruke på den siden de var vant til disse bilene. Høres ut som det er litt komplisert å gjøre denne jobben i forhold til vanlige biler. Anbefaler deg å bruke noen som kjenner disse bilene godt sånn att du ikke går i samme fella som meg. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, knikeren skrev:

Jeg har hatt store problemer med firhjulskontroll hos verksted som ikke har bred erfaring på disse bilene. De har hatt 2 firhjulskontroller på min uten å klare å få det til. Siste gang for 11000 km siden da alt av bærebruer og hjullagerene bak ble byttet. På med nye Cooper ZEON LTZ dekk til 8000laken og ødelagt på alt på 11000km. Uten att de gjorde noe som helst opp for seg. Skulle inn på merkeverksted for LR her i sør for ett par uker siden og de sa att dekkene var så ødelagt att de ikke ville begynne på firhjulskontrollen. Dette så de alt før de kjørte bilen inn. Så de ønsket att jeg skulle komme med helt nye dekk og ta firhjulskontroll på den. Så nå blir det ny firhjulskontroll på mandag med spell nye dekk. Han sa att han hadde 2 mekanikere som han ville bruke på den siden de var vant til disse bilene. Høres ut som det er litt komplisert å gjøre denne jobben i forhold til vanlige biler. Anbefaler deg å bruke noen som kjenner disse bilene godt sånn att du ikke går i samme fella som meg. Lykke til :)

Knikeren her sitt tilfellet var en av de jeg hadde i tankene som ikke hadde vært helt heldig med hjulstillingskontroll på D3...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man setter demperene i tight tolerance mode vil den justere seg når de begynner å jekke på bilen for å sette under skli platene og snurre på hjulet. Alt dette kan unngås om verkstedet lar bilen gå på tomgang og ha alle dører lukket under 4 hjuls kontrollen. Det var noe jeg fikk en lang forklaring av mekaniker på nå i høst når jeg hadde bilen på kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fogga skrev:

Selv om man setter demperene i tight tolerance mode vil den justere seg når de begynner å jekke på bilen for å sette under skli platene og snurre på hjulet. Alt dette kan unngås om verkstedet lar bilen gå på tomgang og ha alle dører lukket under 4 hjuls kontrollen. Det var noe jeg fikk en lang forklaring av mekaniker på nå i høst når jeg hadde bilen på kontroll.

Tror det er det er dette de gjør feil. Slår av tenninga og bilen slipper ut trykket av belgene. Så justerer de på alt sånn att det er innenfor. Du starter bilen og den hever seg og verdien forandrer seg og vips så er dekkene ødelagt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, totveit skrev:

Knikeren her sitt tilfellet var en av de jeg hadde i tankene som ikke hadde vært helt heldig med hjulstillingskontroll på D3...

Jeg kommer kunn til å bruke merkeverksted eller folk jeg vet har erfaring med firhjulskontroll på disse bilene. Det blir fort dyrt når de spiser dekk så de 700kr ekstra det koster å la merkeverksted ta det betaler jeg gladelig hvis jeg kan beholde dekkene lengre en 11000km 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nokså sikker på at kontrollen skal utføres i on-road høyde. Det er vel på D3 også auto program for å låse høyden, eller den låses også automatisk om du åpner bakluken.

D3 har jo også en auto funksjon som skal låse høyden ved jacking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En D3 skal justeres i Standard høyde. Det første som skal gjøres er å kontrollere at høyde fra senter hjul til underkant hjulbue er korrekt. Dette må være korrekt på alle fire hjulene. Dette skal gjøres med full tank og etter at luftfjæringa er satt i Tight tolerance mode, alternativt la bilen gå som Fogga sier, med dørene igjen. Da vil bilen holde høyden når alle fire hjulene står på justeringsplatene.

Ikke alle verkstedene som forstår at den skal settes i Tight T, så jeg oppdaget selv at det ble skjev slitt venstre bakhjul (innerkant). De fikk beskjed om å gjøre det på nytt og la bilen gå mens de gjorde det. Da ble den bra (og jeg hadde selv justert høyden på alle fire hjørner med IidTool i forkant).

 

Høydemålene skal være: Foran: 46,6, bak: 48,5 (fra senter hjul til underkant hjulbue). Google og man finner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Jarle F skrev:

Tøys og tull.

Enkelt rør fra turbo og til bakre potte.

To eksos utløp er bare "pynt".

Da blender de det ene eksos utløpet med en twist dott eller helst noe ubrennbart, så er den saken i orden.

Finn ett annet verksted som kan bil.

Helt Ening med deg der. Bruk ett merkeverksted på denne jobben så er det større sjangs for å slippe unna en unøyaktig firhjulskontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...