Gå til innhold

Websto Discovery 3


KjetilT

Anbefalte innlegg

Har ikke hatt av alt av deksel under godbilen - ikke mye plager med denne bilen. Kun byttet slitedeler på to år. MEN måtte ha ny webasto da jeg kjøpte bilen. Nå starter ikke webastoen. Har nullstilt den. Har diesel. Webasto prøver å starte, men stopper etter forsøk. Hører ingen tikkelyd fra dieselpumpe, men vet heller ikke hvor denne sitter. Kan se en pumpe som sitter foran diesel tank på passasjer side. Er det den som mater Webasto? Tenker at den ikke får strøm eller har hengt seg opp?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.disco3.co.uk/wiki/Fuel_Burning_Heater

 

https://www.disco3.co.uk/forum/topic41374.html

 

Mener å huske at pumpen sitter under bilen et sted...... 

 

Brenn kammer er jo en gjenganger på de symptomene. Er det ikke byttet før, er det sikkert på tide. 

 

Bare å melde seg inn i UK forumet  først som sist 

 

:rolleyes:

Endret av oggioffshore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praesto har pumpe ser eg. 

 

Har man BAS remote eller Altox kan man re-sette den. Og kjøre priming funksjon. 

Dvs slette feilkoder etc. 

 

Event bruke PC software og lage seg en OBD kabel, slik at Du kan gjøre det den veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koble fra diesel tilførselen og før den ned i en egnet beholder.

Reset Webasto og prøv å starte den.

Dersom det kommer diesel i beholderen er diesel pumpen sannsynligvis friskmeldt.

Kommer det ikke diesel er det vel skifte av pumpe som gjelder.

 

Om du ikke får start på Webastoen selv om det kommer diesel kan du låne hårføneren fra badet.

Sette den på kaldluft (dersom du har mulighet til det selvfølgelig) og blåse inn i luftinntaket på Webastoen.

Det kan hjelpe til med å få fyr etter en lang hvile sesong.

La føneren "pumpe" luft i noen minutter etter start så du får god temperatur i brennkammeret.

La deretter Webastoen gå i minst 15 minutter for å brenne rent eventuelle sotrester.

Brukte denne fremgangsmåten på D3 vår i høst etter at den ikke ville starte skikkelig.

 

Dersom du har tidsur eller annen form for styring av Webastoen bør du tvangskjøre den en gang pr. mnd. i følge guruer.

2-3 ganger i sommersesongen er greit nok etter min erfaring.

 

En diagnose med riktig Webast tool er bedre enn Naocom, Hawkeye, Iid tool etc.

Den gir deg mulighet til å tvangskjøre pumpe, vifte.

Bedre informasjon om glødeplugg/ flammevakt og reset av alle feilmeldinger.

 

Lykke til med feilsøking

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

DieselPumpa har jeg hatt ut og testet ok. To ledninger fra Webasto går til vann pumpe. To andre er styrestrøm. En kontakt med flere tynne kabler. Fikk strøm på dieselpumpa i ti sekunder. Men hvor kommer strømmen ifra til den??? Webasto er to år gammel. Har blåst igjennom diesel slange så vet det er åpent. Men vanskelig å finne dårlig kontakt når den ikke går montert på bilen. Noen gode råd??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøm til dieselpumpen kommer fra Webastoen kontakt X1 pinne 5. (Kontakt med flere tynne kabler)

image.png

 

Skal være puls modulert (på-av-på-av-........) i ulik hastighet etter hvilken mengde drivstoff som skal frem til dieselbrenneren.

Pumper diesel for hver gang spenningen endrer seg.

 

Løse testledninger, med god lengde på, kan brukes for å teste med pumpe ute av bilen.

Om du sender meg en PM med din e-post adresse kan jeg sende deg workshop manual for Thermo Top V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer ikke å måle pulsene med vanlig multimeter.

En LED-pære i parallell med pumpa vil gi deg blink i takt med pulser.

 

Om det ikke er blink i LED-pæren er det noe som ikke stemmer.

 

Måtte du koble om noen ledninger da du monterte inn den nye Webastoen?

Har du kjøpt samme type Webasto som stod i bilen originalt? (Thermo Top V)

Nyere Discoer har annen type (Mener det er EVO eller noe sånt) 

Den har ikke samme oppsett og styres originalt kun via CAN-Bus som tilleggs varmer. (I følge det jeg har lest meg til).

Kan omprogrammeres til å virke som parkeringsvarmer.

 

Diagnose med WEBASTO Tool er sterkt å anbefale.

Bedre oversikt over feil og mulig å manipulere hver enkelt komponent. Gratis program for nedlasting

Interface finner du på Ebay.   Click Here or Click Here

 

Har du kjøpt helt ny Webasto eller brukt?

Fra firma eller privatperson?

Fra Norge eller det store utland?

Det har betydning for hva du har krav på ved en reklamasjon.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du i Tromsø regionen?

Har kjøpt meg kable med interface som skal kobles rett i webastoen og kjører diagnoseprogram på PC. Har masse mer muligheter enn hva vi får via IIDTool og lignende.

Ikke testet dette ennå, men hvis dette funker får du nok bedre svar på om det er webastoen eller noe annet som er feilkilden.

Skal rote det fram og kjøre en test på egen maskin så lar jeg høre fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koble til to ledninger på pumpen.

En til jord og en med bryter på til +12V

Koble fra diesel ledningen på Webasto og putt enden opp i en tom brusflaske eller lignende.

Slå på/av bryteren en 15-20 ganger og hør om det "klikker" i pumpen

-Klikker det ikke er pumpen trolig død.

-Dersom det "klikker" i pumpen sjekk om det kommer diesel i beholderen.

-Kommer det ikke diesel har du et fuel problem.

 

Koble da fra diesel røret utgående på pumpen og sett på en liten stuss ned i flaske/ beholder.

-Kjør samme prosedyre med på/av en 10-15 ganger og se om det kommer diesel i beholderen.

-Kommer det diesel har du problemer fra pumpen til Webasto.

-Kommer det ikke diesel har du problemer med sugeslangen fra tanken.

Mulig dritt i tanken kan ha blitt ført inn i sugeslangen.

Blås tilbake til tanken og prøv igjen.

 

Håper du finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...