Gå til innhold

Landrover discovery clutch


HenrikH

Anbefalte innlegg

Hei!
Har nå byttet clutch release arm på min discovery 1 1990, 200 TDI. Når jeg skal sette clutcen tilbake igjen, vil den ikke helt inn slik boltene og mutterne kan skrues på igjen. de er ca, 1-1,5cm som mangler før den sitter på plass og boltene kan skrues på igjen.
Noen som vet hvordan jeg kan løse dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clutchen har ingen muttere,men det er kanskje girkassa du snakker om?

Rist,skyv og bann litt så sklir girkassa inn.

Med mindre du har gjort en feil på arm,sentrering av lamellplate,svinghjulsforing,mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er bell housing som jeg ikke får helt på. ikke bytta lamellplate, men la merke til at den gikk ut av gir rett før jeg satte clutchen/girkassa tilbake igjen, er det kanskje output shaft som har vridd seg litt pga at den datt ut av gir? virker litt rart ettersom det er bare 1-1,5cm avstand igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lafterolf skrev:

Output shaft, er det akslingen?

Om den er vridd spiller ingen rolle så lenge den allerede har entret splines i koblingsplata. Ps. Du er sikker på at den står rett vei?

Smurt svinghjulsforing før du satte sammen? 

 

output shaft er vel akslingen ja. usikker på om den står rett vei. men regner med at den er riktig siden det er bare 1-1,5 cm som mangler, ville vel ikke fått den så langt inn om den var feil, er jo tagger på output shaft, så den må jo passe fra starten av?

Ja, den er smurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett i noen av skruene, skru til for hånd, dvs ikke trekk til for hardt. Skru til mens du skyver (lirker) på girkassen.

Har du en cm igjen har du nok truffet godt nok, om du ikke dro med deg svinghjulsforingen ut når du demonterte slik at det nå stopper i den?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, lafterolf skrev:

Sett i noen av skruene, skru til for hånd, dvs ikke trekk til for hardt. Skru til mens du skyver (lirker) på girkassen.

Har du en cm igjen har du nok truffet godt nok, om du ikke dro med deg svinghjulsforingen ut når du demonterte slik at det nå stopper i den?

 

 

har prøvd og sette i noen av skruene, men nytter ikke, får ikke noe tak, mangler kanskje 0,5cm før de får tak.
svinghjulsforingen er det den som sitter i lamellplaten eller er det den som ligger ovenfor clutch release arm ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinghjulsforingen sitter i svinghjulet. Det er en bronseforing som er opplagring for akslingen fra girboks. 

Tror ikke den er problemet, tenkte litt høyt om du kunne ha trekt den litt ut da du demonterte, men tviler på det.

Den skal smøres før montering.

 

Regner med at du har sentrert clutchplata så den sitter midt i siden du har fått den så langt inn som du har.

 

Du kan bruke lengre skruer for å holde igjen kassen når du dytter, og bytter ut dem så fort den er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Svinghjulsforingen sitter i svinghjulet. Det er en bronseforing som er opplagring for akslingen fra girboks. 

Tror ikke den er problemet, tenkte litt høyt om du kunne ha trekt den litt ut da du demonterte, men tviler på det.

Den skal smøres før montering.

 

Regner med at du har sentrert clutchplata så den sitter midt i siden du har fått den så langt inn som du har.

 

Du kan bruke lengre skruer for å holde igjen kassen når du dytter, og bytter ut dem så fort den er på plass.

hmm får vel prøve og dra clutchen litt ut igjen og se på lamellplata, og svinghjulsforingen.

 

1 time siden, YMK skrev:

Det glir ikke på plass om lamellplata til clutchen ikke er helt i senter

 

rørte ikke lamellplata, bare bytta clutch release arm, men hadde lamellplate ikke vært sentrert ville jeg ikke fått clutchen så langt inn? altså er bare 1-1,5cm før den er helt sammenkobla.

 

 

 

dro clutchen ut 10cm, og prøvde å skyve den tilbake igjen, akkurat samme resultat, den stopper på 1-1,5 cm

Endret av HenrikH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter nærmere tanke og research så er det nok mest sannsynelig at det er output shaft som har vridd på seg, ettersom den datt ut av gir før jeg satte den på plass, så da får jeg nok løfte den litt tilbake igjen og vri på output shaft og prøve på nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dreier du på håndbrekktrommelem vil akslingen gå rundt til du treffer. 

For jeg går ut fra at output shaft er hovedakslingen, den som går fra girboksen og framover til clutchen?

 

Forvirrende med utenlanske ord.

 

Jeg tror at så lite som skal til før kassen er på plass, så burde akslingen treffe godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Input shaft er inngående aksel i kassa. Den i clutchhuset.

Output shaft er den som kalles utgående aksel på norsk.

 

Håper clutchens slitedeler er svært nylig skiftet siden du ikke bytter dem når du først har ute kassa.

Svinghjulsforingen hadde jeg gitt litt smøring uansett.

Skrutrekker med litt fett på tuppen inn gjennom clutchsenter holder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, gautes skrev:

Input shaft er inngående aksel i kassa. Den i clutchhuset.

Output shaft er den som kalles utgående aksel på norsk.

 

Håper clutchens slitedeler er svært nylig skiftet siden du ikke bytter dem når du først har ute kassa.

Svinghjulsforingen hadde jeg gitt litt smøring uansett.

Skrutrekker med litt fett på tuppen inn gjennom clutchsenter holder.

 


så på slitedelene og de så fine ut, ikke hatt noen problemer med clutch tidligere, men plutslig 2-3 månder siden mistet jeg clutchen, byttet slave sylinder og clutch damper men fortsatt ingen ting, når jeg lufta clutchen ble det alt for mye motstand i clutchen pedalen så jeg fikk bare trykket ned clutchen pedalen 2-4 cm også ville den ikke mere pågrunn av motstanden, så håper det har løst seg nå med ny utløserarm, men når jeg byttet den så jeg ikke noe feil med den :/

hvis ikke dette løser seg nå, så får jeg bbare fortsette og feilsøke :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, gautes skrev:

Mistet clutchen.....

Forklar mer.

var ute og kjørte, lot bilen stå over natten og dagen derpå, helt plutslig var mye av motstanden i pedalen borte, den ville ikke helt ut og selvom jeg trykket pedalen helt inn,  var det vanskelig å få den i i gir(alle gir). så på clutch-væsken og det var litt lite, byttet slave sylinder og clutch damper. så skulle jeg lufte clutchen, etter bytte av slave og damper var det 0 motstand i clutch og derfor umulig og lufte, fant ut at man kunne reverse bleede clutchen ved og bruke en oljekanne og koble den på nippel og få luften ut av master/beholder, etter jeg hadde gjort dette, var det alt alt for mye motstand i clutch og fikk bare presset pedalen 2-4 cm ned, så ville den ikke mere, og fortsatt var det umulig og bytte gir når bilen var igang. så tenkte at problemet da var utløserarmen inni clutchen, men når jeg byttet den så jeg ingen synelig feil med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, HenrikH skrev:

så jeg kan bare vri litt på håndbrekktrommelem, så vil den stille seg riktig? :) 
 

Ja, eller vri litt på boksen sideveis. Skal entre enkelt dette.

Du kan trekke boksen litt tilbake og vri litt på akslingen også for at spor i akslingen treffer plata sine spor.

 

Har du demontert plata for å se på slitasje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, lafterolf skrev:

Ja, eller vri litt på boksen sideveis. Skal entre enkelt dette.

Du kan trekke boksen litt tilbake og vri litt på akslingen også for at spor i akslingen treffer plata sine spor.

 

Har du demontert plata for å se på slitasje?

vri litt på boksen? har mellomakslingen fra håndbrekktommelem på enda så kon jo bare vri litt på den kanskje?

Skrudde ikke av plata for å se slitasje nei :/

Endret av HenrikH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, gautes skrev:

Vil absolutt anbefale å demontere alt i clutchsystemet og funnet feilen og sjekket alt for slitasje før kassa settes inn igjen.

Du vet nå hvor mye jobb det er ut og inn igjen.;)

 

 

joa, men feilen kan jo ikke ligge der da, tenker mere på at det var bytting av slave som gikk feil, klarte å dra ut litt for mye av pinnen som satt på utløserarmen og at den kanskje hoppa ut av hakke sitt. så monterer alt sammen igjen og prøver på nytt.
ingen ting er som å mekke bil på fritiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, lafterolf skrev:

Feilen kan meget godt være i selve cluchen, for plata har fjører, og de kan gå av og snu seg.

Du burde absolutt skru av disken og sjekke plata.

 

noen forslag til hva jeg kan bruke som sentreringsverktøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...