Gå til innhold

Landrover discovery clutch


HenrikH

Anbefalte innlegg

men tror dere lamellplaten er grunnen til at clutchen kuttet ut helt plutslig?

 

 

problem beskrevet her:

8 timer siden, HenrikH skrev:

var ute og kjørte, lot bilen stå over natten og dagen derpå, helt plutslig var mye av motstanden i pedalen borte, den ville ikke helt ut og selvom jeg trykket pedalen helt inn,  var det vanskelig å få den i i gir(alle gir). så på clutch-væsken og det var litt lite, byttet slave sylinder og clutch damper. så skulle jeg lufte clutchen, etter bytte av slave og damper var det 0 motstand i clutch og derfor umulig og lufte, fant ut at man kunne reverse bleede clutchen ved og bruke en oljekanne og koble den på nippel og få luften ut av master/beholder, etter jeg hadde gjort dette, var det alt alt for mye motstand i clutch og fikk bare presset pedalen 2-4 cm ned, så ville den ikke mere, og fortsatt var det umulig og bytte gir når bilen var igang. så tenkte at problemet da var utløserarmen inni clutchen, men når jeg byttet den så jeg ingen synelig feil med den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det, men å ikke sjekke tilstand ville vært veldig dumt. 

Selv har jeg aldri montert brukt clutchplate heller, uansett tilstand. 

 

For husker jeg rett, det er nemlig vanskelig å huske når info ligger i flere tråder,kremt, så fikk du bråstopp på pedal etter bytte av hovedsylinderen?

Prøvde du å skru av røret ut fra hovedsylinderen, og fikk du da trampet ned pedal?

 

For jeg støtter Gaute om å finne feilen før du monterer sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, lafterolf skrev:

Jeg tror ikke det, men å ikke sjekke tilstand ville vært veldig dumt. 

Selv har jeg aldri montert brukt clutchplate heller, uansett tilstand. 

 

For husker jeg rett, det er nemlig vanskelig å huske når info ligger i flere tråder,kremt, så fikk du bråstopp på pedal etter bytte av hovedsylinderen?

Prøvde du å skru av røret ut fra hovedsylinderen, og fikk du da trampet ned pedal?

 

For jeg støtter Gaute om å finne feilen før du monterer sammen.

da blir det å sjekke clutchplate idag :)

Pedal tokk mindre og mindre, så nå pedalen var helt inne ville den ikke løse ut clutch, etter bytte av slave sylinder så var det ikke motstand i clucth (men dette er vel pga all luften?)

 

Hvilket rør fra hovedsylinder?

 

pedalen idag har ingen motstand ettersom jeg har skrudd av slave sylinder.

Endret av HenrikH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Vidar S skrev:

Jeg satte sammen en Geländwagen med brukt clutch. Dumt!

Symptomene var ikke helt ulike de du har hatt. På et punkt kjente jeg fjæren krabbet seg ut av disken. Forsto det ikke der og da, men så det ved demontering.

 

så det ble bedre med ny lamellplate?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei - jeg mistet clutchvirkningen på min disco 1 -1990 for et par uker siden - veldig likt symtom som HenrikH beskriver. Clutchvirkningen (frikobling) uteble iløpet av en 3-4 girskift. Etter det gikk pedalen helt i bunn uten at clutchen frigjorde. Har nå tatt ut slavesylinder for å sjekke. Virker som at clutchgaffelen er 'helt i bunn' - når jeg trykker på den med et skrujern så kan den dyttes ca 5mm så sier det klikk - akkurat som om armen bunner i bellhousing. Har filmet litt med telefon/lys og sammen med litt sondering med skrujernet så er jeg nå ganske sikker på det.

Ser for meg at jeg må ut med motor for å inspisere mere og å skifte clutch slitedeler.

Skal ikke kuppe tråden her - men det hadde vært interessant å høre om du har kommet til buns i saken Henrik?

 

En annen detalj forresten - før jeg klarte å dra av pushrod'en fra gaffelen (den som går inn i slavesylinder) så kunne den dyttes ganske løst inn i bellhousing - slik at jeg såvidt fikk den ut igjen med et par fingre. Dvs hele gaffelen vandret fritt kanskje en 30-40mm. Gaffelen burde vel være oppspent via klutchlager mot solfjæra? eller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...