Gå til innhold

Midtkonsoll sluttet å virke (Disco 4, 2010 mod)


Vespa72

Anbefalte innlegg

I dag sluttet plutselig konsollen for klimaanlegg, brytere for setevarme, luft og vindusvarme å virke, helt dødt. Nødblink, radio og Infotainment skjem virker som normalt. Terrain respons systemet virker også.

Mens jeg sjekket sikringer (nr 61 og 62 under dashboard) stoppet bilen av seg selv. Etter dette fikk jeg ikke start igjen. Ingen reaksjon da jeg trykket på startknappen. Sjekket videre på sikringer, så greit ut. Trykket til slutt hardt på bremsen og startknappen, da startet bilen igjen, men konsollen er fortsatt død. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig årsak: Satt batteriet på lading, indikatoren på laderen viste 3 av 8 lys. Etter lading virket fortsatt ikke tingene som hadde stanset. Koblet da fra batteriet, og på igjen etter ca 30 sek. Da virket alt igjen. Så det kan virke som om lav batterispenning var årsaken til at problemet oppstod, og at batteriet måtte kobles av og på igjen for å "nullstille" systemet. Men skulle noen andre her ha andre erfaringer med slike problemer kan jo disse deles, er jo ikke 100% sikkert at det var batteriet som var årsaken her?

Endret av Vespa72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig strømforsyning gir alle mulige og umulige feil på D3 og D4, så det du har opplevd overrasker meg ikke.

 

Får man snodige elektriske/elektroniske feil, så er det der man må begynne å lete. Ingen grunn til å begynne med feilsøking før man er 100% sikker på at bilen får godt med strøm. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, trondshj skrev:

Dårlig strømforsyning gir alle mulige og umulige feil på D3 og D4, så det du har opplevd overrasker meg ikke.

 

Får man snodige elektriske/elektroniske feil, så er det der man må begynne å lete. Ingen grunn til å begynne med feilsøking før man er 100% sikker på at bilen får godt med strøm. :)

 

Skal jeg gjette er det batteriet. Lader til i morgen, skal da en tur på fjellet (10 mil en vei), så får jeg sjekke status etterpå. Men den største utfordringen for batteriet er vel den daglige småkjøringen. Bor i byområde, sjelden farten er over 70-80 km/t, og nå når kjøligere vær også tar på batteriet som begynner å bli dårlig, blir vel resultatet som i mitt tilfelle. Blir nok nytt batteri til uka :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifg overskriften er bilen kanskje over 7 år. Da burde batteriet vært byttet minst en gang. En annen sak er at dynamoen kan begynne å skrante litt og kombinasjon dårlig batteri og dynamo som kanskje ikke gir maks på tomgang og korte turer, er en dårlig kombinasjon.

En erfaring jeg har på D3 er at start med gløding trekker mye mer strøm enn om man kan forvarme med bruk av Webasto. Gløding i noen sekunder trekker mye mer strøm fra batteriet enn å kjøre Webasto i en halvtime.

Jeg bruker bilen hver dag jeg skal på jobb til og fra togstasjonen (kun ca 1 km :( ), og bruker Webasto til forvarming i stedet for å gløde. Det sparer jeg mye strøm på og en langtur i helgene, så er batteriet på topp. (dette ser jeg ved å ha et voltmeter i sigarettuttaket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...