Gå til innhold

Transfer kasse Defender 90 td5


cb750

Anbefalte innlegg

hei defender

Etter endel klunke lyser fra transfer kasse, og det var ønske om å skifte ratio til 1.22 har jeg nå demontert transferen. på Center differensialen skal det jo være 4 trøstelagre i kobber som er borte, knust opptyggd. det er også noen dype skrape sår i diffen, kan ved bruk av feil olje over tid. Synes det litt slakk i inkobling til tannhjul se video.

Kan jeg fremdeles bruke centre diffen eller må den erstattes, skal selfølgelig montere nye trøstelagre. Ellers er det ikke noe slakk i tannhjul på akselen.

20171117_184534.jpg

20171117_184442.jpg

20171117_184452.jpg

20171117_184434.jpg

20171117_184409.jpg

20171117_184701.mp4

20171117_184753.mp4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å bedømme slitasjen over mobilen. Klarer ikke helt se hvor dyp skaden er. Men.. Er overflaten full av sår og skarp vil den slite ut kobberskivene alt for fort.. 

Jeg regner med det finnes toleranser i overhalingsmanualen. Da må du montere nye lager/skiver og så måle om klaringen du har igjen, er for stor.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk følgende svar fra Dave Ashcroft for noe år siden :

 

Hi,

 

These are parts of the 4 centre diff domed thrust washers,

 Its quite normal to see these wear and break up, I wouldn’t bother fitting new as they will very soon do the same,

 

Dave

 

Så da blir det en vurdering av hvor mye slakk/skader du ellers finner og om dette løses best med egen innsats eller ved å kjøpe en gjennoppbygget kasse - eventuelt med forsterkninger.  Vurder også utvidet "bunnpanne" for å få plass til mer olje + bedre kjøling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhalt nettopp min kasse. (skulle bare bytte clutch på discoveryen) fant kobberbiter i flensen på huset till inngående aksel fra girkasse. 

 

Når jeg demonterte diffen var og disse kobberskiver borte, og det ser ut som jeg har de samme merkene som du har. 

Jeg la på nye kobberskiver da jeg monterte. 

Dette er 1 uke siden jeg fikk bilen opp å gå, og kassen er som den var.. Har bare ikke lyd fra utløser lageret lengre :)

 

Jeg kjøpte master rebuild kit fra Ashcroft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hallo defendere

holder på å montere transferen, jeg trenger noen nye shims noen som har gjort denne jobben før og har noen ekstra shims,på diff siden (shim er for tynn) er det en bevegelse 2.93 mm + 0.05 =2,97mm

på siden som kobles til gikasse (gammel shim for tykk)er der 2.33+0.05= 2,38.

Noen som har ekstra shims kjøper de gjerne?

aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hei defendere

har nå overhalt transferboks skiftet gir ratio til 1.222 og alle lagre, nå står girboks for tur eller ..... den har kjørt 240000km ingen ulyd eller girskifte problemer, jeg er usikker om jeg trenger en service på girkassa hva syner dere jeg bør gjør....bare å fylle på ny oje og montere eller overhale girkassen?

aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...