Gå til innhold

Bytte av Bakbremser på D4


Svein Erik

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Fikk beskjed på service nå at bakbremsene på min 2014 D4 var klar for utskiftning. 

Da var det snakk om skivene og klossene og  ny bremseveske.

 

Lurte bare på om folks erfaringer med å bytte dette selv.  Må man ha spesial verktøy, eller er det noen ting som viser seg og være spesielt vanskelig og gjøre i en vanlig garasje uten tilgang på skikkelig verksted utstyr?

Fikk tilbud med verksteded på ca 6000kr inklusive arbeid og deler.  Og syns ikke dette var spesielt dyrt.

 

Er det verdt og gjøre dette selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6000 var ikke spesielt dyrt, men det er heller ikke spesielt vanskelig å gjøre selv. I tillegg kan du da også sjekke tilstand på bremseskoene til parkeringsbremsen og få smurt opp disse, slik at du slipper at denne går tregt, og skaper vibrasjoner - som de høyst sannsynlig kommer til å gjøre om ikke så lenge.

 

Har gjort dette noen ganger selv, og det eneste man trenger av "spesialverktøy" er 12-kantnøkkel/pipe for å ta av kallipperen og en voksen torx for å skru ut skruen som holder bremseskiven på plass. Er godt innenfor å gjøre dette selv.

 

Siden jeg har gjort det noen ganger selv, så hadde jeg selvsagt gjort det selv - og bestilt et sett med bremsesko til parkeringsbremsen i samme slengen. Mest fordi de sannsynligvis kommer til å få litt medfart når du tar av bremseskivene, og at du da kan velge etterpå om du vil sette på nye og fine bremsesko der, eller om du vil "overhale" de gamle og la de gå en stund til.

 

Selvsagt er det hyggelig å spare noen tusenlapper, men jeg synes kanskje det viktigste med å gjøre ting selv er at man lærer litt om bilen. Velger du å gjøre dette selv, så skal jeg mer enn gjerne gi deg noen tips som vil gjøre jobben lettere. :)

 

Kjøper du delene fra England, så vil du dessuten få de til en mer hyggelig pris enn her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Svein Erik skrev:

.e....Fikk beskjed på service nå at bakbremsene på min 2014 D4 var klar for utskiftning. 

Da var det snakk om skivene og klossene og  ny bremseveske...

 

Antar det da var snakk om full utskiftning av bremsevæske og lufting av hele systemet fordi tiden var inne for å skifte ut gammel væske? 

For det er vel ikke nødvendig å etterfylle bremsevæske når man bare skal skifte skiver og klosser?

 

Prisen var da ikke avskrekkende vil jeg tro, men hva vet jeg som har lite erfaring med moderen verksteder. (får det nok nå etter hvert frykter jeg, nå som jeg har anskaffet en D4 2015 model)

 

Apropo..det var bremsevæske de skulle skifte og ikke en veske til å ha bremsene i ? :D

 

Bjørnung

Endret av Bjørnung
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bjørnung skrev:

 

Antar det da var snakk om full utskiftning av bremsevæske og lufting av hele systemet fordi tiden var inne for å skifte ut gammel væske? 

For det er vel ikke nødvendig å etterfylle bremsevæske når man bare skal skifte skiver og klosser?

 

Prisen var da ikke avskrekkende vil jeg tro, men hva vet jeg som har lite erfaring med moderen verksteder. (får det nok nå etter hvert frykter jeg, nå som jeg har anskaffet en D4 2015 model)

 

Apropo..det var bremsevæske de skulle skifte og ikke en veske til å ha bremsene i ? :D

 

Bjørnung

 

Man trenger da ikke å tømme systemet for å skifte bremsevæske?

Jeg sørger bare for å ha reservoiret toppet, får fruen til å "pumpe" mens jeg ligger under og åpner luftenippelen - gjør dette i alle bilens "hjørner" frem til det kommer ny og fin væske ut på alle.

 

Med en D4 som har passert 200.000, og har vært i mitt eie siden 2012 har jeg egentlig bare vært "nødt" til å bruke "moderne" verksted to ganger. En gang på grunn av en softwarefeil, og en gang på grunn av gremlins i luftfjæringen jeg ikke fant ut av (som viste seg å være et kabelbrudd og en ny høydesensor som var defekt fra fabrikk). Utover det så _kunne_ jeg gjort alt selv. Men det hender jo at jeg ikke gidder. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! 

Ja det greit å lære litt i samme slengen som man sparer noen slanter, så om det ikke er noen vanlige skrekk scenarioer så er det godt mulig jeg prøver meg selv :) mente selvfølgelig bremsevæske ja ;) Og det var påtide å bytte ut væsken ifølge verkstedet. 

Er den en spesiell side dere foretrekker å handle delene fra England på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler stort sett hos Rimmer Brothers, ellers har du jo Advanced Factors som også pleier å få gode skussmål. Island 4x4 er det vel litt delte oppfatninger om. I tillegg er det vel en hel skog med andre om man googler litt. :)

 

Når det gjelder verktøy har jeg brukt tvinger i stedet for bremsestempelverktøy for å dytte stempel tilbake. Bremselufter har jeg bare brukt slangen til for å slippe å få bremsevæske over hele gårdsplassen. Men har man kompressor er det et fint verktøy om man skulle være så uheldig å få luft i systemet. Kan visstnok være litt kilent å få ut all luft av bl.a ABS-modulen om det kommer luft i den.

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg altid advancedfactors.uk da de har som regel alt og servicen er helt tipp topp og de sender med DHL. Tvinger funker også veldig greit :)

Hvis du bruker advancedfactors.uk så bruk rabattloden ADVLRF 5% og noen andre deler er det mer på. Ikke all verdens rabatt men noe er det i hvertfall ;-) kontra å handle i Norge er det fort 50% alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18.11.2017 at 12:54 PM, knikeren said:

Selv bruker jeg altid advancedfactors.uk da de har som regel alt og servicen er helt tipp topp og de sender med DHL. Tvinger funker også veldig greit :)

Hvis du bruker advancedfactors.uk så bruk rabattloden ADVLRF 5% og noen andre deler er det mer på. Ikke all verdens rabatt men noe er det i hvertfall ;-) kontra å handle i Norge er det fort 50% alt :)

Som god sunnmøring, tar jeg alt avslag jeg kan få, både smått og stort ;) 

Den siden her så jo veldig grei ut. 

 

Med så mange gode innspill og tips må jeg bare gjøre dette selv. Regner med jeg kan legge igjen alle bil detaljene i melding når jeg kjøper delene så de kan dobbesjekke at det er kjøpt korekte deler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en egen policy på at hvis jeg gjør noe selv og sparer penger på det så kjøper jeg eventuelt det spesialverktøyet jeg trenger som gjør jobben enklere. I ditt tilfelle ville jeg kjøpt verktøy til å presse stempelet tilbake (event tvinge som nevnes - hvis ikke stempel  er av "vri rundt og press inn samtidig" type) og en slagskrutrekker til å løsne torx bolten som holder skiva på plass.

 

Lykke til Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, MartinM said:

Jeg har en egen policy på at hvis jeg gjør noe selv og sparer penger på det så kjøper jeg eventuelt det spesialverktøyet jeg trenger som gjør jobben enklere. I ditt tilfelle ville jeg kjøpt verktøy til å presse stempelet tilbake (event tvinge som nevnes - hvis ikke stempel  er av "vri rundt og press inn samtidig" type) og en slagskrutrekker til å løsne torx bolten som holder skiva på plass.

 

Lykke til Martin

Ja helt enig. Har en del verktøy, men må nok ha noen tvinger. Opplevde en gang den "vri og press" typen, måtte ringe en kompis som jobbet på verksted, heldigvis var han ande på jobb og kunne ta med et slikt hjem den kvelden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Svein Erik skrev:

Ja helt enig. Har en del verktøy, men må nok ha noen tvinger. Opplevde en gang den "vri og press" typen, måtte ringe en kompis som jobbet på verksted, heldigvis var han ande på jobb og kunne ta med et slikt hjem den kvelden :P

 

:D

 

På D4 slipper du det. Bare å presse stempelet rett inn. Har ikke hatt behov for slagtrekker de gangene jeg har byttet skiver på bilene våre (er samme torx på både D4 og FL2). 

 

Det du sannsynligvis _kommer_ til å få problemer med er at bremseskoene til parkeringsbrems henger fast i skiva, slik at du ikke får tatt den av. Stalltipset her er å se litt på videoer/tegninger på nettet og se hvordan skoene er plassert. Plasser så skiva slik at justeringshullet og hullet til torx-skruen står over hver sin sko. Trekk ut skiva så langt det går og bruk dor/skrutrekker/noe langt og tynt av metall gjennom nevnte hull og slå på bremseskoene. Jeg har ofte brukt fruen til å bende ut skiva mens jeg har slått. :P

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned denne, gull verdt når en tukler med bremsene og viser hele prosedyren godt beskrevet.

http://www.disco3.co.uk/gallery/albums/userpics/11748/Bodsys_Brake_Bible_V1_6CompresPicsSmall.pdf

 

Plagdes en del for å få på plass håndbremseskoene igjen, men det var før jeg forsto rekkefølgen på tingene. Når rekkefølgen var rett ramlet den nesten på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, trondshj said:

 

:D

 

På D4 slipper du det. Bare å presse stempelet rett inn. Har ikke hatt behov for slagtrekker de gangene jeg har byttet skiver på bilene våre (er samme torx på både D4 og FL2). 

 

Det du sannsynligvis _kommer_ til å få problemer med er at bremseskoene til parkeringsbrems henger fast i skiva, slik at du ikke får tatt den av. Stalltipset her er å se litt på videoer/tegninger på nettet og se hvordan skoene er plassert. Plasser så skiva slik at justeringshullet og hullet til torx-skruen står over hver sin sko. Trekk ut skiva så langt det går og bruk dor/skrutrekker/noe langt og tynt av metall gjennom nevnte hull og slå på bremseskoene. Jeg har ofte brukt fruen til å bende ut skiva mens jeg har slått. :P

Takk for tipset! Det tas til etterretning =)

 

6 hours ago, ewikran said:

Last ned denne, gull verdt når en tukler med bremsene og viser hele prosedyren godt beskrevet.

http://www.disco3.co.uk/gallery/albums/userpics/11748/Bodsys_Brake_Bible_V1_6CompresPicsSmall.pdf

 

Plagdes en del for å få på plass håndbremseskoene igjen, men det var før jeg forsto rekkefølgen på tingene. Når rekkefølgen var rett ramlet den nesten på plass.

Da er den lastet ned og klar til bruk =)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til justering av P- bremse skoene... 

Bruk en moment nøkkel på senter mutteren, og sett den til f.eks 120 Nm... så justerer du skoene til dem klikker ut, da blir det likt på begge sider. Så skal  man jo steppe ut igjen noen klikk på det justerings hjulet. 

 

Personlig, tok eg ikke den bedding in prosedyren etter å ha byttet, dvs. Eg prøvde kjøre den. Men følte at den stresser hele P - bremse systemet mere enn effekten av den blir. 

Ikke har eg helt forstått poenget med den heller. Nå har EPB`n fungert i over 2 år her, uten trøbbel. Med unntak av et kabel brudd. 

Og den brukes jevnlig. 

 

Go`knall :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, oggioffshore skrev:

Tips til justering av P- bremse skoene... 

Bruk en moment nøkkel på senter mutteren, og sett den til f.eks 120 Nm... så justerer du skoene til dem klikker ut, da blir det likt på begge sider. Så skal  man jo steppe ut igjen noen klikk på det justerings hjulet. 

 

Personlig, tok eg ikke den bedding in prosedyren etter å ha byttet, dvs. Eg prøvde kjøre den. Men følte at den stresser hele P - bremse systemet mere enn effekten av den blir. 

Ikke har eg helt forstått poenget med den heller. Nå har EPB`n fungert i over 2 år her, uten trøbbel. Med unntak av et kabel brudd. 

Og den brukes jevnlig. 

 

Go`knall :rolleyes:

 

På D4 er justeringsskruen bare til "pynt". Det er nemlig ikke gjenger på den. Så man kan skru på den til man blir både sår og lei uten at det skjer noe. :)

 

Justering av parkeringsbremsen må gjøres med "bedding in".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du tar feil der trodshj, men skal sjekke i ettermiddag. Har nytt liggende som ikke har funnet sin tur inn i bilen ennå.

Mener bestemt jeg fulgte oppskrifta til Brake Bible og oggioffshore, men har ikke kjørt "bedding in". Brekket holder bilen godt like vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Jeg feil? Jeg tar aaaaaaaldri feil - sånn bortsett fra den ene gangen i 2003... ;)

 

Kanskje det er litt variasjon? På min bil så fungerer nemlig ikke justeringsskruene. Det er gjenger på den ene halvparten av de, men ikke på den andre, så den bare går rundt og rundt uten at det skjer noe.

 

På fruens FL2 derimot, så fungerer disse som "forventet". Nuvel. Forøvrig så er "bedding in" ganske så lettvint - var i alle fall det for meg. Var nemlig husets frue som kjørte gjennom den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedding in-prosedyren var grei nok den, på lite trafikkerte skogsveier. Og ja - den fungerte.

Før sto ikke discoen i bakken på brekket (vi har en dertil egnet bakke å teste sånt i), etter sko-bytte. Etter kjøring av prosedyren så hadde den selvjustert seg til å stå godt i samme bakke.

 

Landrover - gjennomtenkt når du minst venter det. :P 

 

ETA - når det gjelder de justeringsskruene så kan det kanskje ha noe med årstall, utvikling og VIN-nummere å gjøre?

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, trondshj skrev:

 

På D4 er justeringsskruen bare til "pynt". Det er nemlig ikke gjenger på den. Så man kan skru på den til man blir både sår og lei uten at det skjer noe. :)

 

 

Justeringsskruen er ikke til pynt på min D4, men ingen vits i å skru uten at alt er montert sammen.

 

Litt vanskelig å beskrive på en forståelig måte, men det skal ikke være gjenger i den ene delen. Den delen du skrur på er bare en mutter med en skrue inni, når en justerer så skrus denne skruen ut/inn. Den delen uten gjenger fungerer som mothold for mutteren.

Grunnen til at det må være skrudd sammen for å funke er at bremseskoen holder skruen i ro, slik at den ikke blir med rundt når du justerer på mutteren.

 

Edit: Det er ikke gjenger i delen til venstre.

Bilderesultat for parking brake adjuster

Endret av Evo16v
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en justerings skrue på D4`n, så har den også en misjon. Tar eg ikke feil er det identisk med D3. Er ihvertfall samme bremse skoen

 

Da eg tok den bedding prosedyren, hang ikke bilen på P- bremsen etterpå. Selv om bibelen ble fulgt. 

 

Utfra virkemåten, tviler eg på den kan justere H/ V hjulet separat, i og med den trekker i begge wirene samtidig. Så det må justeres separat på hver sko. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, trondshj skrev:

Hmmm...

 

Da er det noe gæli som ikke er riktig på min bil i alle fall. For der skjer det ikke noe - selv når alt av bremsesko og fjærer er satt sammen. :)

 

Det høres ikke riktig ut ihvertfall, virker nesten som om gjengene er ødelagt <_<

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...