ewikran Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 3 timer siden, Bjørnung skrev: Fjellrev, takker for synspunkter! du skriver: "Vedrørende bolt i tilhengerfeste med krefter som virker i samme retning som strekkretningen på bolten så tenker jeg at du ved rykk i draget aldri vil komme til å overstige kreftene i den spente bolten. Der skal ikke være horisontal bevegelse i bolten." Men er ikke saken at enhver ekstra belastning kommer i TILLEGG til det bolten allerede er utsatt for. Bolten står fra før i kraftig spenn. Med andre ord, er den allerede strukket til 90%, så har du bare det lille gjenværende 10% å gå på mht ekstra belastning før en, i mitt eksempel, risikerer flyt i bolten. Som sagt...tidligpensjonister har en tendens til å tenke litt for mye. Derfor har jeg nå bestemt meg til å gå ned i stilling, heretter har jeg bare 40% stilling som pensjonist. Bjørnung Skal ikke kommentere stillingsprosenten, men: Når du strammer til/forspenner bolten så skaper du en trykkraft mellom de to delene som du klemmer sammen som er lik forspenningskraften. Når du strekker i den ene delen (hengerfestet) avlaster du dette trykket. For at du skal få et større strekk i bolten må du avlaste hele denne kraften, altså må strekkraften overstige forspenningskraften. I ditt tilfeller så må du opp i 90% last før det er spenningsfritt mellom ståldelene og 100% last før du for flyt. Gav det mening? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørnung Skrevet 25. november 2017 Del Skrevet 25. november 2017 Det gir absolutt mening og i den retning jeg hadde begynt å resonere! :-) Men at det er en faktor å regne med i noen sitasjoner tung hengende last) ser vedlagte dokumentet, som jeg nå kom over, ut til å bekrefte. Se side 7. Takk for kommentar ewikran Bjørnung A short guide to metric nuts and bolts.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.