Gå til innhold

For høyt moment på hjulbolter etter omlegging på dekksenter


Fjellrev

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Bjørnung skrev:

Fjellrev, takker for synspunkter!

 

du skriver:

"Vedrørende bolt i tilhengerfeste med krefter som virker i samme retning som strekkretningen på bolten så tenker jeg at du ved rykk i draget aldri vil komme til å overstige kreftene i den spente bolten. Der skal ikke være horisontal bevegelse i bolten."

 

Men er ikke saken at enhver ekstra belastning kommer i TILLEGG til det bolten allerede er utsatt for. Bolten står fra før i kraftig spenn.

Med andre ord, er den allerede strukket til 90%, så har du bare det lille gjenværende 10% å gå på mht ekstra belastning før en, i mitt eksempel, risikerer flyt i bolten.

 

Som sagt...tidligpensjonister har en tendens til å tenke litt for mye.

Derfor har jeg nå bestemt meg til å gå ned i stilling, heretter har jeg bare 40% stilling som pensjonist. :):D

 

Bjørnung

 

Skal ikke kommentere stillingsprosenten, men:
Når du strammer til/forspenner bolten så skaper du en trykkraft mellom de to delene som du klemmer sammen som er lik forspenningskraften. Når du strekker i den ene delen (hengerfestet) avlaster du dette trykket. For at du skal få et større strekk i bolten må du avlaste hele denne kraften, altså må strekkraften overstige forspenningskraften. I ditt tilfeller så må du opp i 90% last før det er spenningsfritt mellom ståldelene og 100% last før du for flyt.

Gav det mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...