Gå til innhold

For høyt moment på hjulbolter etter omlegging på dekksenter


Fjellrev

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Pga dårlig tid ble årets omlegging til vinterdekk gjort hos dekksenter.

 

Som det blir anbefalt var jeg rundt og ettertrakk boltene etter 5-10 mil. Brukte slik forlengbar arm og klarte ikke å rikke noen av de 20 muttrene. Observerte at den ene mutteren var deformert og ødelagt i ytterkappe etter pipe som ikke har vært langt nok innpå. 

Jeg vet at alle muttrene mine var i god stand da de var nye for ca 2 år siden og jeg selv tidligere har trukket de opp/fulgt med.

 

Bilen er D3 der muttrene skal ha moment på 140nm.

Fikk lånt meg momentnøkkel som går til 200nm og testet fra 140nm og opp til 200nm med 10nm step opp for hver gang. Fremdeles ingen bevegelse i noen av mutrene ved 200nm.

 

Hva mener godtfolk her om hvor mye moment en slik stud bolt kan utsettes for før den blir strukket så mye at den er deformert/strukket og bør byttes?

For hardt tiltrukkete hjulbolter kan jo resultere i at de knekker, med de farer/kostnader etc det medfører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er koniske mutrer går det bra. Koniske mutrer sprenger felgen så den sprekker.

 

Jeg ville uansett klaget, for på en annen bil kunne dette vært kritisk. 

 

Jeg har sett felger på en Landcruiser blitt helt ødelagt av for høyt moment på muttertrekker. Verkstedet måtte kjøpe nye felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre opplevd det samme selv flere ganger når jeg har hatt andres biler innom som har vært på dekksjappe, spesielt i høysesong.

 

Rekorden var vel en transporter. Fikk ikke av hjulboltene hverken med muttertrekker eller latmann. Måtte til med rør på latmann før det til slutt slapp. Alle mutterne var slik. Heldigvis var det stålfelg.

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like gale er det når de ikke trekker til muttrene. Kom noen 100m fra dekksjappa og bilen begynnte å riste.

Du kan si jeg var rimelig varm når jeg kjørte in igjen og fortalte de min mening om hvordan de hadde utført

jobben.

Har siden aldri brukt dekksjappe til å skifte hjul. Kun når dekk skal skiftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det finnes dekksenter som gjør en god jobb, så stol ALDRI på hvordan andre har trukket til hjulbolter eller hjulmuttere.

 

Har selv opp gjennom årene opplevd ødelagte bolter, ødelagte muttere, ødelagte felger, de få gange jeg var tvunget til å la andre gjøre jobben.

Frustrasjonen av å stå et øde sted og må skifte dekk og oppleve at det er komplett umulig for en et vanlig dødelig menneske å løsne hjulmutterene bør ikke oppleves - tro meg.

 

Tendensen så ut til å være at de fleste dekksenter mener at de store mutterene som ble brukt på Land Rovere (tidligere LR I hvert fall) krever eksepsjonelt høyt tiltrekningsmoment, og de gidder ikke sjekke hva som er riktig.

 

Men jo, dyktige folk finnes, måtte innom dekksenter nylig med noen split-felger for avmontering av dekk. Polakken som gjorde det for meg hadde alle de riktige kunnskapene og gjorde en fremragende jobb. 

 

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for feedback.

 

Kjøpte meg en ny momentnøkkel i dag med gradering opp til 350nm.

Steppet meg videre oppover fra 200nm og nådde max på 350nm uten at noen muttre rikket seg.

 

Kjiipt å måtte klage, men dette er vel grovt uttafor? Og kan resultere i skader på både alufelg, knekte bolter osv. 

 

Spørsmålet jeg stiller meg er om pinneboltene i hubben kan være overtrukket såpass at jeg med fornuft bør kreve nye pinnebolter og muttre rundt baut. Eller/og få sjekket annleggsflate i felg for skade/sprekker. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

D3 har M14.

Usikker på hvilken grad og stigning.

 

Gjorde en ny sjekk med moment nøkkel etter gautes råd om å merke med strek over mutter, så åpne og så lese av moment ved tiltrekking tilbake ti overett merke.

 

Merket mutter og felg med strek over 2 stk.

 

Snudde firkantfeste i momentnøkkel og leste av 330nm på den ene og 320nm på den andre ved åpning.

 

Snudde firkantfeste igjen og leste av 320nm og 300nm ved tiltrekking tilbake til utgangspunkt/strek.

 

Så dekksenter har skrudd til med 320/300nm.

 

Antar at resten av boltene ligger +/- det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjulbolter pleier normalt å være grad 10.9.

 

i følge lista så skal maksimalt moment på slike være 205 nm.. Det skal dog sier at dette bare er en tabell jeg fant på nett, så man må inkludere en klype salt. Men selv med en saltklype tror jeg vi kan si du er godt på oversiden av max.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det snakkes om max moment for å unngå å overstrekke en bolt så husk å skille mellom moment verdier oppgitt for en standard uskadet bolt, dvs uten rust og partikler.

En rusten bolt bolt/mutter vil resultere i et høyt moment på momentnøkkel uten at den riktige tiltrekning nødvendigvis er oppnådd!

 

Så når en mutter er vanskelig å løsne uten å komme opp i et høyt moment så er det ikke dermed sikkert at den var strammet med for høyt moment. Den kan ha rustet fast I mellomtiden.

 

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tommelfingerregel for mange, er at bolten skal dras til med minimum 10% høyere moment enn det momentet man trengte for å løsne. "Proffene" drar til muttertrekkeren stopper, uavhengig av om det er ny eller gammel trekker. Dette er selvsagt feil, men det går som regel bra.

 

Max anbefalt moment, ligger nok en del lavere enn max moment bolten tåler. Så har vi, som flere har nevnt, friksjon mellom bolt og mutter, samt mellom mutter og felg. En haug med variabler, som selvsagt kan måles og regnes ut, om man absolutt vil. Hva gir seg først, bolten, mutteren eller felgen? Det finner du ut av når du ødelegger noe, ikke før. Hvis du ikke hadde tid til å bytte hjul selv, så har du vel neppe tid til å drive med dette heller?

 

Ta av hjulene og mål lengden og stigningen på boltene. Bruk skyvelære og gjengetolk om du har.

Inspiser anleggsflater og se etter skader på felgen. Finner du noe, dokumenter det med bilder og klag. Finner du ikke noe galt, sett på hjulene, smil, kjør og ettertrekk/kontroller etter noen mil.

Endret av WildRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å spore helt av fra opprinnelig tema, et lite spørsmål til eksperter:

 

Ville du egentlig brukt maks moment på bolt(er) (dvs slik jeg oppfatter det, generelt typisk stramme bolten til 90% av strekk før flyt oppstår) - dersom du boltene skal feste et recovery feste punkt  og bolten(e) er montert i samme lengderetning som en større belastning vil komme?

 

Begynte å tenke på dette da et hengerfeste jeg hadde spesifiserte et slikt tiltrekningsmoment for montering. Dette hengerfest boltes direct i bakre travers.

Med andre ord, hvor mye ekstra belastning kan da aksepteres før bolten begynner å flyte?

 

Mulig jeg spekulerer for mye ..  :huh:

Men når det er sagt så fant jeg at man går ned på moment på bolter som anvendes slik for hengende last, nettopp av denne grunn!

 

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av årsakene til at man legger ut spørsmal her er jo ofte at man ønsker litt synsvinkler fra andre. Og ikke fordi man selv ikke ser løsninger. Men altså rett og slett fordi en føler at de løsningene en ser for seg ikke er helt bankers. Så ihvertfall jeg mener det er ok å spekulere slik du nevner Bjørnung. 

 

Vedrørende bolt i tilhengerfeste med krefter som virker i samme retning som strekkretningen på bolten så tenker jeg at du ved rykk i draget aldri vil komme til å overstige kreftene i den spente bolten. Der skal ikke være horisontal bevegelse i bolten. 

 

Momentet som en vanligvis skal stramme til med, (som med mine hjul ,14 mm grade 8,8 bolt er 140nm, er slik jeg forstår det langt under 90% flyt grense. Flyt grense er vel da bolten er strukket såpass at den ved åpning ikke vil flekse tilbake? Strekker du bolten i nærheten av dette kan en over tid få løs bolt/brudd.

En 14mm stålbolt har et nominelt spenningsareal på 115mm2 og flytgrense på 640N/mm2 dvs 73,76 kn . (1kn = 100kg) dvs 7376 kg. Et tilhengerfeste har ofte 4 bolter av tykkere dimensjon så vi snakker om rykk krefter  på fort opp i 10 tonn pr bolt.. Så ved vanlig tiltrekking er vi langt unna flytgrensen og har mye å gå på. .... om jeg har forstått ting riktig da etter siste tids boltfunderinger.. hehe.

 

 

Vedrørende min sak med hjulboltene som var trukket til ca 300nm så løste jeg det ved å få verkstedet til å kontrollere momentet. Noe de ikke klarte..

Før jeg var kommet ut av bilen ved løftebukken var det 2 karer, en på hver side foran som prøvde å løsne boltene.. Jeg måtte be dem pelle seg unna.. De var der tydeligvis for kjapt å forsøke dekke over sine eventuelle feil. Frekke folk. 

De påstod hele tiden hardnakket at de brukte momentstaver som var kalibrerte og at dette ikke kunne skje. Min nyinnkjøpte momentnøkkel fra Biltema mente de ikke var til å stole på..,

så jeg måtte be dem bruke deres egen. Noe de selvfølgelig ikke hadde på dekkverkstedet.., men allikevel etter litt om om men fikk fra bilverkstedet ved siden av.

Så,- Sjefs-dekkomlegger trekker opp bolt med momentstav, (de viste meg momentstav på 110nm og sa at det var det de brukte og at min bil etter listene skulle ha..) men ved denne prøve opptrekking brukte han stav på 150nm. ??  Så stiller han seg slik at han dekker momentnøkkelen med sin egen kropp,- sli at det skal være vanskelif for meg å se.., trekker opp til det klikker og så fortsetter videre med samme bevegelse slik at mutteren løsner... Se her sier han. Alt er i orden.

Jeg spurte om han forstod hvordan bruke momentnøkkel og han svarte ja og stod på sitt.. 

 

Deres kvinnelige sjef stod også å fulgte med og jeg sa til henne at dette er ikke god reklame.. 

 

For å gjøre historien kort så fikk jeg tilkalt en norsk verksmester og han var heldigvis av sunn fornuft. Vi ble enige om å ta av hjulene og inspisere pinne bolter og muttre for rivninger i gjenger etc. Og deretter trekke opp med 150nm. Gjengene var heldigvis greie. Litt slitasje ytterst i muttrene, men det var gjerne bare 1 av 15 gjenger og kun litt rund gjenge.

Dette gjorde verksmester og jeg i felleskap, gikk kjapt og vi var enige.

Så kom turbo dekkteam inn igjen og skulle sette på hjulene. Hamring med muttertrekkere, ikke kryss tiltrekking, ikke fin tiltrekking på alle 5 før en på nytt starter å gi moment. Og når jeg går over med momentnøkkel for å kontrollsjekke så ligger momentet på ca 170-180nm. . "Innafor" tenker jeg og ihvertfall ikke noe jeg gidder å stå her å prøve å få de til å endre på.

Konklusjon: jeg kommer aldri til å bruke det dekkverkstedet igjen. Og jeg kommer aldri til å la andre folk skifte dekk på bilen uten å kunne kommunisere fornuftig med dem/observere arbeidet de gjør. Og det er forbannet tragisk at en må stå å hauke over folk.

 

Bare på 2 uker nå har jeg hatt bilene inne til enkle ting på verksted 3 ganger. Alle 3 gangene har verkstedene ødelagt og gjort feil. Merkeverksted skal være behjelpelig med bakluke som ikke vil la seg åpne og knekker plasthåndtak i forbindelse med avtagning av deksel på innsiden av luken. På eu kontroll mente de at lysene måtte stilles, de så gjør og skrur på sideveis justering når de skal justere høyden.De bruker makt og knekker justeringen.. Og så dette med hjulboltene.

 

Er det rart vi skrur selv?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til fremgangsmåten under tiltrekning av hjulmuttre, har jeg i et annet innlegg skrevet følgende:

 

Skal man være pinlig nøyaktig ska følgende fremgangsmåte benyttes ved all tiltrekking med moment:

 

1. Trekk til med 1/3 (47Nm) av tiltenkt moment, trekk til i "stjernemønster"

2. Trekk til med 2/3 (94 Nm), også i "stjernemønster".

3. trekk til med 3/3 moment, i dette tilfellet 140Nm, fremdeles i "stjernemønster"

4. Trekk til alle en siste gang med/mot klokka i sirkel med fullt moment, 140Nm.

 

Alle bolter skal være rengjort for smuss og lett oljet. WD40 eller tilsv. holder som smøremiddel.

 

Dessverre er det svært mange dekkverksted som ikke har peiling overhodet når det gjelder moment, å bare peiser på med full styrke. At det også er formenn som heller ikke skjønner mer enn som så, sier alt om bedriften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellrev, takker for synspunkter!

 

du skriver:

"Vedrørende bolt i tilhengerfeste med krefter som virker i samme retning som strekkretningen på bolten så tenker jeg at du ved rykk i draget aldri vil komme til å overstige kreftene i den spente bolten. Der skal ikke være horisontal bevegelse i bolten."

 

Men er ikke saken at enhver ekstra belastning kommer i TILLEGG til det bolten allerede er utsatt for. Bolten står fra før i kraftig spenn.

Med andre ord, er den allerede strukket til 90%, så har du bare det lille gjenværende 10% å gå på mht ekstra belastning før en, i mitt eksempel, risikerer flyt i bolten.

 

Som sagt...tidligpensjonister har en tendens til å tenke litt for mye.

Derfor har jeg nå bestemt meg til å gå ned i stilling, heretter har jeg bare 40% stilling som pensjonist. :):D

 

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, lafterolf skrev:

En hjulbolt skal ikke ha mer balastning enn tiltrekkingsmomentet vil jeg tro. Det er friksjonen mellom anleggsflatene som holder felgen, den dingler ikke i hjulboltene, er min tanke, som selfølgelig ikke er forankret i noen teorimodell:)

 

Tja, jeg vil tro de boltene som er øverst oppe, og på yttersiden av bilen, i en kraftig sving/skrens, vil ha en rimelig stor ekstra strekkbelastning, mens de som er nederst vil kun oppleve mutterens tiltrekkning som strekk belastning (hulene vil jo stort sett rotere så boltene vil da oppleve kraftig periodisk strekk og avlastning ettersom de befinner seg øverst eller nederst i en rullende sving). Ser her bort fra all belasting på tvers av bolten som også vil eksitere..

 

...men nå går det saktere rundt for en deltidspensjonist... :D

 

Bjørnung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjører bare rett fram,Lafterolf.:P

 

Jeg husker 5 bolts VWfelger hvor nesten enhver tiltrekking var for mye.

Etter litt kjøring satt boltene såpass hardt at det ble mye rar fasong på verktøyene.

Vi fleipet med at de skrudde seg fastere under kjøring.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...