Gå til innhold

Høyt moment på hjulbolter etter omlegging hos dekksenter


Fjellrev

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Pga dårlig tid ble årets omlegging til vinterdekk gjort hos dekksenter.

 

Som det blir anbefalt var jeg rundt og ettertrakk boltene etter 5-10 mil. Brukte slik forlengbar arm og klarte ikke å rikke noen av de 20 muttrene. Observerte at den ene mutteren var deformert og ødelagt i ytterkappe etter pipe som ikke har vært langt nok innpå. 

Jeg vet at alle muttrene mine var i god stand da de var nye for ca 2 år siden og jeg selv tidligere har trukket de opp/fulgt med.

 

Bilen er D3 der muttrene skal ha moment på 140nm.

Fikk lånt meg momentnøkkel som går til 200nm og testet fra 140nm og opp til 200nm med 10nm step opp for hver gang. Fremdeles ingen bevegelse i noen av mutrene ved 200nm.

 

Hva mener godtfolk her om hvor mye moment en slik stud bolt kan utsettes for før den blir strukket så mye at den er deformert/strukket og bør byttes?

For hardt tiltrukkete hjulbolter kan jo resultere i at de knekker, med de farer/kostnader etc det medfører. 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dra etter en bolt som er festet for å sjekke hvilket moment den er dratt til med blir ikke riktig.

Da må bolten og godset merkes og løsnes for så å trekkes til med riktig moment og da sjekke at merker stemmer.

Jfr min gamle yrkesskolelærer.

 

Jeg sjekker selv på denne måten hvis noen har pillet på hjulboltene mine .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket mutter og felg med strek over 2 stk.

 

Snudde firkantfeste i momentnøkkel og leste av 330nm på den ene og 320nm på den andre ved åpning.

 

Snudde firkantfeste igjen og leste av 320nm og 300nm ved tiltrekking tilbake til utgangspunkt/strek.

 

Så dekksenter har skrudd til med 320/300nm.

 

Antar at resten av boltene ligger +/- det samme.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alufelg  var sjelden vare da men det burde ikke ha noe å si her synes jeg.

Men 40 år kan ha innvirket på hukommelsen selv om jeg blånekter.:rolleyes:

Går i barndommen,mumler fruen...

Grunnen til husken var en elev som bommet på "kunde"bil.

Men fint du sjekket så skal feilen noteres bak øret.

 

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde besøk av en kar i går. 2 låsemuttere uten kopp til å dra dem av med ble løst med å sveise på en 36mm mutter på toppen av låsemutter. De kom greit av, og ble selvfølgelig kastet. Verre var det med den ene mutteren som vi kunne skru greit rundt, men allikavel ikke kom løs. Han tok med seg bilen og skulle se hva han klarte på på egenhånd.

Men hvordan løse det. Om det er mutter som er skrud skjevt på(virket ikke sånn) og deretter ha muttertrekker løsnet bolten/pinnen fra hubben, eller om det er noe annet som er galt vet jeg ikke, men det er jo en utfordring. Jeg ser for meg at det å borre opp er litt jobb, i og med at mutter og bolt går rundt. Forslaget mitt var å ta det med dekkverkstedet som monterte i våres, men han hadde fått nok av verksteder for en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...