Gå til innhold

Mrvikan

Anbefalte innlegg

Tror sedimentfilteret ligger på innsiden av ramma over bakakselen.

Ikke rør tappeskruen. Løsne på topoen, 11mm hode midt på koppen. Ta av hele koppen og rens den.

 

Angående varmgang. 

Ofte har 300tdi lekkasje bak vannpumpa mot selve motorblokka. P-pakning kaller vi denne pakningen. Den er av blikk. Når vannpumpe byttes mister pakningen spennet og den må byttes. Når du har lekkasje her vil det suges luft inn i systemet. Selv om nivået ser riktig ut i beholderen kan du ha store mengder luft i systemet. Sjekk om du ser hvitt sporpulver fra frostvæsken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @lafterolf

Filteret skal lokalisers å renses som du beskriver. Bør dieselfiltert byttes på nytt tenker du? 

 

Så ikke noe hvitt sporpulver som du snakker om, men så ganske tydelig fersk kjølevæske nede i motoren. Men ikke spesielt vått rundt pumpen. Kanskje bytte pakning uansett. Var dog lite kjølevæske i beholderen så jeg nå. Sjekket sist for 1 måned siden å var da bra. Men det var vrient å se fargen på vesken, så veldig grønn ut? Kan det stemme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Motoren din skal egentlig ha rød frostvæske.

Hjelper ikke på forbruk eller kjøling,

men har bedre  antikorrosjonsegenskaper og levetid .

Viskoseviftefeil og dårlige ribber på radiator er noe å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg ser noen lekkasje der eller noen strd, men har et forbruk å lekkasje. Lurer på å ta en motorvask å forhåpentligvis finne stedet. 

 

Når det kommer til farge så er min tydelig grønn. Fant i båtavdelingen på BT. 

 

Radiatoren ser fin ut å den har ikke blitt varm etter at jeg har holdt vannet i sjakk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært å fått kjøpt noen bokser med lakk til bilen, men fargekode står ikke stemplet inn.. 

Har forsøkt Google samt leting på forumet å kommet frem til 

Epsom green / LRC 961. Noen som har en formening om dette? Vil en sånn måling av lakken være god nok? Å hva spesifikk brukers som grunning for aluminium? 

IMG_20171029_115756.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt lakkverksted kan hjelpe deg med å blande  slik at du i det minste nærmer deg slitasje-matthetsgrad på bil. Meca var til nytte da jeg styret med lakkering av detaljer på min gamle defender. 

Metallic er kanskje alltid litt vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Stig-RRune skrev:

Et godt lakkverksted kan hjelpe deg med å blande  slik at du i det minste nærmer deg slitasje-matthetsgrad på bil. Meca var til nytte da jeg styret med lakkering av detaljer på min gamle defender. 

Metallic er kanskje alltid litt vanskeligere.

Den var ikke dum, tenkte ikke over at bilen har over 20år på bakken.. Så kanskje lurt å få matchet det litt ja. Takk! Noen tips til konkret grunning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, da ser det veldig ut som vannlekkasjen er funnet! Akkurat der dere beskrev... Tar hatten av for dere! ;)

Så, har lett litt på div sider etter riktig pakning men det er jo et hav av de. 

Er det enkleste å ringe evt dra innom Ews? Har forstått at han vet mye å kan finne på å ha det jeg måtte trenge på lager.. 

 

 

Kun pakninger som anbefales når man først må demontere nedi der.? 

IMG_20180320_192008.jpg

IMG_20180320_191953.jpg

Endret av Mrvikan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du dra innom EWS, så er det å anbefale.

Alternativet er å bestille PET100790 fra din favoritt-leverandør, f.eks https://www.lrdirect.com/PET100790-supplied-by-britpart-branded-oem.html

delenr vannpumpepakning: ERR3284

evt komplett vannpumpe: PEB500090

vifte/multireim finnes det 2 varianter av, avhengig av om du har lite eller enda mindre drivhjul på dynamo, ERR3287 eller ERR5911

for å skjønne hvilken reim du skal ha, kan du lese her: aulro.com - lengde på 300tdi multireim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk en rar metallisk klunkelyd lyd under kjøring hjem i går, tenkte automatisk på eksos men det sitter bom fast å er ikke borti noe.. 

Så i dag var lyden mer fremtredende, uansett hastighet, clutch inne eller ute, uansett gir osv, lyden er der.. Virker egentlig å litt som den vibrerer mer enn før, alle hjula går fint rundt så hjullager er utelukket?  Var under å kikket litt mer nøye nå uten å helt vite hva jeg leter etter. Høres ut som det kommer fra midt under bilen. 

 

Kan ikke si jeg ser eller finner noe under her annet enn en plugg som mangler??? Skal det sitte noe her.? 

IMG_20180403_122310.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...