Gå til innhold

Einhell kapp- og gjæringssag treg


SveinHa

Anbefalte innlegg

Uttrekket på dagen har blitt veldig tregt. Den har stått en del fuktig og skinnene har rustet. Har pusset bort rusten og smurt opp med både WD40 og FluidFilm flere ganger, både på skinnene og glide/kulelager, men nå er den blitt så ille at den nesten ikke er brukende. Er alt håp ute eller er der noen gode triks som kan hjelpe?

IMG_20171114_133926.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er glidelager så er det ikke kuler inni der.  Jeg ville nok prøvd å fått saga av gliderne og lagt den i feks diesel over natta hvis det er og så tørket skikkelig og fetta opp igjen, men er det bare nylonforinger feks så skal det vel i teorien være nok med en skikkelig rengjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det er glide føringer der bassert på ett eller annet plast materialet, en del av disse plast materialene trekker vann og sveller litt, dersom det er tilfellet så er fiksen å ta saga inn og la den tørke opp (det går nok fortere dersom du demonterer glideføringene og lar luft komme direkte til plas foringene) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var lagrene åpnet og rengjort. Gikk greit å få lagrene ut og jeg fant igjen de fleste av de 384 kulene som stakk av...

 

Hadde nok ikke vært særlig hjelp i å pøse på med smøring da både lagrene og den drøye centimeteren mellom lagrene var full av våt sagspon og rust.

 

Rengjort og smurt opp ble den godt brukende men langt fra så silkemyk som den har vært.

IMG_20171121_120824.jpg

IMG_20171121_123411.jpg

 

Simmerringen jeg nevnte er bare en låsering med gummibelegg som hindrer småfugler å bygge reir i lagrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...